Frukost till barn – barndietistens tips

När barnet vägrar frukost. Eller bara vill ha flingor eller något sött, eller inte är hungrigt. Barndietist Sara Ask kommer med bra frukosttips för barn.

Vad kan man göra om det är så bråttom på morgnarna att barnet inte hinner få i sig ordentligt frukost? Om barnet äter så långsamt att man kommer för sent till förskolan eller skolan? Eller om barnet inte vill ha mer än en flaska välling på morgonen?

Barndietist Sara Ask svarar på nio vanliga frågor om barn och frukost.

Barndietist-Sara Ask_Vi Föräldrars expert

Sara Ask är barndietist och kokboksförfattare och medverkar regelbundet i Vi Föräldrar och Vi Föräldrar Gravid.

1. Mitt barn är inte hungrigt på morgonen – vad kan jag göra?

Sara Ask, barndietist: ”Det viktigaste är att inte tvinga barn att äta på morgonen, och inte annars heller, för den delen. Det finns både barn och vuxna som inte är hungriga på morgonen, och man behöver inte stirra sig blind på det där med att frukost är dagens viktigaste mål; den näringen går att ta igen senare under dagen. Men samtidigt tror jag att de allra flesta mår bra av att få ny energi att starta dagen på.

Ett sätt att öka chansen för att barnet ska vilja äta frukost är att äta själv. Bara att man sitter med vid bordet och tuggar tillsammans är bra. Man kan också prova att gå upp tidigare (ja, det låter präktigt men det kan göra stor skillnad med bara en kvart) så att barnet kanske kan klä sig och leka lite och hinna bli tillräckligt piggt för att äta.

Man kan också fundera kring om det finns något som det brukar gå lättare för barnet att äta, ett visst bröd eller en smoothie. En annan sak att tänka på är om man har för högt ställda mål, till exempel på att maten ska vara väldigt nyttig. Är till exempel brödet för fiberrikt och svårtuggat? Då kan man prova att sänka ribban lite. Samma sak om man har plockat bort många livsmedel, kanske valt att äta glutenfritt, helt sockerfritt, mjölkfritt …

Undersökningar på förskolebarn visar att många barn tycker om mjölkprodukter och bröd – och det är två livsmedel som ger en hel del näring. Om barnet inte accepterar glutenfria och mjölkfria alternativ kan man behöva kompromissa, förutsatt att barnet inte har allergi, förstås.”

2. Vi har så himla ont om tid på morgnarna. Bästa snabbfrukosten?

Sara Ask: ”Matiga saker som man kan dricka, det går ofta snabbt. Men jag vill slå ett slag igen för att prova att gå upp 15 minuter tidigare; en kvart kan göra enormt stor skillnad på morgonen. Men ibland gör det inte det, och då är smoothie, välling och drickyoghurt snabba alternativ. Välling kan man ju dricka i kopp, till exempel, och smoothien kan förberedas kvällen innan. Man kan också göra vikta dubbelmackor kvällen innan så att de är klara på morgonen, om det underlättar.”

Supersnabba tipset!
”Det allra enklaste är att skaka ihop en drickyoghurt av lika delar fruktyoghurt och mjölk. Mjölkprodukter innehåller många av de näringsämnen vi behöver. Om man serverar en liten macka med leverpastej, jordnötssmör eller hummus till får barnet lite järn också.”

3. Mitt barn vill bara äta flingor med mjölk, är det tillräckligt bra?

Sara Ask: ”Det är bättre än inget. Men se gärna till att välja en D-vitaminberikad mjölk och flingor eller müsli med fibrer i, så att barnet står sig längre. Man kan kika efter flingor och müsli med gröna nyckelhålet.”

4. Mitt barn blir hungrigt snabbt efter frukost. Finns det något frukostmat som ett barn står sig lite längre på?

Sara Ask: ”Vitt bröd, socker och söta drycker är mat som inte mättar särskilt länge. Av flera skäl är det bättre att bygga upp frukosten av annat, till exempel:

  • Mjölk, yoghurt eller fil (gärna osötad) eller berikade vegetabiliska alternativ
  • Bröd (gärna med inslag av fullkorn), flingor, müsli eller gröt
  • En bit grönsak eller frukt

En frukost som består av dessa beståndsdelar mättar bättre, och så får man mycket näring på köpet också.”

5. Mitt barn vill dricka juice varje dag, är det bra?

Sara Ask: ”Det är ingen katastrof, men det där med juice tycker jag är lite komplicerat. Många barn skulle välja att dricka juice varje dag om de fick, eftersom barn har en försmak för sådant som är sött. Så framför allt handlar det om att skapa en vana av att dricka annat, som vatten, mjölk eller vegetabilisk dryck, till maten.

Det går inte heller att jämställa juice med ’flytande frukt’ för om man till exempel äter en apelsin får man i sig socker som är förpackat på ett snillrikt sätt, tillsammans med fibrer, som pumpas ut i kroppen långsamt, vilket är bra. Sockret från juicen däremot går snabbt ut i kroppen, vilket är mindre bra, och man går också miste om de nyttiga fibrerna. Dessutom skulle ett barn förmodligen inte äta tre apelsiner på raken, men kan dricka tre apelsiner utan problem. Mat i flytande form tycks svårare för kroppen att registrera, det vill säga barnet blir inte lika mätt som på samma mängd energi i fast form.

Generellt sett innehåller juice inte heller näring som barn har svårt att få i sig på annat håll. Det är till exempel sällan barn får i sig för lite C-vitamin. Kort sagt: Man behöver inte sluta dricka juice, men kan se till att inte alltid ha det hemma.”

6. Mitt barn gillar inte mjölk, är det dåligt?

Sara Ask: ”Om barnet verkligen inte gillar några mjölkprodukter; inte ost, inte yoghurt, inte fil, inte ens glass, då skulle jag rekommendera att man kollar att barnet inte är allergiskt; så att det inte är obehag som gör att barnet ratar alla mjölkprodukter.

Det viktiga är annars att se till att barnet har en annan kontinuerlig kalciumkälla eftersom mjölk bidrar med mycket kalcium och även annan näring. Är det så att barnet bara inte vill dricka mjölk, då tycker jag att man ska tänka på att mjölk i mat också räknas, till exempel pannkakor, samt andra mjölkprodukter som ost, yoghurt och fil.

Det finns också kalcium i annan mat, som gröna bladgrönsaker, sesamfrön, kål och apelsiner – men det är betydligt större mängder som krävs.”

7. Mitt barn äter inte om det inte är sött – vad ska jag göra?

Sara Ask: ”Det låter rimligt att barnet föredrar det söta eftersom barn har en tydlig förkärlek för sött. Skulle barn i förskoleåldern få välja skulle många tycka att honung på mackan, söt yoghurt och kalaspuffar är en härlig frukost – men dels blir det för mycket socker och för lite näring, dels behöver de vänja sig vid andra, inte riktigt lika lättillgängliga smaker.

Jag tycker att man kan minska med en sak i taget. Man kan börja med att bestämma att ’marmelad tar vi bara på helgen’. Om barnet i så fall bara vill ha smör på mackan, eller kanske inte macka alls, då tycker jag att man ska ha is i magen och acceptera att det blir protester i början. Samma sak med yoghurten: man kan grunda med naturell yoghurt i botten och hälla fruktyoghurten ovanpå och låta barnet blanda runt.

Generellt handlar det mycket om vad vi har hemma, många kan undvikas om det inte går att klättra upp till skåpet och plocka fram de söta flingorna.”

8. Mitt barn äter så långsamt att vi aldrig kommer iväg till förskolan. Hur kan jag få hen att raska på lite?

Sara Ask: ”Vissa barn äter ju väldigt långsamt, och det är klart att det är jättebra om man kan gå upp tidigare så att barnet får gott om tid på sig. Man kan också fundera på om det finns sådant som går lite snabbare att äta, som smoothie – men barn behöver få chansen att öva på att tugga också.

Kanske ska man prova en ny typ av frukost? Skulle det vara så att barnet vill ha köttbullar till frukost, eller pannkaksrullar? I många länder äter man rester från middagsmaten till frukost och det går ju precis lika bra. Jag menar inte att det ska sitta en liten prins i kökssoffan och beställa som om han vore på restaurang, men det går bra att tänka utanför boxen, och funkar det med vanlig mat är det ju toppen.”

9. En flaska välling till frukost är det enda som går att få i mitt barn. Är det tillräckligt?

Sara Ask: ”Ja, det tycker jag. Särskilt om man är lyhörd för när barnet visar att det är redo att äta mer. Att man så att säga skapar en ’frukostvänlig’ miljö på morgonen, som tillräckligt med tid, sällskap vid matbordet, och några bra frukostalternativ att välja på vid bordet – sådant som kan väcka barnets nyfikenhet att prova.”

Ett litet barn som sitter vid ett frukostbord är fotograferat uppifrån. Barnet äter flingor och mjölk från en skål.

Lite flingor och mjölk till frukost, kanske? Bättre än inget, men ge gärna barnet mjölk som är D-vitaminberikad, och välj flingor eller müsli med fibrer, tipsar barndietist Sara Ask.

Vad ska man ha på mackan?
Livsmedelsverket rekommenderar nyckelhålsmärkt matfett. Det är för att barn generellt får i sig för lite fleromättat fett och onödigt mycket mättat fett.
Om man ändå vill välja smör på mackan är det bra om man ser till att få de fleromättade fetterna på annat håll, genom att använda till exempel rapsolja i matlagningen och servera fisk 2–3 gånger i veckan (det är förresten bra att göra det oavsett). Det fleromättade fettet omega-3 och omega-6 kan kroppen inte själv bilda, utan det måste finnas i maten.
Källa: Barndietist Sara Ask

Sara Ask – hur lockar man till frukost om barnet …

… är morgontrött?

En smoothie som består av naturell yoghurt och frukt (till exempel mango, blåbär, banan) som mixas. Om barnet accepterar det kan man mixa i 1 matsked havregryn eller havrekli för att ge lite mer fibrer och näring.

… älskar mackor?

Servera mackan med ett glas mjölk eller berikad vegetabilisk dryck (observera att ekologisk vegetabilisk dryck inte får berikas). Om pålägg accepteras är det bra, men om det bara blir smör är det okej. Kanske kan pålägget serveras bredvid, som en liten ostrulle eller en bit leverpastej att hålla i handen? Kanske skulle barnet gilla hummus som pålägg? Det kan låta verklighetsfrånvänt att ett litet barn skulle käka macka med hummus, men prova – hummus börjar bli allt mer populärt. Man kan också prova om barnet gillar att ha jordnötssmör på mackan. Det innehåller mycket näringsämnen, bra fett, och är superenergirikt (nej, man ska inte äta i samma mängd som Elvis Presley, men som smörgåspålägg är det definitivt inget problem).

… inte är hungrigt?

Då vill jag slå ett slag för plockmat. Ställ fram en tallrik med lite plock i olika färger och former. Det kan till exempel vara några fruktbitar, några bitar havrefras, en ostrulle eller en pytteskål med yoghurt i (kanske i en espressokopp med en tesked). Det får inte kännas för mycket, då kan det bli för överväldigande, utan lite att plocka med helt enkelt. Då märker man också vad barnet verkar gilla på morgonen. Även om det förstås kan ändras med humöret.

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Digital prenumeration
Lär dig vad barn behöver för att må bra – JUST NU 0 kr första månaden!
(därefter 79 kr/mån)
Ingen bindningstid

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Vi Föräldrars magasin digitalt i appen Wype

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren