För tidigt att börja i förskola vid 21 månader?

Dottern skulle börja i förskolan vid 21 månaders ålder, var tanken. Men hon är tillbakadragen inför andra vuxna, så kanske är det för tidigt? undrar föräldrarna. Barnpsykologen svarar.

Räcker det om vårt barn är två halvdagar i veckan på förskolan?

Vi har en dotter på 16 månader. Vi har ansökt om förskolestart när hon är 21 månader. Vi har besökt förskolorna i området och valt ut tre som känns bra.

Vår dotter är en väldigt nyfiken tjej som älskar lekplatser, sångstunder på bibliotek och andra aktiviteter som är anpassade för hennes ålder. Dock blir hon väldigt tillbakadragen när vi träffar andra vuxna (som morföräldrar) som ska hantera henne och om allt fokus är på henne. Då sitter hon mest hos oss, tittar på de andra och vill absolut inte att de närmar sig henne (då gråter hon).

Vi har låtit henne titta så länge hon vill utan att pressa henne. Till slut tar nyfikenheten över och hon närmar sig dem försiktigt, men det krävs att hon träffar samma person många gånger (cirka 10–15 gånger) innan hon närmar sig. Hon går bra, äter själv (med fingrar) och förstår väldigt bra vad man säger till henne. Hon säger dock inte mycket själv än, mest ”mamma”.

Jag undrar om det är lite tidigt för henne att börja förskolan vid 21 månaders ålder och funderar på om vi ska vänta till 28 månader. Vad är bäst, tror du?

När hon börjar i förskolan har vi tänkt att hon ska gå där två halvdagar i veckan, cirka 4–5 timmar vid varje tillfälle (oavsett om hon börjar vid 21 eller 28 månaders ålder). Men är det för lite för att komma in ordentligt i verksamheten i förskolan?

Orolig mamma

Det ni föräldrar trivs med är också viktigt

Barnpsykolog Malin Bergström svarar en mamma som är nedstämd.

Foto: Stefan Tell

Malin Bergström är barnpsykolog och docent, verksam vid Karolinska institutet och Stockholms universitet. Hon svarar regelbundet på frågor på Viföräldrar.se.

Barnpsykolog Malin Bergström: Utifrån ditt brev förstår jag det som att ni har möjlighet att låta er dotters välbefinnande styra när hon ska börja förskolan. Själv tänker jag att andra faktorer också är viktiga och kan få påverka ert beslut – som vad ni själva trivs med som föräldrar, till exempel. Så länge förskolan är bra borde nämligen båda åldrarna funka fint för er dotters del.

Att hon behöver tid på sig att tina upp med nya människor är en bra egenskap som inte kommer att påverka hennes förmåga att relatera till pedagogerna på förskolan. Och det är ju precis det som barn ska lära sig under inskolningen. Att vara trygg med åtminstone en vuxen är nödvändigt för alla barn i förskolan.

Vissa pedagoger menar att det är en fördel om barnen kan uttrycka sig och göra sig förstådda när de börjar förskolan. Hennes språkutveckling kan alltså vara en aspekt av hennes utveckling som ni kan fundera över när ni beslutar er.
När det gäller att enbart delta två halvdagar i veckan så är min erfarenhet att det kan fördröja när barnet ”landar” i förskolan. Tryggheten i förskolan består inte enbart av relationerna till pedagogerna utan också av att vänja sig vid rutinerna, miljön och kompisarna.

Jag föreslår att ni diskuterar hennes vistelsetid med de pedagoger som skolar in henne och sedan justerar den efter hur hon kommer in i verksamheten, om ni har möjlighet.

Här hittar du fler läsarfrågor med svar från barnpsykolog Malin Bergström.

Här kan du ställa en fråga till barnpsykolog Malin Bergström.