Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Fri lek i förskolan – därför är det viktigt

Tycker du att ditt barn "bara" leker på förskolan? Vad bra! Forskaren Margareta ­Öhman berättar om 6 saker som barn lär sig av lek. 

När barn går in i en roll övar de upp sin fantasi.
När barn går in i en roll övar de upp sin fantasi. Foto: Unsplash

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

Det är lätt att avundsjukt snegla på bokstavsträning, matematikövningar och andra ambitiösa projekt som vissa förskolor gör, om ens eget barns förskola inte håller på med sådant. Men var lugn: Att ditt barn ”bara” får leka på förskolan är viktigare än du tror.

Barn leker för att det är kul, men genom leken utvecklas, lär och förstår de också sin omvärld. Att leka frisörsalong eller ambulans, att härmas, köra klossar i vagn, bygga tågbanor, bädda dockor och klä ut sig – allt i leken kan vara lärande.

LÄS OCKSÅ: Kan små barn mobba varandra?

6 saker barn lär sig av fri lek

Margareta Öhman, psykolog, forskare och författare.
Margareta Öhman, psykolog, forskare och författare.

Här är sex saker som barn utvecklar i fri lek, enligt Margareta Öhman, leg psykolog och forskare.

1. Empati

Förmågan till empati, alltså att kunna leva sig in i och förstå andras känslor.

2. Social och verbal kompetens

Social och verbal kompetens kan visa sig i sådant som att samsas, göra lekregler, öva turtagande, bestämma lekroller och -innehåll. I leken övar barn på att uttrycka sig själva, sina tankar och känslor.

3. Självständighet

Barn lär sig att göra egna val och utgå från sina egna intressen när de leker.

4. Glädje, nyfikenhet och intresse

I leken upptäcker barn vad de tycker är roligt – och vad som ger lust till ännu mer utforskande.

5. Fantasi och kreativitet

När barn går in i en roll och "är" någon annan, eller låtsas att klossar är mat och bygger egna lekvärldar, övar de upp sin fantasi.

6. Motorik

Alla rörelser övas upp när barn till exempel tar efter varandra, packar klossar i en vagn, bäddar ner dockor eller bygger tågbanor.

Källa: Margareta Öhman, leg psykolog, forskare och föreläsare inom barns lek och lärande som har skrivit flera böcker i ämnet. Margareta Öhman är just nu aktuell med nya boken Värna barns lekstyrka (Gothia förlag).

LÄS OCKSÅ: Barns utveckling – från 18 månader