Mat för dig som vill bli gravid

För den som planerar att skaffa barn, försöker bli gravid eller precis har blivit gravid, är det bra att tänka på vilken mat man äter. Här är några tips.

Du skapar bra förutsättningar för din kropp och din bebis genom att äta rätt.

Här är tips på vad du kan äta för att äta rätt:

  1. Du bör satsa på att äta så mycket folsyra du kan. Folsyra är en slags vitamin B som är nödvändig för cellernas delning. Under början av graviditeten går fostrets celldelning som snabbast, och då är behovet av folsyra och folater som störst. Stor brist ökar risken för ryggmärgsbråck hos barnet. Ät gärna 400 mikrogram om dagen och fortsätt äta mat som är rik på folat under hela graviditeten. Här hittar du folsyra och folat: apelsiner, bär, rotfrukter, linser och andra baljväxter, mörkgröna bladgrönsaker.
  2. Det är bra att ha bra blodvärden under graviditeten. För att få det ska du äta järn. Och järn finns i kött, blodpudding, baljväxter bla. annat. För att hjälpa kroppen att ta upp så mycket järn som möjligt från födan handlar det om att kombinera den järnrika maten med c-vitamin eller skaldjur. Kalcium och ämnen som finns i kaffe och te minskar upptaget av järn. Till exempel ska du alltså inte dricka mjölk till blodpudding utan apelsinjuice.

 

Tre bra recept på mat som passar hittar du här:

Blodpuddingspytt med äppelslush

Indiska lammjärpar med linser

Musslor med grönt


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Mat för dig som vill bli gravid
NÄSTA Stina-Lee: ”Ammar man över en viss tid är man ‘pervers’. Märkligt!”