Supermat för barn – nyttiga & näringsrika mellanmål

Näringsrik mat behöver inte vara dyr och svår att hitta – så här års finns den nästan överallt. Här listar barndietisten Sara Ask supermaten du kan göra nyttiga mellanmål av.

  1. Bär som blåbär, hallon och jordgubbar är fulla med vitaminer, fibrer och andra skyddande ämnen, i färgglad och god förpackning dessutom.
  2. Morötter innehåller karoten som omvandlas till A-vitamin i kroppen om det behövs.
  3. Ägg innehåller det mesta, utom C-vitamin?
  4. När man äter kål, till exempel broccoli, blomkål, och vitkål, frigörs ett ämne som i sin tur bildar ämnen som verkar skydda mot sjukdom.
  5. Gröna bönor innehåller fibrer och många näringsämnen.
  6. Mjölk och yoghurt innehåller nästan alla näringsämnen vi behöver.
  7. Vanlig havregrynsgröt är rena supermaten, full av nyttigt fett, mjuka fibrer och annan näring. Toppa med bär, lite mjölk och vips har du enklaste sommarlunchen!

Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Supermat för barn – nyttiga & näringsrika mellanmål
NÄSTA Svinkoppor (impetigo) – så här gör du om barnet smittas