Är du gravid och längtar efter vörtbröd med julskinka och senap? Eller gräddig långkål, lutfisk och inlagd sill? Lugn, det mesta på julbordet är okej för gravida. Läs våra tips!

Rökt och gravad fisk

Vakuumförpackad rökt och gravad fisk som har kylförvarats i mer än en vecka kan innehålla skadliga halter av bakterien listeria.

TIPS till dig som är gravid och vill äta rökt och gravad fisk! Nyrökt och nygravad fisk, till exempel hemgravad, går bra att äta.

LÄS DEN ULTIMATA GUIDEN: Här är all mat du kan äta – och inte äta – när du är gravid

Charkprodukter

Charkprodukter som levereras skivade från tillverkaren och som har kylförvarats längre än en vecka kan innehålla skadliga halter av bakterien listeria.

TIPS till dig som vill äta charkprodukter! Charkprodukter som precis före serveringen har skurits upp från en hel bit går bra att äta.

Torkat, kallrökt och gravat kött

Parmaskinka, salami och annat torkat, kallrökt eller gravat kött kan innehålla parasiten toxoplasma, även om risken är mycket liten.

TIPS till dig som vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött! Om du gör eget julbord: frys in köttet/skinkan/salamin i tre dygn innan du äter den – då dör eventuella parasiter.

Ost

Halvmjuka och mjuka mögel- och kittostar kan, oavsett om de är gjorda på opastöriserad eller pastöriserad mjölk, i sällsynta fall innehålla skadliga halter av bakterien listeria.

TIPS till dig som är gravid och vill äta ost! Hårdostar som kan hyvlas går bra att äta, oavsett om de är gjorda av opastöriserad eller pastöriserad mjölk. Bredbara färskostar i tråg och smältost på tub går också bra, liksom all ost som har hettats upp, till exempel i gratäng eller sås.

Kalla röror och patéer

Det finns en liten risk att kalla röror och patéer innehåller listeria, särskilt om de har förvarats länge och för varmt.

TIPS till dig som vill äta kalla röror och patéer! Om du gör eget julbord: välj färska produkter, undvik varor som närmar sig slutet av hållbarhetstiden och frys in till senare om maten inte ska ätas direkt.

Strömming/sill

Strömmingslåda och rullader är populärt på julbordet, men strömming/sill från Östersjön och Bottniska viken innehåller höga halter dioxin och PCB (detta gäller även en del andra fiskar som det inte är bra att äta för ofta, läs mer om fisk du kan äta när du är gravid här).

TIPS till dig som är gravid och vill äta strömming/sill! Vanlig inlagd sill på burk går utmärkt att äta ofta. Den fisken är fångad i Norra Ishavet eller på västkusten och innehåller låga halter av miljögifter. Läs gärna på etiketten, där står det var fisken är fångad.

Kål, mandariner, inlagd sill, ägg, nötter …

Mandariner i en skål.

Foto: Shutterstock

Mandariner, mm – passa på att njut!

Om man vill boosta sig med nyttigheter kan man ta lite extra av kålen. Grönkål, brysselkål och rödkål ger fibrer, viktiga vitaminer och mineraler.

Passa också på att frossa i C–vitaminrika apelsiner, mandariner och clementiner, inlagd sill och rätter av odlad lax som innehåller nyttiga fetter och D-vitamin (extra bra så här års när vi inte får så mycket D-vitamin av solen), ägg (som utöver viktiga mineraler också innehåller D-vitamin – och ja, räkan, dillen, rommen eller vad som nu ligger på ägghalvorna funkar också utmärkt för gravida) samt det bästa julgodiset: nötter, fyllda med nyttigt, fleromättat fett.

Här hittar du fler artiklar om:

Källa: Livsmedelsverket


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Gravid och julbord? Den här julmaten kan du äta!
NÄSTA Tassmetoden – den snälla sömnmetoden