Hur får man barnen att prova grön­saker? Viktigast är att det finns på bordet – och att ni föräldrar äter. Men här är fler tips:

  1. Välj gärna bort vanlig isbergssallad med tomat och gurka. Det är sällan någon barnfavorit och innehåller ändå mest vatten. Satsa på andra, mer barnvänliga grönsaker i stället, till exempel majs, ärter och morötter.
  2. Vill barnet knapra på något före maten, ge morotsstavar, paprikabitar, ärter eller färska vitkålsbitar.
  3. En liten dutt flytande margarin över den kokta broccolin förhöjer smaken.
  4. Servera grönsakerna för sig i små skålar som barnet kan plocka själv från – gärna färgglada grönsaker som majs, ärter och morötter.

    Kvinna håller i en låda grönsaker

    Foto: Getty Images

    Strimlad vitkål i wokpanna är ett hett tips!

  5. Gör roliga former av grönsakerna som morotsstavar och gurkpengar.
  6. Grönsaker som kokat med i maten gills lika mycket som annat. Smyg till exempel in rivna morötter i köttfärssåsen, ugnspannkakan och pajen.
  7. Woka strimlad vitkål – sött, krispigt och gott.
  8. Försök att inte tjata – men låt ett par ärter få ligga på tallriken som ”tittmat” – som förhoppningsvis slinker ner så småningom.

LÄS OCKSÅ: Barn kan äta enbart vegetarisk eller vegansk mat – utan att få näringsbrist


Digital prenumeration
Digital prenumeration för endast 79kr/mån

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren