Sluta med välling på natten – steg för steg!

Hur ska man sluta med flaskan på natten utan att det blir traumatiskt för hela familjen? Psykolog Anna Sylvén Björnör ger råd – och barndietist Sara Ask förklarar hur länge barn behöver äta på natten för näringens skull.

Kanske började du ge välling på natten för att ditt barn – och du själv – skulle sova bättre. Men kanske gör just denna flaska till natten just nu att du sover sämre än någonsin. Att natt efter natt – ibland flera gånger – sömndrucket stappla upp för att göra i ordning en flaska välling kan kännas påfrestande i längden.

Så när är det dags att bryta vanan? Och framför allt – hur gör man?

Psykolog Anna Sylvén Björnör om barns självkänsla.

Psykolog Anna Sylvén-Björnör.

Anna Sylvén Björnör är barnpsykolog och familjeterapeut och tycker att det är viktigare att hålla nere stressnivån i familjen än att sluta med nattätandet vid en viss ålder. Mat kan vara känslomässigt laddat, och sätter man igång stressen kring mat kan det gå väldigt långt, menar hon. Blir det mycket stress i familjen påverkar det barnets utveckling, både känslomässigt och fysiologiskt, och då kan det vara bättre med välling under en lite längre period trots att det inte är bra för tänderna.

– Det är allvarligare med mycket stress i familjen. Jag tycker inte att man ska vara så snabb med olika sorters avvänjning som handlar om den ursprungliga tryggheten, säger Anna Sylvén Björnör.

Hon tycker absolut inte att det är någon fara att mata på natten långt över året. Är det tryggt och bra för barnet och det funkar finns det ingen anledning att sluta.

– Under de första åren är tryggheten så viktig, säger Anna Sylvén Björnör.

När man väl har bestämt sig för att sluta med nattflaskan kan det ur barnets synvinkel vara bättre att förändringen sker stegvis. Då känner barnet att det har mer kontroll.

– Om barnet är väldigt förtvivlat för att det inte får välling kan man ge mindre välling eller byta till vatten. Att behålla en nattflaska som ändå är ”nappig”, som gör att barnet får sugkänsla, ger trygghet, säger hon.

Förändra stegvis eller på en gång?

Även om Anna Sylvén Björnör tycker att det generellt är bra för de flesta barn att göra förändringar stegvis, och inte ha för bråttom, beror det på vad föräldrarna orkar med. Om föräldrarna blir irriterade, stressade och trötta av att ständigt bli väckta på natten är det inte bra. Då kanske det passar de föräldrarna bättre att göra en stor förändring på en gång.

– Föräldrarna måste bara känna sig trygga i att det inte är någon fara för barnet, så att de kan lugna det, säger hon.

Anna Sylvén Björnör tror att föräldrar ofta missbedömer hur lång tid det tar för barnet att varva ner och komma till ro. Som kvällsrutin kan det vara bra att låta barnet göra lugna saker en eller två timmar före läggningen och att gärna ha en liknande rutin varje kväll. Det är det förutsägbara som gör barnet tryggt. Forskning visar att både vuxna och barn sover sämre om de tittar på skärmar precis innan de somnar eftersom hjärnan då blir överaktiverad.

Hitta en lugn rutin

– Jag tycker mycket väl att man kan använda tv:n när man börjar att varva ner och tittar på barnprogram, men stunden precis innan man ska sova är det inte bra, säger Anna Sylvén Björnör.

Det kan ta tid för barn att lära sig att sova hela nätterna.

– Det är vårt inrutade västerländska liv som gör att vi tycker att det är naturligt att sova hela natten, men biologiskt är vi inte inställda på det, säger Anna Sylvén Björnör.

Så länge barnet bara vaknar till och äter blir det inte direkt påverkat av den avbrutna sömnen. Vuxna, däremot, påverkas negativt av för lite sömn. Efter 30 års ålder blir vår förmåga att ta igen sömn generellt sämre. Personer under 30 år sover effektivt och klarar därför ofta sömnbrist bättre. Kroppen återhämtar sig bra även fast man sover lite.

– Man behöver vara uppmärksam på att man kan bli lättfrustrerad, irriterad och till och med deprimerad av sömnbrist, säger Anna Sylvén Björnör.

Hennes råd till trötta föräldrar är att ta tröttheten på allvar och att försöka få stöd från omgivningen. Se dig om i ditt nätverk om det finns någon som kan ta över ibland. Man kanske inte vill lämna bort barnet på natten, men en ledig dag kan hjälpa mycket.

– Tänk att du behöver stöd av andra vuxna för att orka. Det är också viktigt att tänka att det går över. Det är en period i livet. Majoriteten av barnen kommer att sova hela nätterna.

Hur länge behöver barn äta på natten?

Men hur länge behöver barn äta på natten rent näringsmässigt? Många föräldrar oroar sig för att barnet inte får i sig tillräckligt med mat och tror att det behöver äta på natten.

Sara Ask, barndietist.

Foto: Maria Annas

Sara Ask, barndietist. Foto: Maria Annas.

– Rent näringsmässigt behöver barn inte äta på natten från 6 månaders ålder, säger Sara Ask, Vi Föräldrars barndietist.

Hon har sett många barn som äter dåligt på dagen som börjar äta bättre när de slutar matas på natten. En del föräldrar känner att de inte kan sluta ge välling på natten -eftersom barnet inte äter tillräckligt i övrigt. Men i vissa fall kan man inte vänta på att barnet ska äta bättre på dagen. Barnet följer sin aptit, och om det får mat på natten kanske det äter mindre på dagen. Ofta får man som förälder vara den som bryter den vanan. Det reglerar sig i efterhand genom att barnet äter mer på dagen så småningom.

– Att det blir några dagars glapp är inte på något vis farligt, säger Sara Ask.

Se till att barnet inte lägger sig hungrigt. Då blir sömnen förhoppningsvis lugnare. Sara Ask tror att barn många gånger vaknar av vana snarare än att de är hungriga.

I affärerna säljs särskild nattvälling. Sara Ask har tittat på innehållet i dem och konstaterar att skillnaden mellan vanlig välling och nattvälling inte är stor. Energiinnehåll och fiberinnehåll är desamma. Möjligen skulle den större -andelen majsmjöl i nattvällingen kunna minska risken för magknip.

– Men den främsta funktionen är nog om man som förälder tror på produkten, säger hon.

Här kan du läsa mer om barns – och föräldrars – sömn!

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Digital prenumeration
Lär dig vad barn behöver för att må bra – JUST NU 0 kr första månaden!
(därefter 79 kr/mån)
Ingen bindningstid

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Vi Föräldrars magasin digitalt i appen Wype

Nyhetsbrev med ett urval av intressanta nya artiklar

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren