Sen språkutveckling hos 3-åring

Detta är en artikel från Vi Föräldrar.

Jag är orolig för vår sons språkutveckling

Jag är mamma till en 3-åring. Eftersom kommer vi från ett annat land så pratar vi två andra språk hemma. Sonen har gått i förskola sedan han var 1 år.

Vi upplever att hans språkutveckling går jättesegt jämfört med andra 3-åringar i förskolan. Många barn sätter ihop 2-3 ord och svarar på vanliga frågor som: Vad heter du? Hur gammal är du? Vår son är fortfarande i en fas där han härmar, benämner allt med ett ord och svarar nej på det mesta som vi frågar.

Vi märker att han utvecklas mycket men att det ändå blir svårt för honom att samspela och kommunicera med andra barn när han bara använder ansiktsuttryck eller gester.

Sjuksköterskan på bvc säger att han förmodligen är förvirrad av att ha tre språk och att vi ska vara tålmodiga med hans utveckling. Det enda råd vi har fått, både från bvc och förskolan, är att läsa högt för honom, vilket vi gör. Vi har till och med försökt att bara prata bara ett språk hemma, för att underlätta hans utveckling.

Är det dags att be om tid hos en logoped? Han är ju 3 år och jag blir mer och mer orolig. Eller finns det något mer som vi kanske kan pröva hemma för att påskynda språkutvecklingen?

Vi har också funderat på olika diagnoser, men han förstår mycket av vad vi säger, han förstår enkla instruktioner, är jättesocial och jätteintresserad av andra barn. Ibland härmar han någon form av dialog där han blandar enstaka ord med olika ljud som han hittar på.

Snälla hjälp mig.

Alexandra

Flerspråkighet i sig orsakar inte problem med språkutvecklingen

Barnpsykolog Malin Bergström
Barnpsykolog Malin Bergström Foto: Stefan Tell

Barnpsykolog Malin Bergström: Jag vet hur orolig man blir när ens barn verkar vara sent i utvecklingen, Alexandra. Men du beskriver också en massa positiva kommunikationsförmågor hos din pojke: han utvecklas, förstår vad ni säger, imiterar, är social och vill leka. Själva språkutvecklingen, att förstå och producera ord och meningar, är självklart viktig men ändå bara en del av förmågan att kommunicera.

Ni ska absolut ha kontakt med en logoped som bedömer er sons språkutveckling och ger tips om hur hans språk kan stimuleras hemma och på förskolan. Be er sjuksköterska på bvc att förmedla den kontakten!

När det gäller flerspråkighet är forskarna ense om att våra hjärnor är gjorda för att lära in flera språk parallellt. Att ”bara” få ett språk är fattigt i relation till vad hjärnan är kapabel till. De flesta barn i världen är flerspråkiga, det är så att säga det naturliga tillståndet för små hjärnor.

För barn som inte har språk som sin huvudsakliga kompetens kan flerspråkligheten eventuellt bidra till att det tar längre tid att bygga upp sitt ordförråd, men flerspråklighet i sig orsakar inte problem med språkutvecklingen.

Forskningen om hur barn utvecklar sitt språk avråder också från att man ska ta bort något av ett barns språk. För er pojke är det en sådan fantastisk möjlighet att få tre språk från början, så jag tycker inte ni ska inskränka den möjligheten utan att någon har gjort en grundlig bedömning av vad som är bra för er son.

Däremot kan logopeden, efter att ha bedömt er son, ge er råd kring hur och när ni ska använda era olika språk. Fortsätt förstås också att leka och läsa med honom, det är det bästa och roligaste sättet att stimulera inte bara språkutvecklingen utan också hans tankemässiga och sociala utveckling.

Läs också: Vår 3-åring kan inte prata i meningar

Här hittar du fler läsarfrågor med svar från barnpsykolog Malin Bergström.

Vill du ställa en fråga till vår barnpsykolog?

Mejla till fragamalin@vf.bonnier.se. När du ställer din fråga är du medveten om att publicering kan ske i tidningarna Vi Föräldrar och mama, samt på mama.nu och expressen.se. Du är också medveten om att din fråga kan komma att bearbetas (till exempel kortas). Glöm inte att ange den signatur du vill ha under din fråga om den publiceras.