Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Lämna på förskolan – så kan det bli lättare

Ledsna lämningar på förskolan kan bli lättare, både för ditt barn och för dig.

Ledsen vid lämning – vad kan man göra då?
Ledsen vid lämning – vad kan man göra då? Foto: Shutterstock

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

Du ska lämna ditt barn på förskolan och han eller hon vill inte alls, gråter, klamrar sig fast och skriker att du inte får gå. Men du har ju en tid att passa, så du lyfter över barnet till förskolepedagogen, ler tappert och vinkar hej då – fast det känns som att hjärtat slits i bitar.

Förutom ett blödande hjärta kan man som förälder också få en massa frågor i ­skallen. Kan det skada mitt barn att vara så ledset? Känner hen att jag sviker nu? Kan det vara något som är fel på förskolan, och hur ska jag i så fall få reda på det (helst utan att ­personalen upplever att jag kritiserar dem)?

Alla barn kan bli ledsna vid lämningen

– Det kan hända alla barn att de blir ledsna ibland vid lämningen, oavsett hur gamla de är eller hur länge de har varit på förskolan. Ibland är de extra sugna på att vara hemma med mamma eller pappa, ibland håller de kanske på att bli sjuka fast vi vuxna inte märkt det än eller så har de kanske varit långlediga och det tar lite tid att vänja sig vid förskolan igen, säger Elma Thunman, förskole­pedagog på Hjorthagens förskola i Stockholm.

Magnus Kihlbom är barn- och ungdomspsykiatriker och en av författarna till boken Förskola för de allra minsta – på gott och ont:

– Den första tiden efter ­inskolningen är det väldigt vanligt att ­barnet är ledset vid lämningen. Och det är helt naturligt eftersom barnets värld, som hittills kanske bara bestått av några få ­vuxna ­personer, plötsligt ska utvidgas med både nya vuxna och nya kamrater. Det är en känslomässig gemenskap som ska brytas upp, och det kan vara jobbigt för både vuxna och barn, säger han.

Våga berätta för personalen

Att vara ledsen ibland är en del av livet och inget som är farligt eller lämnar djupa spår i barnet.

– Hela uppväxten består ju av en gradvis separation från föräldern eller föräldrarna; det är en del i barnets utveckling mot ­självständighet. Och separationerna skapar ju också möjlighet till en massa roliga saker, som i fallet med förskolan till exempel att använda sin motorik och sitt språk i nya situationer, hitta nya kamrater och andra trygga vuxna som man kan fungera med, säger Magnus Kihlbom.

Som förälder är det kanske inte alltid lätt att skilja på en ”normal separationsoro” och en oro som faktiskt är befogad, att det är något som gör att barnet inte trivs på ­förskolan och att det är därför hen är ledsen.

Hur ska man egentligen veta vad som är vad?

– Om man upplever oro vid lämningen är det bästa att vara öppen och ärlig mot oss pedagoger. Berätta att du tycker att det är jobbigt och fråga hur pedagogerna tycker att ni bäst kan lösa situationen tillsammans, säger Elma Thunman.

– Oron kan också i vissa fall handla mer om föräldern eller föräldrarna än om ­förskolan, säger Magnus Kihlbom. Barn känner ofta ett orealistiskt ansvar för en förälder som är ledsen eller för föräldrar som grälar, och förstår inte orsakerna i ­vuxenvärlden. ”Mamma är ledsen, ska jag verkligen låta henne gå iväg utan mig och utan tröst? Är det mitt fel att de är arga på varandra? Jag måste få dem att vara snälla mot varandra!” Den bästa hjälpen i de här fallen är en lugn och ärlig förklaring.

Att ringa förskolan kan hjälpa

Att barnet ibland är ledset vid lämningen är för det allra mesta inget att oroa sig för. Har man ändå svårt att släppa obehagskänslan när man kommer till ­jobbet tycker Elma ­Thunman att man kan ringa till förskolan och kolla läget.

– Det händer att jag ringer upp föräldrar efter en stund och berättar hur det har gått. Att barnet var ledset si och så länge men att vi nu gjort det och det och att allt är bra igen. Och i de få fall där barnet fortsätter att vara ledset och man kan misstänka att det kanske inte mår riktigt bra eller verkligen behöver sin förälder igen, ringer vi och talar om det också, säger Elma Thunman.

Dra inte ut på avskedet i onödan

I själva överlämningssituationen är det bäst att som förälder vara tydlig och ärlig mot barnet – och att inte dra ut för länge på det hela.

– Det kan ju vara så att barnet redan hemma säger att det inte vill gå till förskolan. Då gäller det att vara ärlig och rak med vad som gäller och inte försöka släta över eller lova saker man inte kan hålla för att komma iväg. Detsamma gäller på förskolan. Tala om att mamma eller pappa ska jobba och nu ska du vara här och sedan kommer jag och hämtar dig igen, säger Elma Thunman.

Så det blir inte bättre av att försöka vänta med att gå tills barnet har slutat gråta?

– Man ska självklart inte stressa härifrån utan man kan stanna en liten stund om man vill. Men dra inte ut på avskedet i onödan. Barnet vet ju att det kommer och kan ändå sällan slappna av när det väntar på att ­föräldern ska gå. Att barnet är ledset är okej. Vår uppgift som pedagoger är att bekräfta känslorna och sedan försöka trösta barnet och leda det in i verksamheten. I de allra flesta fall slutar gråten väldigt snabbt, säger Elma Thunman.

Läs mer: Därför gör det så ONT att lämna ett ledset barn – och så här kan man göra