Vilka sömnrutiner behöver barn? 7 tips från barnpsykologen

Små barns sömn är ett hett ämne. Men släpp alla föreställningar om vad som är rätt och fel, tipsar Vi Föräldrars barnpsykolog Malin Bergström.

Frågor om små barns sömn leder ofta till laddade diskussioner. Jag tror att det beror på att det är så basala behov som ställs mot varandra på nätterna: barnets anknytningsbehov mot vår sömnbrist, barnets trygghet mot vår hälsa.

Och som i alla frågor som engagerar oss känslomässigt är det lätt att diskussionen hamnar i ytterligheter, så att man till slut tror att stenhårda sömnskolor eller fri nattamning är de enda alternativen. I verkligheten hittar de flesta familjer, med försiktiga medel och envishet, om inte en gyllene medelväg så åtminstone något slags kompromiss.

Barns sömnrutiner – 7 tips

  1. Barnets temperament och hur lätt man som förälder har att somna (om) är avgörande för vilka rutiner och eventuella sömnmetoder som passar.
  2. Styr inte upp barnets sömn för att det känns som att ni borde eller för att andra har åsikter om det. Låt era egna behov styra.
  3. Släpp alla föreställningar om vad som är rätt och fel. Det viktiga är att ni sover. För en del passar samsovning och nattamning bäst, för andra egna rum. Inga lösningar är ­”finare” än andra. Vi män­niskor är olika, bara.
  4. Tänk långsiktigt och i små steg om barnets sömnvanor ska förändras.
  5. Om nattamningen ska minskas: Amma kortare stunder och låt barnet somna in utan bröstet i munnen.
  6. Ge barnet så lite respons som möjligt på natten, utan att det känner sig ensamt och övergivet.
  7. Var en ”förebild” när barnet ska somna: Blunda, andas tungt och håll barnet mot dig.

Här hittar du fler artiklar om barn och sömn!

Artikeln publicerades i december 2013.