Barn kan äta vegetarisk eller vegansk mat – utan att få näringsbrist

Måste barn äta kött? Nej, barn kan äta vegetariskt (och ­veganskt) och ändå få i sig alla ämnen de behöver. Vi Föräldrars barndietist Sara Ask tipsar om vilka livsmedel som är ­extra bra för barn som äter vego.

Sara Ask, barndietist.

Foto: Maria Annas

Sara Ask, barndietist.

Hej Sara Ask! Vad säger du som dietist – kan en bebis vara vegetarian eller vegan?

– Absolut! Väl ­sammansatt vegetarisk och vegansk kost funkar för alla, även för bebisar och små barn. Och det är inget som bara jag tycker, utan det är en ståndpunkt som även Livsmedelsverket delar.

Men behöver man tänka mer på vissa saker när det gäller mat till en bebis som äter vegetariskt, jämfört med de som är ”allätare”?

– Visst är det så. Ju fler livsmedel man tar bort från barnets mat, desto viktigare att man vet var näringen finns så att barnet verkligen får i sig allt hen behöver. Järn är till exempel extra viktigt, liksom B12, omega-3 och några andra näringsämnen.

Protein är ­faktiskt sällan något bekymmer

Hur funkar det med protein då? Blir inte det lätt en bristvara när man äter vego?

– Många tror det men det är ­faktiskt sällan något bekymmer. Protein finns i nästan all mat, ­förutom typ citrusfrukter och ­gurka. Om man serverar vegokost som inkluderar mjölk och ägg ­behöver man inte vara orolig alls. Är barnet vegan behöver du bara tänka på att barnet får sitt protein både från sädesslag, som bröd och pasta, och från sådant som tofu, kikärtor och linser. Det behöver inte vara vid samma måltid; att kombinationen finns i kosten som helhet räcker. På så vis får barnet i sig alla essentiella aminosyror, det vill säga de som behöver tillföras via maten. För att barnet ska kunna använda proteinet som det är tänkt – som kroppens byggstenar – krävs dock att barnet får i sig tillräckligt med energi.

Och hur vet man att barnet får i sig det?

– Det är en fråga som många ­föräldrar ställer, oavsett vilken kost deras barn äter. Och jag tycker att så länge barnet följer sin tillväxtkurva och är lika piggt som sina jämnåriga finns det ingen anledning till oro. Vissa dagar äter kanske barnet ­väldigt lite, eller väldigt ensidigt, men sett över till exempel en ­tvåveckorsperiod brukar barnet få i sig en bra blandning av närings­ämnen också. Vår uppgift som ­föräldrar är att se till att det finns bra mat på bordet och sedan brukar barnet kunna plocka rätt mix själv.

Läs också: 10 matvanor som är nyttiga på riktigt

Man hör ofta att det är nyttigare för vuxna att äta vegetariskt. Gäller det också för barn?

– Man har sett att vuxna vegetarianer som grupp löper mindre risk för till exempel hjärt- och kärl­sjukdomar och viss cancer. Men några sådana studier har inte gjorts på barn, av naturliga skäl. Det tar ju väldigt lång tid för sjukdomar av denna typ att utvecklas. Sedan ska man ju inte heller glömma att det finns stora miljöfördelar med att äta vego. Så även om man inte vill bli vegetarian på heltid, kan kanske ett par måltider i veckan vara ­vege­­­­­­­tariska – det är vi många som tjänar på.

Vad barn behöver äta varje dag

Jo, vi menar varje dag (!). Barndietist Sara Ask förklarar: ”Varje sak i listan bör serveras någon gång under dagen. Men om vi tar baljväxter som exempel så kan det också vara sojakorv eller andra produkter gjorda av baljväxter.”

Baljväxter. De innehåller mycket protein, energi, järn och andra ­vitaminer och mineraler. Sojakorv och tofu är också bra alternativ.

Omega 3. Ett bra sätt är att laga mat med rapsolja, som innehåller omega 3 till skillnad från till exempel olivolja.

Mjölk/havredryck/sojadryck. Det är bra att välja en D-vitamin­berikad mjölk. Havredryck och ­sojadryck ska vara berikade med B12, kalcium, riboflavin och D-vitamin (tyvärr får de ekologiska varianterna inte berikas). Observera att risdryck inte ska ges till barn under 6 år, ­eftersom den kan innehålla arsenik.

Grönsaker. Men få inte panik om inte ditt barn frossar i råkost – en morotsstav och en ärta räknas också. Successivt kan barnet lära sig att äta mer.

Frukt och bär. Är en källa till ­näring i sig, men hjälper också kroppen att lättare ta upp järnet.

Järnberikad gröt eller välling. Livsmedelsverket rekommenderar att barnet äter det åtminstone upp till 2 års ålder, för att få i sig mer järn och andra viktiga näringsämnen.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Barn kan äta vegetarisk eller vegansk mat – utan att få näringsbrist
NÄSTA Mässlingsutbrottet i Göteborg – ska man vara orolig?