Stressa mindre när du är gravid – men hur? Anna-Maria Stawreberg, medförfattare till boken Mindfulness för föräldrar tipsar om hur du kan dra ner på tempot.

Stressa mindre, ja tack! Särskilt som gravid kan det vara skönt att slippa stressen. Här tipsar författaren och journalisten Anna-Maria Stawreberg om hur du kan dra ner på tempot.

1. Fundera på bebisen i magen

Kanske känner du inte några sparkar än, men fundera ändå en liten stund varje dag över det faktum att det varje sekund, varje minut, dygnet runt pågår en intensiv utveckling i din mage. Blunda och försök se din lilla bebis framför dig, hur han eller hon ligger ihopkurad i livmodern.

2. Tänk på något vackert varje dag

Det gör dig lugn och hjälper dig automatiskt att stressa av, för den här tiden kommer som bekant aldrig tillbaka. Fullt upp på jobbet? Njut ett par sekunder av utsikten genom fönstret. Trött vid frukostdags? Tänd ett levande ljus och låt din sömndimmiga blick vila vid ljuslågan. Synen av vatten gör oss lugna. Ta en promenad utmed sjön, ån eller vid havet.

3. Ge dig själv tre minuter

Uppvarvad? Sätt dig på en stol. Blunda och gör följande övning: Vilka tre känslor har du i kroppen just nu? (Det kan vara hunger, ryggsmärta, halsbränna och så vidare). Vilka tre ljud hör du? (Till exempel bruset i vattenledningarna, grannens hund, din partner som dammsuger). Även om du blundar, försök frammana tre synintryck i rummet du hade innan du blundade. (Det kan vara mjölkpaketet intill din kaffekopp, den här tidningen, lövverket utanför fönstret). Vilka tre dofter känner du? (Den blöta hunden vid dina fötter, ditt nytvättade hår, doften av kallt kaffe i den halvtomma koppen). Den här övningen tar inte mer än tre minuter men gör ändå att du automatiskt går ner i varv.

Gravid kvinna mediterar på en strand, vilket kan vara ett sätt att minska stress.

Det här ser ju skönt ut. Men hur gör man för att känna sig mindre stressad även i vardagen?

4. Försök att få in en promenad

Om du har möjlighet, gå av tunnelbanan, pendeltåget eller bussen en station tidigare. Eller parkera bilen lite längre bort. Ta en kort promenad till jobbet, ta den finaste vägen om du kan välja. Försök notera det du passerar – minen i ansiktet på barnet som halvspringer hand i hand med sin pappa, trädets grenar mot himlen, husfasaderna. Känn hur vinden väcker liv i dina sinnen och skärp hörseln. Notera lukterna. Också denna övning hjälper oss att bli mer närvarande och lugna till mods utan att den tar särskilt lång tid.

5. Ta ett bad eller en dusch

Slut ögonen och njut av känslan vattnet väcker mot din kropp. Lyssna på ljudet av vattnets strilande och kluckande. Njut av dofterna av tvålen.

6. Smörj in dig

Köp någon olja du gillar och smörj in kroppen med den. Ägna dig lite extra åt magen, föreställ dig din lilla bebis där inne. Snart kommer han eller hon att svara på dina mjuka tryckningar med rejäla sparkar. Kanske är det din bebis sätt att kommunicera?

7. Dagdröm!

Det är helt okej att dagdrömma och fantisera om din framtida tillvaro med din lilla bebis. Kanske sa dina föräldrar att du ”inte skulle sitta där och drömma”, men nu är det faktiskt bättre läge för det än någonsin! Genom att drömma och fantisera förbereder du dig på ditt nya liv som förälder. Och nej, det gör inget alls om drömmarna är softa och idylliska, även om du innerst inne vet att det kommer att komma gråtiga och jobbiga dagar. Också.

8. Var tillåtande mot dig själv

Det är inte alls konstigt att du inte orkar hålla samma tempo som tidigare, eller att du glömmer saker som du aldrig tidigare skulle ha glömt. Hallå, du håller ju på med värsta projektet, du producerar ju en bebis, samtidigt som du håller dig upprätt och gör andra saker. Snacka om ­simultankapacitet!

9. Vad gör bebisen där inne?

Föreställ dig vad din bebis upplever just nu. Vad tror du att bebisen hör? Testa genom att trycka händerna hårt mot öronen. Han eller hon hör hur ditt hjärta slår, hur ditt blod rinner och din röst när du pratar med arbetskompisarna. Din bebis hör också när du pratar och sjunger för honom eller henne.

10. Blunda och fundera

… på det faktum att du aldrig aldrig är ensam längre. Du har med dig det mest värdefulla som finns, dygnet runt. Vad du än gör upplever också den lilla krabaten det. Och om du gör något som är bra för dig själv, då gör du också något som din bebis mår bra av.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren