Bättre morgonrutiner – gör så här!

Harmoniskt frukostmys eller fullständigt kaos - hur ser frukosten ut hemma hos dig? Jenny Klefbom, psykolog, tipsar om hur ni minskar stressen.

Jenny Klefbom, psykolog

Jenny Klefbom är psykolog med egen verksamhet.

Att just morgnar är en kritisk tid på dygnet för småbarnsföräldrar är kanske inte så konstigt, enligt Jenny Klefbom, psykolog med många års erfarenhet av arbete med barn och föräldrar. Det är inte helt enkelt att både uppfylla arbetsgivarens krav på punktlighet och leverans och samtidigt vara en god, lugn och mysig förälder. Det är mycket som står på spel under några få timmar, och marginalerna är knappa.

Kommer man inte iväg som planerat kan man kanske heller inte gå från jobbet i önskad tid på kvällen.

Stressnivån och risken för bråk ökar i samma takt. Jenny ­Klefboms tips till föräldrar som tycker att morgnar är knepiga handlar främst om tre saker:

1. Goda ­marginaler

– Hur lång tid tar själva transporten till förskolan? Står ni i begrepp att välja nytt boende är det klokt att väga in ”lämningsfaktorn”. Att behöva gå upp en och en halv timme tidigare för att hinna i tid till lämning och där­efter arbetet kan vara ett väl högt pris.

– Gör upp med arbetsgivaren om flexibel starttid på morgonen och boka inga tidiga möten om det är du som lämnar.

2. Framförhållning

– Har man små barn är det smart att göra sig själv i ordning först, så att man kan ägna sig åt barnen helhjärtat sedan. Det minskar stressnivån och gör att det i allmänhet går fortare. Bestäm kläder kvällen före. Gå med på att barnet ändrar klädval, men under förutsättning att han/hon klär på sig. Förhandla inte om sådant som inte är förhandlingsbart, som varma kläder, regnkläder osv.

– Fasta rutiner och struktur är till väldigt stor hjälp. Gör klart vilka regler som gäller kring exempelvis tv och lek, vad som ska göras först (det tråkigaste), vem som gör vad och så vidare

3. Fokus på rätt saker

– Fundera över (och skriv ner) vad som är viktigast på morgonen. Allt från ”bra stämning” till ”att barnen får i sig mat”. Rangordna listan så ser du snart en struktur växa fram. Vad är viktigast: Att barnet har på sig kläder eller att det är just ditt val av kläder? Att hon äter havregrynsgröten eller att hon får i sig något alls? I stressade lägen får vi ofta tunnelseende och tappar fokus från det väsentliga.

– Strunta i hur andra gör. Om det funkar bäst för er att lämna disken på bordet – gör det. Hitta det som fungerar.

– Alltför högt ställda ambitioner har ett pris för hela familjen i form av stress, dåligt humör eller att man inte klarar att vara mentalt närvarande.

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Digital prenumeration
Lär dig vad barn behöver för att må bra JUST NU 0 kr första månaden!
(därefter 79 kr/mån – eller 39 kr/mån för tidningsprenumeranter)
Ingen bindningstid

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren