Föräldrars sömn – och sömnbrist

Att inte få sova ordentligt på nätterna påverkar oss föräldrar. Men det finns tröst – och kan man få avlastning så är det bra.

Om barnet behöver hjälp med att somna om varje gång det vaknar blir man som förälder – trött. Kroppen kan bli vimmelkantigt fumlig, ögonlocken tunga som bly. Hjärnan kan kännas som om den spinner på högvarv utan att kunna tänka en enda vettig tanke. En natts ostörd sömn kanske är det enda man drömmer om.

Att gång på gång bli väckt kan göra att man blir irriterad och mer infektionskänslig. Men det finns tröst: Den som har sömnbrist och sedan får sova sover mer intensivt. Man kanske sover kort, men djupare. Det blir som ett slags automatisk kompensation.

Det kan räcka med några få nätters mer ostörd sömn för att man ska kunna återhämta sig – men då krävs förstås avlastning.

Dela på nattansvaret

Ibland är man två vuxna som kan dela på nattansvaret. En del invänder mot tanken och säger ”Det går inte att dela, den ena jobbar och måste vara utvilad!” Men den som är hemma med barnet behöver också sin sömn. Det är lika viktigt för honom eller henne att inte dräneras på energi och känna sig helt utsliten.

Om barnet ammas och inte sover intill mamman kan partnern avlasta genom att bära barnet till mamman när det är dags. Den avlastningen kan vara det som gör att hon trots allt orkar.

Kvinnor har mer sömnstörningar

Generellt har kvinnor mer sömnstörningar än män. Man vet inte varför, men en förklaring skulle kunna vara att sömnstörningarna kom i och med föräldraskapet. Eftersom kvinnor traditionellt sett har tagit merparten av barnansvaret har förmodligen deras sömn drabbats hårdast av barns nattliga uppvaknanden. En annan förklaring skulle kunna vara att kvinnor på grund av något nedärvt beteende vaknar lättare när barn skriker, men mångas erfarenheter talar emot detta. Till exempel kan tidigare svårväckta män vakna om bebisen skriker och om kvinnan är sjuk eller bortrest, eller om man har bestämt att dela på ansvaret och mannen har ”sin” natt.

Om man inte har en partner att dela ansvaret med kanske en förälder eller kompis kan rycka in och avlasta.

Sömnproblem kan också hänga samman med depression, till exempel i samband med en förlossning.


Sömnforskarens tips för bättre sömn (för föräldrar)

  • Dela på nattansvaret eller se till att få avlastning. Se också till att den förälder som är ”ledig” verkligen utnyttjar tiden på bästa sätt. Kanske man kan sova i ett rum där man inte blir lika störd, eller använda öronproppar?
  • Strunta i disken, tvätten eller det du tycker att du egentligen borde göra när barnet sover på dagen. Passa på att sova istället. En tupplur har i förhållande till sin längd stor effekt och kan förebygga framtida problem – men obs, detta gäller bara nyblivna föräldrar med sömnbrist. För vuxna med allmänna sömnproblem kan tuppluren störa nattsömnen.
  • Var medveten om att tankar som ”Nu vaknar han snart, jag kommer inte att hinna somna innan det är dags igen” kan skapa oro och göra det svårt att somna. Tankar som ”Ja, han kommer att vakna snart, men jag får i alla fall sova till dess” kan istället skapa lugn och mer sömn.

Läs också: Allt du vill veta om barns sömn – och föräldrars sömn

Texten publicerades i januari 2017 och är baserad på ”Vi Föräldrars stora bok om barn” av Maria Fröjdh och Maria Zamore (Bonnier Fakta)