Svenska pappor = en PR-framgång!

Känner du dig som en turistattraktion? Om du är man och pappaledig är du kanske det. Nu vill nämligen hela världen ta sig en titt på Sveriges föräldra­lediga män!

Turisten skakar bekymrat på huvudet. Hon har just åkt buss genom Stockholm och bevittnat en mängd föräldralediga fäder med sina bebisar och barn.

– Det finns väldigt många ensamma ­pappor här. Undrar om mödradödligheten är väldigt hög här i Sverige?

Lars Plantin är pappaforskare och professor i socialt arbete vid Malmö högskola. Han bekräftar bilden av förvånade turister och internationella studenter.

– Ja, jag har mött många från andra ­länder som har sett dessa pappor som ett ­tecken på hög arbetslöshet och sjukskrivningar. Stora grupper av pappor med små barn på lekplatser eller kaféer är alltså ­något som sticker ut och bryter mot de gängse könsmönstren, säger Lars Plantin.

I klass med Zlatan och Volvo

Världen har nu uppmärksammat våra föräldralediga fäder – som håller på att klättra på Sveriges stjärnlista, där Abba, Zlatan och Volvo redan har en självklar plats. En av dem som hjälpt till att ­uppmärksamma de svenska papporna är fotografen Johan Bävman, vars fotoprojekt ­Swedish Dads fått spridning ­internationellt. CNN, Cosmopolitan, Marie Claire, The Telegraph och tidningar från hela världen har publicerat bilderna.

– Att vara hemma med barnen hjälper dig att förstå din ­partner och få en bättre relation. Om du vet mer om ditt barn när barnet växer upp, kommer det att komma till dig om det vill ha råd, berättade fotografen för ­internationella magasinet Cosmopolitans ­förundrade reporter.

Också i bloggvärlden är de svenska papporna heta. Den amerikanska bloggaren Stassa ”Jezibel” Edwards skriver, med anledning av den svenska ­regeringens förslag om en tredje pappa­månad: ”När ett barn fyller 1 är de garanterade en plats på förskolan för en mycket låg ­avgift. Sverige börjar se ut som en mycket trevlig plats att leva på.”

”Läs detta och gråt”

Eller som tidningen USA Today skrev i somras ”Nyblivna föräldrar i USA, läs detta och gråt. Medan ni lägger ihop er semester (om ni har någon) och sjukfrånvaro (om ni har det) för att kunna vara några veckor med er nyfödda bebis, håller regeringen i Sverige på och försöker ge pappor en tredje pappamånad. Nämnde vi att den skulle vara betald också? (…) Och försök att fatta detta – de får använda denna ända till barnet fyller 12 år.” (gäller för barn födda eller adopterade från 1 januari 2014, reds anm.)

Reklamvärlden har också bidragit till bilden av den svenska pappan. Knäckebrödsföretaget Wasa gjorde en kampanj som fick uppmärksamhet i amerikanska medier, där man slog ett slag för Sverige och lediga pappor. Reklamen Like a Swede blev en viral succé. I den fick man träffa rike ­Beverly Hills-sonen Joe som efter att ha prövat kabbala, kamasutra och medelhavsstilen hade hittat sitt kall: att leva som en svensk. I reklamen hyllas bland annat svensk pappaledighet.

”Möts med beundran i de flesta länder”

– Det är förstås positivt för Sverige, säger Henrik Selin, avdelningschef på Svenska ­Institutet, som arbetar med att skapa intresse och förtroende för ­Sverige utomlands.

– Vi ser ett fortsatt stort intresse för ­Sverige utomlands, våra svenska välfärdslösningar och en generös föräldraförsäkring och pappaledighet lockar många. I de allra flesta länder möts detta med beundran, särskilt i de länder som själva vill skapa bättre villkor för kvinnor i arbetslivet. På många håll betraktas dock pappaledighet fortfarande som något exotiskt och ibland till och med onaturligt, säger Henrik Selin.

Den svenska föräldraförsäkringen är alltså redan världsberömd. De flesta länder har ingen betald ledighet för papporna och väldigt få veckor för mammorna – och Sverige är det land i världen som under längst tid har debatterat och haft fokus på ett jämställt föräldraskap. Den svenske, jämställde pappan bryter alltså med en traditionell manlighet och en patriarkal maktordning där kvinnor förväntas ta huvudansvaret för barnen medan männen håller kvar en stark position i arbetslivet och i det offentliga.

– I många länder pratas det om ett jämställt föräldraskap, men man sjösätter inte så många reformer och man uppnår inte heller, som här i Sverige, en stark politisk enighet kring mäns och kvinnors lika förutsättningar i arbetsliv och familjeliv. Därför blir en del människor från andra länder förvånande när de ser många föräldralediga män med sina barn mitt på dagen, säger Lars Plantin, professor i socialt arbete vid ­Malmö högskola.

Omvälvande upplevelse att bli pappa

Han har bland annat studerat hur män från olika sociala klasser hanterar sitt föräldraskap, hur de investerar på olika sätt i föräldraskapet och ger det olika mening. I sina intervjuer märkte han att framförallt medelklasspapporna beskrev föräldraskapet som en omvälvande upplevelse som starkt påverkat deras sätt att se på en mängd olika saker i livet och resulterat i att man omvärderat många mål och insikter, om hur en aktiv samvaro med barnen har fått dem att ”mogna som människor”, ”omvärdera sina mål i ­arbetslivet” eller att föräldraskapet har gett nya kompetenser som de använder sig av i arbetslivet. 

– Ett aktivt föräldraskap blir alltså en personlighetsutveckling, något som ­signalerar öppenhet utåt och bryter mot könsmönster, säger Lars Plantin.

”Engagerade pappor finns i hela Sverige”

Dessa mönsterbrytare är alltså de fäder som turisterna förundras över. Fenomenet finns i hela Sverige, även om begreppen ”lattepappor” eller ”hipsterpappor” oftare finns i storstädernas medelklassområden, som en del i den urbana innerstadskulturen.

– Detta har dock inget att göra med frågan om var vi hittar pappor som är engagerade i sina barn – de finns i hela Sverige, säger Lars Plantin.

De svenska papporna gör nu alltså avtryck i världen och sprider bilden av vårt land på ett positivt sätt – och efterfrågan på svenska erfarenheter kring arbete för ökad jämställdhet kommer att fortsätta, enligt Svenska Institutet.

Finns mycket kvar att göra

– Samtidigt får vi inte falla i fällan att beskriva Sverige som ett ideal­samhälle. 

Bara 12 procent av oss föräldrar delar lika på de 16 månaders ledighet som vi har rätt till per barn, trots all ­uppmuntran från regeringshåll.

– Det intressanta för andra länder är berättelsen om vår resa. För en generation sedan såg det inte alls ut så här i ­Sverige. Det beror inte på att svenska pappor är mer intresserade av sina barn än i andra länder utan på ständiga reformer och politiska beslut. Och även ­Sveriges resa mot verklig jämställdhet är långt ifrån över, säger Henrik Selin.

Sozan: Som feminist är jag glad över utvecklingen


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Svenska pappor = en PR-framgång!
NÄSTA Hugo Rehnberg: Julen har alltid varit ett helvete