"Vårt barn är så envist och viljestarkt", säger många föräldrar som har en 1-åring. Men det är inte bara 1-åringar som är viljestarka. Deras föräldrar är det ofta också.

Om Lova Lo, 1 år

Lova Lo hinner med en hel del under den tid hennes pappa Hannes berättar om sin dotter. Hon hinner gömma LP-skivor under en filt och undersöka om pappa har något i munnen, hon hinner hämta en boll från sovrummet och tjata till sig pennan som pappa håller i handen.

I Lovas Los värld är det alltid någon lek på gång. Som nu, när hon lägger saker i Hannes hand. Lova Lo älskar att göra så: öppna ett lock på en ask, ta ut saker, ge dem till mamma eller pappa, lägga tillbaka sakerna i asken, stänga locket … Och hon bygger torn. Det är helt nytt. För ett par månader sedan rev hon torn av klossar, nu har hon börjat bygga.

Leken är inte bara Lova Los. Den finns också i relationen mellan henne och hennes föräldrar. Lova Los mamma Mia säger att de leker mycket mer tillsammans nu. De leker kurragömma, busar, hoppar, lyssnar på musik, jagar varann … Mia tycker att det är som om de har fått en ny sorts relation, en lek- och busrelation.

Men Lova Lo leker för sig själv också. Hon kan till exempel leka att hon pratar i mobiltelefon. Precis som mamma och pappa går hon runt och håller något mot örat, säger ”hallå” och ”eddå” (hejdå). Och precis som mamma och pappa lägger hon saker i tvättkorgen. För några dagar sedan hittade Hannes sin mobil och en av Lova Los böcker där.

När Hannes och Mia ska beskriva Lova Los personlighet använder de ord som ”envis”, ”jättebestämd”, ”viljestark” och ”väldigt tydlig”. Lova Lo kan bli jättearg om något inte är på det sätt hon vill ha det, berättar Mia. Om hon till exempel inte lyckas öppna en burk kan hon slänga burken, bli riktigt, riktigt förbannad. Och om det är något hon vill ha som hon inte får, kan hon skrika utan att gråta, eller kanske snarare gråta utan tårar. Man ser att det är fejk, tycker Hannes. Man kan prata bort det – men ibland funkar det, ibland får Lova Lo som hon vill ändå. Och då är allt bra igen. Då kanske Lova Lo hämtar en bok och vill ligga på kudde och läsa tillsammans med mamma eller pappa. Mysläsa.

Lova Lo har alltid varit lätt att ha att göra med, tycker Mia, men under en period, precis innan Lova Lo började gå, förändrades det. Då var hon väldigt frustrerad, svår att lägga och krånglig med maten. När hon väl kunde gå var hon så glad. Att gå har betytt jättemycket för Lova Lo, tror Mia. Att kunna gå ifrån, att sitta ensam och pilla med något i ett rum och sedan komma tillbaka, att inte behöva bli lyft överallt, att kunna välja själv – sådana saker.

Den stora envisheten leder till konflikter ibland, men Mia tror inte att det bara har med Lova Lo att göra. Det kan nog ha med Mia själv att göra också. Hon tycker att hon har blivit tuffare i sin föräldraroll. Hon känner att hon kan säga nej ganska skarpt utan att det blir ett trauma för Lova Lo. För Lova Lo är tåligare nu, det märks.

Barn 1 år – så kan det vara

Många 1-åringar kan förflytta sig själva. En del gör som Lova Lo: går upprätt. Andra kanske kryper, ålar eller hasar sig fram. Oavsett hur man gör är det ett stort steg i utvecklingen att själv kunna ta sig dit man vill, när man vill. Det innebär ofta att även självständigheten och den egna viljan tar ett rejält kliv framåt och det avspeglar sig på många områden. Kanske är det därför så många föräldrar till barn i den här åldern säger att deras barn är envisa och viljestarka.

Det är många stora rörelser nu, och många små och pillriga också. Lova Lo inte bara går (och klättrar och springer) med det nya perspektiv som det innebär, hon försöker också ta på sig kläder själv, rita med penna och öppna och stänga askar. Det utvecklar både fysiska och intellektuella förmågor.

När Lova Lo öppnar, tar ut, lägger tillbaka och stänger så undersöker hon hur omvärlden fungerar. Och nu gör hon det inte bara med sina sinnen, som när hon var mindre. Nu gör hon det med sitt tänkande också.

Alla Lova Los erfarenheter blir till byggstenar i den intellektuella utvecklingen. Redan nu förstår hon att saker kan sättas ihop och bli till något nytt, något annat. Två klossar kan bli till ett torn. Pulvrig sand kan formas till vackra sandkakor.

Hon förstår också att handlingar som följer på varandra kan bilda en helhet. Hon vet till exempel att det här med att lägga saker i tvättkorgen inte är en slumpartad handling, utan en av flera separata handlingar som hör ihop – i det här fallet att ta med sig något in i badrummet, lyfta på locket till tvättkorgen, lägga föremålet i tvättkorgen, stänga locket och gå ut ur badrummet. Det är flera enskilda handlingar som tillsammans bildar en komplex handling. Än förstår hon inte syftet med den, men hon har uppfattat det komplexa händelseförloppet och hon kan utföra handlingen.

Även i sociala sammanhang kan Lova Lo tänka mer komplext. Hon vet till exempel att mamma och pappa brukar göra vad de kan för att hjälpa henne att må bra igen när hon gråter. Det kan hon vända till sin fördel nu. Vill hon ha något som hon inte får kan hon ta till tårarna, fast hon kanske inte är så ledsen. Men det funkar inte alltid, för det är inte bara Lova Lo som har utvecklats. Hennes föräldrar har också gjort det. De försöker inte längre alltid gå Lova Lo till mötes så snabbt som möjligt. De märker att hon tål – och kanske till och med behöver – lite mer motstånd.

Så egentligen är det inte bara Lova Lo som visar mer egen vilja. Föräldrarna gör det också. Samspelet mellan Lova Lo och hennes föräldrar bygger inte längre enbart på att föräldrarna ska tillfredsställa hennes behov. Det bygger också på samarbete och kompromisser mellan tre individer med egna inre liv, önskningar, behov och känslor.

DET SÄGS ATT … 1-åringar bara leker bredvid varandra

1-åringar leker inte med varandra, bara bredvid varandra, hör man ibland. Men en doktorsavhandling i barn- och ungdomsvetenskap visar att 1-åringar såväl kan turas om som bjuda in varandra till lek med gester och ljud, härma varandras känslouttryck och visa förmåga till empati.

Det finns en tradition att tänka att 1-åringen är så liten att han eller hon inte förstår, men det stöds inte av nyare psykologiska och sociologiska teorier, konstaterar forskaren som har följt sex 1-åringar i en småbarnsgrupp under nio månader.

Till startsidan: Barns utveckling 0-6 år

Läs mer:

Barns utveckling – från 7 månader

7 månader – så kan det vara

8 månader – så kan det vara

9 månader – så kan det vara

10 månader – så kan det vara

11 månader – så kan det vara

Från 7 månader: Vardagsliv med ditt barn

Från 7 månader: Bra att veta om förskolan

Barns utveckling – från 18 månader

Barns utveckling: 2 – 6 månader

>> Denna text är baserad på delar av Vi Föräldrars stora bok om barn (Bonnier Fakta).


Digital prenumeration
Lär dig vad barn behöver för att må bra – JUST NU 0 kr första månaden!
(därefter 79 kr/mån – eller 39 kr/mån för tidningsprenumeranter)
Ingen bindningstid

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren