Barn och sovrutiner – 5 frågor och 9 svar

Hur får man barn att somna? Vad ska man ha för sömnrutiner? Är det viktigt att en bebis är ute mycket på dagarna? Här är svar på 5 frågor om barn och sovrutiner.

1. Hur kan man få sitt barn att somna?

Malin Bergström, barnpsykolog:

Barnpsykolog Malin Bergström svarar en mamma som är nedstämd.

Foto: Stefan Tell

Barnpsykolog Malin Bergström

– Med bebisar mellan 3 och 6 månader är det enklast att låta dem somna vid bröstet om man ammar, eller i famnen med flaska eller napp. Det är först vid ungefär 6 månaders ålder som barn börjar kunna minnas sekvenser, det vill säga att de kan känna igen händelseförlopp som upprepas. Så det är först då som det kan vara idé att börja införa rutiner innan läggdags, om man vill det. Många barn i den här åldern ammas ju fortfarande och har man hittat ett sätt som funkar, när barnet somnar vid bröstet eller med flaska eller napp i famnen, går det självklart hur bra som helst att fortsätta med det.

– Barn upp till ett och ett halvt år är fortfarande små, och små barn tycker om att vara nära. Vill man kan man skapa en mysig kvällsrutin men det är fortfarande bra att, på något sätt, finnas fysiskt nära när barnet ska somna. Och vill barnet fortfarande somna i famnen, och om man som förälder inte har något problem med det, ska man givetvis fortsätta med det.

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska:

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska, barnmorska och amningsrådgivare.

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska, barnmorska och amningsrådgivare.

– Små barn är otroligt beroende av vuxna som tar hand om dem. De vill att en vuxen ska vara nära för det får dem att känna sig trygga och de kan bli skrämda om man lägger dem för sig själva. Natten är en extra skrämmande period för ett litet barn eftersom de är extra utsatta när de sover, eller så har det ju i alla fall varit evolutionärt sett. Så barn vill helt enkelt ha någon nära när de somnar och när de vaknar till vill de veta att någon finns där eller i alla fall kommer när de ropar. Sedan gillar ju alla barn att somna på olika vis. En del vill ligga i sängen och ha en vuxen bredvid eller i rummet, någon annan vill bli buren, en tredje vill amma till sömns och en fjärde gillar bäst att somna på egen hand. Där får man som förälder vara lyhörd för sitt barns behov och försöka hitta det bästa sättet. Men det vuxna uppdraget är hela tiden att följa barnet, läsa situationen och göra barnet tryggt genom att finnas där.

– Situationen förändras hela tiden. Det är ju inte så att det infaller någon magisk gräns för alla barn som fyller 1 år, att de plötsligt vill somna i egen säng eller så. Och man orkar ju till exempel inte bära omkring på en 1,5-åring som man gör på en 3-månaders, men då får man tillsammans hitta ett nytt, bra sätt, som att somna tillsammans i soffan eller sängen eller någon annan plats som passar. Precis som vuxna behöver olika barn olika mycket sömn.

2. Måste bebisen rapa efter amning?

Marit Olanders, amningsrådgivare:

Marit Olanders, amningsrådgivare

Marit Olanders, författare till boken Amning i vardagen med lång erfarenhet som amningsrådgivare.

– Ammade barn behöver sällan rapas. Har barnet ett tillräckligt stort tag om bröstet och läpparna sluter tätt om bröstet sväljer barnet inte luft. Det finns ju ingen luft inne i bröstet. Men ibland kan ett stort, tätt tag vara svårt att få till, och då kanske bebisen rapar återkommande. I de fallen kan man söka hjälp på en amningsmottagning eller liknande för att se om barnets tag går att förbättra eller om det är något med barnets munhåla som gör det svårt att få ett tillräckligt bra tag.

Gerd Almquist Tangen, barnhälsovårdsutvecklare:

Gerd-Almquist-Tangen

Gerd Almquist–Tangen, barnsjuksköterska och barnhälsovårdsutvecklare i Region Halland.

– De flesta barn mår bra av att rapa efter att de ätit, men det gäller givetvis inte alla barn. Jag tror att de flesta föräldrar lär känna sina barn med tiden och lär sig om just den egna bebisen behöver rapa eller inte.

3. Är det bra att införa särskilda sovrutiner?

Malin Bergström, barnpsykolog:

– Jag tycker att man helt och hållet ska utgå ifrån vad som passar ens familj. För det flesta är det så att man sover med barnet och om det passar en kan man gärna ha barnet i sängen (för bebisar upp till 3 månader rekommenderar Socialstyrelsen dock att barnet sover i egen säng på grund av risken för plötslig spädbarnsdöd). När barnet då vaknar till får det en bekräftelse på att det finns någon i närheten, kanske behöver barnet bara höra den vuxnas andetag eller känna att det finns en armbåge i närheten för att somna om.

– Jag tycker att man ska akta sig för att lägga någon slags prestige i sömnen, den är bara något som man helt enkelt behöver få till. Om man sover bäst i olika sängar eller olika rum ska man göra det, om man sover bäst tillsammans ska man göra det. Gör det som ni tycker är mysigt! Sömn är ingen uppfostransgrej, det bör inte vara på det ena eller det andra sättet. Vi behöver bara sova, rätt och slätt, och hur vi gör det är mindre viktigt.

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköterska:

– Nej, det tycker jag inte. Vi är ju väldigt fast i en samhällsstruktur där man ska borsta tänderna, vara tyst, släcka ner och somna, i just den ordningen. Vi tycker att rutiner att väldigt viktigt. Men jag tycker att följsamhet för barnets behov är viktigare, och att den vuxna kan anpassa sig för att hitta den mest praktiska lösningen, som funkar bäst för alla.

– Tittar man på andra länder har de inte alls samma krav på rutiner för bebisar och små barn.

4. Är det bra för bebisens sömn att vara ute mycket på dagarna?

Malin Bergström, barnpsykolog:

– Sömnen är en mycket basal funktion, det ska till väldigt mycket stress och otrygghet för att den ska rubbas – i Sverige handlar det om barn med väldigt stark så kallad omsorgssvikt, som till exempel barn i asylsökande familjer som lever under extrem stress.

– Bebisar får inte sämre sömn för att man fikar i ett köpcentrum eller går på öppna förskolan. Men om bebisen har ätit något som gör att den får ont i magen kan det såklart störa sömnen, och att titta på skärmar kan påverka sömnkvaliteten negativt även för bebisar.

– Dagsljus är bra för det sömnreglerande hormonet melatonin, men samtidigt har ju inte bebisar samma dygnsrytm som vi vuxna. Deras sömnrytm styrs mer av behovet att äta och tanka trygghet än av ljus och mörker.

5. Är det viktigt att byta om till pyjamas?

Malin Bergström, barnpsykolog:

– Att byta om till pyjamas brukar ingå i de rutiner man kan införa från det att barnet är ungefär 6 månader. Rutinerna syftar ju till att få in barnet i något slags dygnsrytm, eftersom barnet inte har det från början, så i den bemärkelsen kan det vara bra att ta på en pyjamas. Men annars skulle jag inte säga att det har någon betydelse.

– Riktigt små bebisar sover ju i princip dygnet runt och alla deras kläder är mjuka som en pyjamas, så det finns ingen anledning att byta till särskilda kläder på kvällen.

Eva-Lotta Funkquist, barnsjuksköteska:

– Nej, det tycker jag inte att det är.

Här hittar du fler artiklar om barn och sömn!

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Digital prenumeration
Lär dig vad barn behöver för att må bra – JUST NU 0 kr första månaden!
(därefter 79 kr/mån – eller 39 kr/mån för tidningsprenumeranter)
Ingen bindningstid

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren