6 tips för mindre stress – och få mer närvaro

Stressa mindre i sex enkla steg. Föräldrarådgivaren Ingegerd Gavelin, som håller kurser i mindfulness för föräldrar, förklarar hur.

1. Vad ska förändras? ­

”Börja antingen med att ändra på någon del i vardagen som känns för stressig – eller tvärtom: bygg på någon del som redan nu känns avslappnad.”

2. Ta dig tid att tänka ­

”Fundera på vad du ­verkligen måste, vad ordet ’borde’ ­betyder för dig – och vad du vill. Vad tar energi av dig – vad ger dig energi?”

3. Små förändringar gör skillnad

”Samling med te på kvällen eller soffhäng före middagen; ­nästan alltid handlar det om att välja barnets takt, att vara ­tillsammans utan vuxen­agenda.”

4. Skriv för dig själv

”Hur ser det ut idag och hur skulle du önska att det var? Konkret och med detaljer! Berätta för dina barn att du funderar på detta och be om deras tankar. Hur vill de att det ska vara?”

5. Utvärdera

”Prova en vecka och utvärdera – med gofika och gott om tid. Det är lätt att glida in i gamla vanor igen. Sätt ord på allt bra som hänt.”

6. Bygg in marginaler

”Vill du få mer av det som redan nu känns avslappnat? Ofta handlar det om att ha utrymme att låta saker bara hända, att inte ha alla kvällar och hela helgen planerad. Bygg in marginaler i familje­livet. Planera in vilotid, hängtid, oplanerad tid.”


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren