Frågorna var många på Vi Föräldrars och mamas event om Mat och sömnkrångel i våras. Här är 9 bra tips som vi snappade upp från barndietisten Sara Asks föreläsning om matkrångel.

 

Sara Ask är barndietist och medarbetare i Vi Föräldrar. Dessutom är hon aktuell med boken Första hjälpen vid matbordet, som handlar om just matkrångel. Hon berättar att många föräldrar är oroliga för att deras barn äter för lite eller får i sig för lite näring, men att det oftast inte är någon fara.
– Så länge barnet äter sig mätt på mat, och inte på glass och kakor, brukar det ordna sig, säger hon.
– När man slår ihop vad ett barn, som enligt föräldrarna ”äter ingenting”,
egentligen får i sig under en vanlig dag kan det bli fullt tillräckligt i fråga om näringsinnehåll.

Sara Ask är barndietist och medarbetare i Vi Föräldrar. Dessutom är hon aktuell med boken Första hjälpen vid matbordet, som handlar om just matkrångel. På Vi Föräldrars och mamas Mat & sömn-event berättade hon att många föräldrar är oroliga för att deras barn äter för lite eller får i sig för lite näring, men att det oftast inte är någon fara.

– Så länge barnet äter sig mätt på mat, och inte på glass och kakor, brukar det ordna sig, säger hon.

– När man slår ihop vad ett barn, som enligt föräldrarna ”äter ingenting”, egentligen får i sig under en vanlig dag kan det bli fullt tillräckligt i fråga om näringsinnehåll.

Mer matglädje (mindre krångel) – 9 tips från barndietisten Sara Ask

  1. Skapa en bra matmiljö. Ha vanlig bra mat hemma till vardags,och mindre av sådant som du vill att ditt barn bara ska äta ibland, som godis.
  2. Ge måltiderna rimliga förutsättningar. Hungrigt barn samt 1–2 saker på bordet som barnet känner igen och kan äta sig mätt på brukar vara en bra formel.
  3. Ät tillsammans. Måltiden är ett bra tillfälle att prata med alla i familjen och att ha dem i ögonhöjd, oavsett vilken längd de har.
  4. Fokusera på att ha en kravlös stund tillsammans – inte på maten i sig eller på ätandet.
  5. Var inte fixerad vid att tallriken ska bli tom. Det är okej att lämna.
  6. Undvik hot, press och mutor vid matbordet. Uppmuntra hellre. Eller påminn ”Titta, här är majsen, vill du ha?”.
  7. Om det går: Luta dig tillbaka och fokusera på din egen mat och din smakupplevelse. Var lite ego.
  8. Låt ditt barns matresa ta sin tid. Barn gillar olika saker i olika åldrar, det är normalt. Pannkakor innehåller mer näring än man kanske tror, och detsamma gäller flera av barns andra favoriträtter, som köttbullar eller spagetti och köttfärssås.
  9. Om du är orolig, prata med bvc. Vissa barn kan behöva träffa barnläkare, dietist eller logoped för att få hjälp med ätandet.

Vi Föräldrars chefredaktör Sara Tuncel, barndietisten Sara Ask, barnpsykologen Malin Bergström och mamas chefredaktör Louise Bratt Tidmarsh på Mat- & sömneventet. Foto: Jezzica Sunmo.

Texten publicerades i maj 2017.

Stort tack till kvällens sponsorer!