Hur går jag ner i vikt när jag ammar?

Amning och bantning, hur ska man göra? Forskaren Fredrik Bertz ger råd.

Jag är en mamma på 17 år. Jag födde min dotter för snart fyra månader sedan och har ännu inte gått ner i vikt.

Innan jag blev gravid vägde jag 50 kilo, nu väger jag 67 kilo. Jag mår otroligt dåligt över det. Jag känner mig jättetjock och det stör min amning.

Jag vill sluta amma för att kunna banta, men samtidigt tänker jag på min dotter – och jag är ju i en ålder när man mår extra dåligt över kroppen.

Jag har börjat röka cigaretter för att gå ner, trots att jag ammar, och jag vill äta bantningstabletter.

Vill bli smal igen

Fredrik Bertz, forskare vid avdelningen för klinisk näringslära, ­Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, svarar:

Jag tycker att du ska försöka komma tillbaka till den vikt du hade före graviditeten (om den inte motsvarade ett BMI på under 20, då ska du inte går ner mer än så). Du skriver att du mår dåligt över din vikt. Försök använda den känslan på ett positivt sätt, som drivkraft till att göra bra förändringar som hjälper dig.

Jag vill poängtera tre saker:

  • Börja inte röka för att gå ner i vikt! Det är skadligt för både dig och ditt barn.
  • Sluta inte amma ”för att kunna banta”. Amningen hjälper dig att gå ner i vikt om du samtidigt ändrar kosten.
  • Om du gör enkla men sunda förändringar i din kost kommer du att gå ner i vikt.

Jag tycker att du ska satsa på att börja göra stegvisa förändringar i din kost. Det är viktigt att inte försöka gå ner mer än 1/2–1 kilo per vecka.

Vid Sahlgrenska akademin har vi nyligen genomfört en studie där vi visade att överviktiga och feta kvinnor kan gå ner i genomsnitt 10 procent av sin vikt under amningen och sedan behålla viktminsk­­­ningen. I studien fick kvinnorna följa fyra kostråd:

  1. Ät högst 100 gram godis, snacks, kakor och så vidare per vecka (väg eller läs på förpackningen så att det blir rätt, ögonmåttet duger inte).
  2. Byt alla ”vanliga” livsmedel till nyckelhålsmärkta eller låg fetthalt och låg sockerhalt.
  3. Fyll halva tallriken med grönsaker varje lunch och middag.
  4. Minska portionerna genom att ta bort fett och kolhydrater, det vill säga minska på feta såser, smör/olja och pasta, ris och bröd.

Kvinnorna skulle dessutom väga sig minst tre gånger per vecka och anpassa kosten stegvis för att nå viktminskningsmålet på 1/2 kilo/vecka. De fick stöd från en dietist.

Det är kanske inte så lätt att genomföra det här själv, men vi har visat att principen fungerar. Jag tycker att du ska ta kontakt med din mödravård och be att få kontakt med en dietist som kan hjälpa dig.

Du behöver inga tabletter. De fungerar normalt sett inte, och skulle de fungera kan de vara farliga för ditt barn och dig.