Mardrömmar, gå i sömnen, nattskräck – så fixar du nattstrulet

Bebisar som drömmer mardrömmar. 1-åringar som går i sömnen. Och barn i förskoleåldern som har nattskräck. Vad kan man som förälder göra då?

Barns sömn ser annorlunda ut än ­vuxnas. De sover mer, oftare och, i alla fall de första månaderna, mer jämnt fördelat över dygnet. Men de har likadana sömncykler som vi ­vuxna och upplever, precis som vi, perioder när de är mer eller mindre nära ett vaket tillstånd.

Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi.

Foto: Mikael Wallerstedt

Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi. Foto: Mikael Wallerstedt.

Det säger Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi och föreståndare för Uppsala Barn- och Babylab på Uppsala universitet, där man bland annat forskar om spädbarns sömn.

Varje natt går vi, både vuxna och barn, igenom tre till fem stadier av sömn. Två stadier av lättsömn, två av djupsömn och så REM-sömnen (Rapid Eye ­Movement), som är den fas där hjärnan är mest aktiv. Hur många cykler vi hinner med beror på hur många timmar vi sover.

Det är mellan de här cyklerna, i gränslandet mellan sömn och vakenhet, som barnet är som mest aktivt och till exempel kan prata i sömnen, nynna eller försöka resa sig och gå.

– De allra flesta sådana företeelser är helt normala och inget man behöver oroa sig för som förälder. ­Behåll ditt lugn, försök få barnet att komma till ro igen och klappa det vänligt en stund så brukar det lugna ner sig igen, säger Gustaf Gredebäck.

Vi har frågat honom hur man som förälder ska tänka kring fem ”sovaktiviteter”: att ha mardrömmar, att prata i sömnen, att rycka till vid insomnandet, att ha nattskräck och att gå i sömnen. Klicka på länkarna här nedanför och läs mer!

… och HÄR kan du läsa mer om barn och sömn!

Texten publicerades i september 2016.