För bättre sömn hos barn – missa inte sömntåget!

Håll koll på sömntåget! Missar man det blir det svårt för barn att somna, sägs det. Men stämmer det? Vi har pratat med sömnforskare.

Om man inte lyckas fånga upp barnets första trötthetstecken kan man missa sömntåget – med resultatet att barnet som nyss var så trött plötsligt varken vill eller kan sova. Och så har man ännu en evighetslång nattning framför sig – sägs det.

Googlar man på ”sömntåg” får man träffar som vittnar om att detta inte bara är något som gäller barn. Även för oss vuxna kan det vara viktigt att hoppa på sömntåget när man börjar känna sig trött. Alltså inget ”ska bara”: inte tvätta ännu en maskin, inte se klart avsnittet på Netflix, inte ta hand om disken eller läsa färdigt kapitlet i boken. Istället bums i säng så att man slipper ligga sömnlös och ”vänta in nästa sömntåg på perrongen”.

Lär känna ditt barns trötthetstecken

Ett sömntåg – nej, ett helt vanligt tåg, närmar sig på järnvägen.

Sömntåget kommer, skynda att natta – är det så?

Men stämmer det här? Finns det ens något sådant som ”sömntåg”? Vi har frågat tre personer som forskar om sömn.

Eva-Lotta Funkquist är barnsjuksköterska, barnmorska och forskar bland annat om spädbarns sömn vid Uppsala universitet. Hon svarar ja, sömntåg finns.

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska, barnmorska och amningsrådgivare.

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska, barnmorska och amningsrådgivare.

– Det brukar man ju kunna känna själv också, att man blir trött och att tröttheten efter ett tag går över, säger hon.

För att pricka in sovtågen för sitt barn gäller det att lära sig tolka barnets signaler, menar Eva-Lotta Funkquist. Det kan till exempel handla om trötthetssignaler som att barnet gnider sig i ögonen, gäspar eller skruvar på sig.

Läs också: Okej att låsa sovrumsdörren när pappa nattar? Barnpsykologen svarar

Skapa lugn och ro inför natten

Christian Benedict är sömnforskare, docent vid institutionen för neurovetenskap, Uppsala universitet, och författare till den aktuella boken Sömn, sömn, sömn. Han vill, hellre än att prata om ”sömntåg”, uttrycka det så här:

Christian-Benedict

Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet.

– När du börjar känna dig sömnig, eller när ditt barn börjar känna sig sömnigt, är det dags att se till att det skapas lugn och ro inför natten. Då är det viktigt att varva ner, att kanske sjunga en sång eller läsa en saga för barnet.

Orsaken har med hormonet melatonin att göra, förklarar han.

– Om du aktiverar ditt barn, eller dig själv, med ljus, kanske via tv:n eller genom att surfa på mobilen, kan det leda till att frisättningen av melatonin fördröjs. Och en av många funktioner hos melatonin är att lugna ner ämnen i hjärnan som framkallar vakenhet – alltså; att underlätta insomningen.

Bortsett från ljusets inverkan kan skärmanvändning också varva upp oss mentalt, säger Christian Benedict.

– Så, för att sammanfatta: Det är viktigt att ha en lugnande sovrutin när man känner sig sömnig och är redo att somna, och det gäller både barn och vuxna.

Det blir alltså svårare för barn att somna om man inte hjälper dem att komma till ro när man märker att de börjar bli trötta? Och om barnet missar ett sovtåg kan det behöva vänta på nästa innan det kan somna?
– Ja!

Kan man säga hur lång tid det tar innan nästa sovtåg kommer?
– Nej, det är individuellt. Det beror bland annat på hur mycket ljus barnet utsätts för – fast det krävs inte så mycket, faktiskt – och på hur uppvarvat barnet är.

Måste inte vänta på nästa sovtåg

Glad och pigg bebis i pyjamas ligger på rygg i en stor säng, skrattar, leker och verkar inte alls vilja sova än.

Pigg som en mört? Håll utkik efter trötthetstecknen, snart kan det vara läge att natta.

Torbjörn Åkerstedt är sömnforskare och senior professor i psykologi vid Karolinska institutet och Stockholms universitet. Han värjer sig mot begreppet ”sömntåg”:

Torbjorn-Akerstedt

Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och senior professor vid Karolinska institutet och Stockholms universitet.

– Det är ett begrepp som en fransk ingenjör hittade på för 15 år sedan. Ingenjören hävdade att vår vakenhetsgrad går upp och ner med en viss rytm och att man ska passa på att sova när vakenhetsgraden går ner – och det är förstås rent nys.

Sömnighet uppstår i olika ”utbrott”, menar Torbjörn Åkerstedt.

– Först är man lite sömnig, sedan piggnar man till. Sedan blir man lite sömnig igen, sedan piggnar man till igen – och till slut somnar man.

Processen kan visserligen liknas vid olika sömntåg kommer och går.

– Men de kommer inte vid vissa tider som man måste passa, säger Torbjörn Åkerstedt. Det finns ingen tidsbestämd upp- och nergång i vår vakenhetsgrad som gör att man måste vänta på nästa sovtåg om man har missat det första. Istället handlar allt om vad vi gör.

– Om vi motverkar sömnigheten genom att till exempel titta på tv, eller diska, eller göra tio armhävningar – vad vi än gör som aktiverar hjärnan kommer att minska insomningsbenägenheten. När vi gör något blir vi piggare, och när vi därefter försöker somna kommer det att ta längre tid, för då är vi uppvarvade. Men hur mycket längre tid går inte att säga.

Det handlar alltså inte om olika faser; att det till exempel alltid dröjer – säg en halvtimme, eller en och en halv timme, eller tre timmar – innan det ens är möjligt att somna?
– Nej, nej. Men det är bra att passa på att lägga sig när man är trött. Det underlättar.

Läs också: Därför strular sömnen så ofta vid 8 månader

Ilska och aktivitet gör det svårare att somna

Litet barn hoppar och leker i en dubbelsäng. Under täcket ligger två trötta föräldrar och försöker sova.

Sova? Nu? Naej, jag leker hellre.


– Det är viktigt att titta på barnet, säger Torbjörn Åkerstedt. Det man oftast ser hos ett trött barn är att ögonlocken börjar hänga ner lite grann. Men om barnet leker kan tröttheten istället visa sig i att barnet blir irriterat, minsta motgång kan skapa irritation. Ett övertrött barn blir lättare argt och irriterat. 
Vi som är föräldrar kan dra nytta av den här kunskapen. Till exempel: För att undvika långdragna nattningar med ett till synes plötsligt piggt barn är det bra att vara uppmärksam på barnets trötthetstecken och låta dem vägleda oss i när det är dags att natta.

– Och om barnet är argt är det ännu svårare att somna. Då får man vänta med att natta tills ilskan har går över; tills barnets hjärna inte längre används av ilskeattacker. Istället får man försöka lugna ner situationen, göra något lågintensivt som att låta barnet sitta i knät och läsa några sagor.

Finns sömntåg? Det beror på vad man menar
Sömntåg finns inte, menar de sömnforskare vi har pratat med. Åtminstone inte i bemärkelsen att sömntågen bara erbjuder insomningsmöjlighet vid vissa tider, enligt en viss tidtabell. Men om man istället använder begreppet för att beskriva att vissa omständigheter underlättar för barn (och vuxna) att somna, så ligger det mycket i det.
Så här ökar chansen för en lyckad nattning:
1. Lär dig känna igen ditt barns tecken på trötthet. Låt trötthetstecknen vägleda när det är dags att natta.
2. När barnet visar tecken på trötthet: Sänk belysningen och skapa en lugn stämning. Läs en saga (eller flera), sjung en sång (eller flera) eller natta på något annat lugnande sätt.
Om barnets trötthet går över – kanske för att barnet har lekt, varit argt eller aktiverats på annat sätt – och man som förälder bedömer att det ändå är dags att sova kan man skapa förutsättningar för insomning ändå.
Principen är densamma som ovan (sänk belysningen, skapa en lugn stämning, läs saga, sjung eller natta på annat sätt), men om barnet inte är sömnigt tar det ofta längre tid innan det somnar.

Är det lönlöst att natta barnet innan det visar trötthetstecken?
– Nej, det är inte så att barn går omkring och visar sömnighetstecken hela tiden. Det beror på vad de gör. Om de är upptagna med något, till exempel med att leka, kommer de fortsätta att verka pigga även om de är trötta, men när gör uppehåll i leken kan man se trötthetstecken, säger Torbjörn Åkerstedt.

Läs också: Allt du behöver veta om barns (och föräldrars) sömn!

Fotnot: Intervjun med Eva-Lotta Funkquist har gjorts av Anna Matzinger.

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Digital prenumeration
Digital prenumeration för endast 79kr/mån

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren