Aktuella varningar och återkallanden

Här samlar vi aktuella varningar för sådant som kan vara farligt för barn eller gravida – och Konsumentverket förklarar hur det funkar med återkallanden och säkerhetsstandarder.

Farliga barnprodukter

Hur kan barnvagnar, nappar och andra barnprodukter vara farliga för barn? Måste inte alla barnprodukter som säljs i Sverige vara säkerhetstestade och godkända?

Vi har pratat med Anna Stridsberg på Konsumentverket om farliga barnprodukter, återkallanden och vad man har för rättigheter som konsument. Hoppa direkt till intervjun om barnsäkerhet och säkerhetsstandarder.


Aktuella varningar & återkallanden

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer:

Haklapp från Ikea återkallas (2019-10-08)

Alvedon och Panodil för barn återkallas (2019-09-18)

Skötbordet Tornö från Carena återkallas (2019-08-13)

Napphållare från Herobility återkallas (2019-08-13)

Leksakståg från Flying Tiger återkallas (2019-06-14)

Matstol JLY från Jollyroom återkallas (2019-05-06)

Spjälskydd från NG Baby återkallas (2019-03-13)

Fler charkprodukter från Coop återkallas (2018-12-10)

Serranoskinka från Coop återkallas (2018-12-05)

Babynest från BabyDan återkallas (2018-11-27)


Hur kan barnvagnar och nappar vara farliga för barn? Konsumentverket förklarar

Då och då återkallas barnvagnar, nappar och andra barnprodukter för att de kan vara farliga för barn. Hur kommer det sig? Måste inte alla barnprodukter som säljs i Sverige vara säkerhetstestade och godkända?

Barnvagn kan innebära klämrisk. Skötbord återkallas på grund av fallrisk, napphållare på grund av kvävningsrisk.

Ibland kommer varningarna om farliga barnprodukter tätt. Man kan undra varför. För barnvagnar, spjälsängar, nappar och andra barnprodukter som säljs i Sverige är väl testade och godkända av Konsumentverket, som det sägs ibland – eller?

Porträttbild på Anna Stridsberg, utredare på Konsumentverket.

Anna Stridsberg, utredare på Konsumentverket.

– Nej, tyvärr är det ett vanligt missförstånd, säger Anna Stridsberg, utredare på Konsumentverket. Konsumentverket varken testar eller godkänner produkter. Det är näringsidkaren, alltså den som säljer en produkt, som är ansvarig att se till att produkten är säker och uppfyller kraven i lagen.

Hur kan man som förälder då veta att ens barn inte riskerar att skadas av sin barnvagn, napphållare eller vad det nu är? Kan man överhuvudtaget veta det?

– I princip ska man kunna vara relativt trygg med att de produkter man köper är säkra, under normal användning. Men det kan uppstå tillfälliga tillverkningsproblem, och även med den bästa kvalitetskontroll kan måndagsexemplar slinka igenom, så det är alltid viktigt att titta, klämma och känna på sakerna, både vid inköp och före varje användning. Saker slits och går till slut sönder, det gäller att vara uppmärksam innan det händer.

Det är också viktigt att följa tillverkarens instruktioner noga, säger Anna Stridsberg.

– Till exempel ska nappar bytas ut betydligt oftare än många tror, i regel varje, varannan eller var tredje månad beroende på sort och märke, och många barnvagnar blir instabila om man hänger skötväskor på handtagen. All sådan information ska finnas i produktens instruktioner, och den kan skilja sig åt mellan olika märken.

Så funkar en säkerhetsstandard

När det pratas om barnsäkerhet nämns ofta europeiska säkerhetsstandarder, eller EN-standarder. Vad är det?

– Det har tagits fram europeiska säkerhetsstandarder för många produkter, men tyvärr finns det inte standarder för alla. En standard är ett stöd för tillverkare att utvärdera om deras produkt är säker och uppfyller kraven i lagen, kan man säga. Oftast tas standarder fram i ett samarbete mellan tillverkare, testlaboratorium, myndigheter och konsumentrepresentanter, men det kan vara olika.

Det är i regel inte ett lagkrav att tillverkare ska följa en standard – men lagen kräver att tillverkaren ska kunna visa att produkten är säker.

– Om en tillverkare väljer att inte använda en standard, eller om produkten saknar standard, måste tillverkaren själv utveckla och utvärdera tester och provningsmetoder. För vissa produkter krävs då att produkten testas vid ett speciellt laboratorium. Att välja att inte följa en framtagen standard är alltså både svårare, dyrare och mer tidskrävande än att använda den standard som redan är framtagen.

Produkter som har testats enligt en viss standard är ofta märkta med den informationen.

– Att en produkt uppfyller en relevant standard är ett gott tecken på att tillverkaren har koll på läget och att produkten uppfyller minimikraven för säkerhet.

EU-standard är minimikrav

Barnprodukter med säkerhetsbrister

Vilka barnprodukter som oftast anmäls till Konsumentverket för säkerhetsbrister varierar över tid, men det är vanligt att barnvagnar anmäls, berättar Anna Stridsberg, Konsumentverket.

– På senare tid har det även anmälts mycket kring lekland, lekplatser och hoppborgar, och för ett tag sedan var det många som anmälde napphållare.

Ibland marknadsför företag sina produkter med formuleringar om att de uppfyller ”de hårda och speciella kraven” i en EU-standard.

– Det framstår då som om det vore något extra bra, men att uppfylla en EN-standard är som betyg E i skolan. Man är godkänd och det är helt okej. Man ska absolut vara nöjd och stolt över det, för det kan vara tufft att nå dit. Men företag ska inte marknadsföra det som om det vore ett A++ i betyg. Det är att luras, säger Anna Stridsberg.

Säkra barnprodukter – så funkar det

  • Den som säljer en barnprodukt är ansvarig att se till att produkten är säker och uppfyller kraven i lagen.
  • Konsumentverket och andra myndigheter gör stickprovskontroller av marknaden. Konsumentverket agerar också när de får in anmälningar från konsumenter om produkter som kan vara farliga.
  • Om det upptäcks brister hos en produkt kan Konsumentverket, eller en annan myndighet, kräva åtgärder av det företag som säljer eller importerar varan. Företag åtgärdar oftast bristerna frivilligt så fort de får reda på dem.
  • Företag underrättar också på eget initiativ Konsumentverket om uppkomna brister på deras produkter och vad de gör åt dem.

Kan man vara säker på att en produkt som anges vara testad enligt gällande standard är säker, godkänd och ofarlig att använda?

– I stor utsträckning kan man lita på det. En produkt som inte klarar standardens krav i sin helhet får inte märkas med standarden, säger Anna Stridsberg.

– Men precis som inom alla områden finns det bedragare som inte drar sig för att använda falsk märkning. De produkterna är oftast så dåliga att man kan känna på sig att det är något fuffens om man är lite uppmärksam. Det kan till exempel handla om leksaker som luktar kemikalier eller barnvagnar som är skeva och instabila.

I grunden kan man ändå känna sig trygg, menar hon.

– Man behöver inte gå omkring och vara misstänksam och orolig – men man kan inte heller slappna av för mycket och bli naiv. Om till exempel priset känns för bra för att vara sant så är det oftast också så. Den risken har vi upptäckt på senare år, när konsumenter i högre grad handlar direkt från länder utanför EU. De produkterna uppfyller sällan de säkerhetskrav vi är vana att förvänta oss, särskilt kemiska och elektriska risker är vanliga och kan vara riktigt allvarliga.

Som konsument har man ansvar

Som konsument har man alltid ett ansvar att vara uppmärksam och reflektera över produkter man köper och hur man använder dem, poängterar Anna Stridsberg.

– Även om en produkt är testad och godkänd enligt en standard på ett laboratorium, och även om tillverkaren har en god kvalitetskontroll, kan det hända oförutsedda saker som gör att produkten går sönder i förtid. Så: Håller någon skruv på att lossna, till exempel? Är plast på väg att spricka?

– Alla produkter har en viss livslängd, så man behöver vara uppmärksam på slitage som uppstår. Om man upptäcker slitage som kan leda till en säkerhetsrisk ska man sluta använda produkten i tid. Och man ska följa tillverkarens instruktioner för en säker användning noga.

Anmäla farliga produkter

Om man som konsument har en produkt som verkar vara farlig är det bra om man antingen kontaktar företaget man har köpt den av eller anmäler till Konsumentverket, så att olyckor kan förebyggas, säger Anna Stridsberg.

– Jag upplever att seriösa företag ofta är tacksamma när konsumenter hör av sig till dem och berättar om en misstänkt säkerhetsbrist. Då kan ju företagen utreda omfattningen och åtgärda risken innan något allvarligt händer.

Företag har en skyldighet att informera Konsumentverket eller annan berörd myndighet om de har sålt en farlig vara. För konsumenter är det frivilligt att anmäla misstänkt farliga produkter till Konsumentverket.

Lästips!
Säkra barn – trygga föräldrar är en folder som ger råd och stöd kring inköp och användning av de vanligaste barnprodukterna. Den har tagits fram i samarbete mellan en rad myndigheter och finns att ladda hem gratis på bland andra Konsumentverkets webbplats.

– Men anmälningarna från konsumenter är viktiga i vårt arbete för att förebygga olyckor. När vi får en anmälan utreder vi risken och kontaktar företaget för eventuella åtgärder, säger Anna Stridsberg.

Återkallelser och konsumenters rättigheter

Om man som konsument har en barnprodukt som det varnas för på grund av säkerhetsbrist, och/eller som återkallas på grund av säkerhetsbrist – vad har man för rättigheter?

– När en säkerhetsrisk upptäcks har företaget som sålt produkten skyldighet att undanröja risken. Det görs i regel genom att annonsera om återkallelse (oftast på företagets webbplats, i butiker eller sociala medier, numera mer sällan i dagspress. Information om återkallelser finns ofta också på Konsumentverket.se och Viföräldrar.se, redaktionens kommentar). Av återkallelseannonsen ska det framgå hur risken ska åtgärdas, vad konsumenten har rätt till och hur konsumenten ska gå tillväga.

En återkallelse betyder inte alltid att konsumenten har rätt att få pengarna tillbaka. Den kan också innebära att man får en reservdel, information eller något annat.

En återkallelse berör bara de produkter som kan utgöra en säkerhetsrisk, alltså inte nödvändigtvis alla produkter som ser likadana ut. Återkallelsen kanske till exempel bara gäller produkter som har tillverkats en viss månad, eller produkter som har en viss detalj. Den informationen ska också framgå av företagets återkallelseannons.

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Digital prenumeration
Digital prenumeration för endast 79kr/mån

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren