Mindre matstress – nu

Låt inte maten bli ett stressmoment. Tänk "good enough" och välj dina strider, tipsar Vi Föräldrars barndietist Sara Ask.

4 tips för mindre matstress:

1. Köp färdig mat

”Utnyttja köpta fiskpinnar, köttbullar, falafel eller korv när tiden är knapp. Kanske ingen kulinarisk upplevelse, men ibland är det inte det viktigaste.”

2. Använd matrester

”Kocka på rester! Vardagslycka är att hitta en burk bulgur i kylen. Då blir det ‘fried bulgur’ hos oss, med grönsaker, ägg och jordnötter.”

3. Storkok

”Om du får feeling, laga storkok! Jag tycker att många rätter till och med blir godare dagen efter. Allt med vitlök, tomat och örter, som köttfärssås till exempel.”

4. Bjud på grönt

”Servera grönsaker, gärna ett par att välja mellan. Det behöver inte vara mer avancerat än en skål med kikärter och en med broccoli. Huvudsaken är att de står där och att ni andra runt barnen äter.”


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren