Gurkmeja & gojibär – är nyttiga supermaten okej när man är gravid?

Chiapudding till frukost och en kapsel med gurkmeja för säkerhetsskull. Är det något att fortsätta med under graviditeten? Vi har tagit hjälp av experter för att titta närmre på supermaten – och om den kan innebära några risker när man är gravid. Bra att veta om man har en bebis i magen!

Gurkmeja och gojibär räknas ofta som nyttig supermat som kan göra underverk för hälsan. Men finns det några risker med att äta dessa nyttigheter som gravid?

Vi Föräldrar har, med hjälp av Livsmedelsverkets experter, gjort en lista över vilka livsmedel man som gravid kan äta av, vilka man bör vara försiktig med och vilka man bör undvika helt. Så här skriver vi om olika superfoods:

Gurkmeja under graviditeten

Gurkmeja i maten är helt okej under graviditeten. Normal användning av kryddor i matlagning är överlag inga problem och har inga negativa hälsoeffekter för gravida. Men när kryddor och örter koncentreras i till exempel kosttillskott ökar risken för att man ska uppnå halter som kan ge negativa effekter.

Gojibär under graviditeten

Gojibär går bra att äta när man är gravid. Livsmedelsverket har inga råd om att begränsa mängden gojibär på grund av graviditet.

Läs också: En shot av ingefära – något för gravida? 

Chiafrön eller chiapudding  under graviditeten

Det finns inget som tyder på att en normal konsumtion av chiafrön är skadlig under graviditet – men den vetenskapliga informationen verkar än så länge vara knapphändig. Den europeiska Livsmedelssäkerhetsmyndigheten, EFSA, har utvärderat och godkänt chiafrön som så kallat ”novel food” (nytt livsmedel). Därmed får det användas i bröd till en maxhalt av 5 procent chiafrön. Sådana produkter ska märkas med ”Chiafrö (Salvia hispanica) ingår i produkten”. EFSA säger i sin bedömning att den toxikologiska informationen (det vill säga informationen om eventuell giftighet) är begränsad, men att erfarenhet stärker synen på att chiafrön kan användas som inblandning i bröd utan negativ effekt. Vare sig gravida, ammande eller barn nämns dock specifikt. EFSA uttalar också en viss osäkerhet när det gäller risken för allergi.

Spirulina under graviditeten

När man är gravid rekommenderar Livsmedelsverket att man är försiktig med kosttillskott, bland andra sådana med echinacea, spirulina, chlorela och maca. Orsaken är att man mycket sällan vet om kosttillskotten kan påverka barnet.

Rekommendationen är att man inte använder kosttillskott utan att först ha diskuterat med sin barnmorska eller läkare.

Linfrön under graviditeten

Man kan äta linfrön när man är gravid. Men eftersom linfrö innehåller vätecyanid (blåsyra) rekommenderar Livsmedelverket alla, alltså även icke gravida, att inte äta mer än 1–2 matskedar hela linfrön per dag. Då kan linfröna passera genom kroppen utan att det bildas så mycket vätecyanid. Krossade linfrön rekommenderar Livsmedelsverket däremot att man låter bli helt, eftersom det ännu inte finns tillräckligt med kunskap om hur mycket krossade linfrön man kan äta utan risk för att skada hälsan

Läs också: Kosttillskotten som gravida faktiskt behöver


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Gurkmeja & gojibär – är nyttiga supermaten okej när man är gravid?
NÄSTA ”Jag har börjat vänja mig vid att ha löss”