En flaska ersättning till natten – sover bebisen bättre då?

Trötta nätter, kanske amning var och varannan timme ... Det är då man kan undra: Skulle en flaska ersättning till natten ge bättre sömn? Vi frågade experterna.

Sover bebisen bättre om den får en flaska ersättning på kvällen?

Marit Olanders, författare till boken Amning i vardagen:

”Enligt en studie är det ingen skillnad på den mängd sömn som mammor till ammade respektive flask­matade barn får. Studien visar i och för sig att mammor till ammade barn vaknade oftare, men de somnade också om fortare och mammor till flaskmatade barn var vakna längre stunder. Sammantaget sov ammande och flaskmatande mammor lika mycket.

Enligt en annan studie sov föräldrar till barn som helammades i genomsnitt 40 minuter mer per natt än föräldrar till barn som både ammades och flaskmatades.”

Petra Jankov Picha, författare till boken Att flaskmata:

”Flaskmatning innebär inte att man kan lägga ifrån sig barnet och leva som innan man fick barn. Flaskmatade barn vill också snutta mycket kvällstid. Även flaskföräldrar får vara beredda på att det kommer perioder när barnet vill ligga i famnen hela kvällarna, och även flaskmatade barn behöver närhet och mycket kroppskontakt.

Flaskmatning är ingen quick fix, tvärtemot vad många tror. Det är ingen garanti för att barnet ska sova hela nätterna, vilket flera undersökningar visar.”

Om ersättning inte funkar – kan man göra något annat för att få sova bättre?

Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare, Karolinska Institutet:

”Är man två kan man dela på nätterna. Man kan ta sin del av vakten och sedan få sova i en halv natt åtminstone. Då kan den person som inte har vakten koppla av och veta att han eller hon är skyddad i fyra timmar, istället för att båda ska vakna eller att en oftast tar hela ansvaret.

En del tycker kanske ”Det går inte. Den andra föräldern jobbar ju. Han eller hon måste sova”. Visst, så kan man kanske tycka. Men jag tycker ändå att man kan dela. Sömnen är inte mindre viktig när man tar hand om barn än när man jobbar. Så försök att få avlastning.

Har man ingen partner kanske en förälder eller vän kan avlasta ibland. Kanske man till och med kan få vara helt ledig från barnet någon natt då och då.

Utnyttja också alla möjligheter till sömn som ges,
 även på dagen. Men samtidigt: För mycket sömn på dagen går ut över nattsömnen. Man får leta sig fram till sin egen balans. Hitta en nivå där dagsömnen inte stör nattsömnen.”

Vi Föräldrar kommenterar: För ett litet ammande barn kan det vara svårt att vänta på att få amma på natten. Om mamman är utmattad av sömnbrist kan partnern (eller någon annan) pröva att avlasta genom att bära barnet till mamman när det är dags.

Eva­-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska och barnmorska som forskar inom amning och spädbarns sömn:

”Man kan synkronisera sitt sömnmönster med barnet så att man sover och vaknar samtidigt. Det sker automatiskt när man sover nära sitt barn, upplever många. Man får en gemensam sovrytm och kan lättare somna om.

Ett sätt är att lägga sig samtidigt som barnet. Det funkar inte för alla, men för en del. Första timmarna brukar barnet sova bra, då kan man få era timmars sömn i sträck. Och man slipper sövningsritualerna, som för många är väldigt stressande. Okej, man kanske vaknar utsövd klockan 3 eller 4 på natten, men det kanske inte är helt fel?

Många vittnar också om att det är bra att ha en familjesäng – att placera era sängar eller madrasser intill varandra. Alla får plats och ingen behöver gå upp när bebisen vill amma.”

Vi Föräldrar kommenterar: Barn under 3 månader sover säkrast i egen säng, enligt Socialstyrelsens råd mot plötslig spädbarnsdöd.

Kan det vara dåligt att ge ersättning om man vill fortsätta amma?

Kristin Svensson, specialist­barnmorska i amning vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna:

”Allt är möjligt när det gäller amning och om mamman är motiverad och har kunskapen. Men det finns många fall där nappflaska påverkar amningen negativt. Det kan till exempel hända att amningstiden blir kortare än man har planerat.

Detta beror delvis på att mammans mjölkproduktion kan påverkas. Ju mer ersättning barnet får, desto mindre stimuleras mammans mjölkproduktion (om hon inte mjölkar ur brösten, vilket inte alltid är helt lätt).

Det beror också på att barn som får nappflaska kan vänja sig vid att mjölken kommer direkt. När de ammar kan de därför bli frustrerade av att vänta in utdrivningsreflexen, vilket kan leda till att de senare inte vill ta bröstet. Om det händer kan mamman pröva att amma innan barnet blir för hungrigt. Då kan barnet ha mer tålamod.

Risken för att amningen påverkas negativt är ofta som störst om man börjar med nappflaska innan amningen är etablerad. Vill man minska risken kan man vänta med napp aska tills mamman känner sig mer trygg med amningen. Att amma när barnet signalerar, på både dagen och natten, hjälper också till att få igång en bra mjölkproduktion.

Om mjölkproduktionen minskar mer än önskat kan mamman amma oftare igen under några dagar. För mammor som delammar för att de arbetar eller studerar kan det fungera att amma oftare när man är tillsammans med barnet.”

Åsa Brugård Konde, nutritionist, Livsmedelsverket:

”Om barnet är minst 4 månader är det bättre att börja ge mat som kan ätas med sked eller med händerna än att införa nappflaska, eftersom nappflaska kan leda till att bröstmjölksproduktionen avtar och kanske till och med upphör tidigare än önskat. Det går till exempel bra med gröt, puréer eller små bitar av mat som barnet kan plocka i sig. Men rådet är att i första hand vänta med några större mängder mat tills barnet är cirka 6 månader.”

Varför vaknar bebisar ofta på natten och vill amma?

– Det är så de funkar, säger Marit Olanders, författare till boken Amning i vardagen. Jag brukar säga att the sky is the limit – man kan amma så ofta man själv vill och orkar. Ibland blir det flera gånger i timmen, och det är helt okej. När de som ringer Amningshjälpen förstår det brukar de bli lättade: ”Jag gör inget fel. Det är inget fel på mitt barn”.

Här hittar du fler artiklar om flaskmatning.

Här hittar du fler artiklar om amning.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE En flaska ersättning till natten – sover bebisen bättre då?
NÄSTA Så viktigt är det att ha barnförsäkring