Test: Hur nyttig är barnens favoritmat?

Korv och makaroner, färdiga köttbullar och pannkakor – enkel mat som barnen gillar. Men hur bra är det att äta sådant jämt? Vi bad barndietisten Sara Ask att näringstesta barnens favoriträtter.

H

ur ofta serveras färdiga köttbullar, korv eller ­spagetti med köttfärssås hemma hos dig? Rätt ofta antagligen.

Den näst vanligaste maträtten i de svenska hemmen är nämligen just spagetti med köttfärssås, enligt mat­reklambyrån Food & Friends årliga mat­rapport (vanligast är ”kyckling med till­behör”). Och när barnvaktsföretaget Nanny.nu frågade sina barnvakter vad ­”deras” barn har för favoriträtter hamnade pannkakor, köttbullar, och ”all sorts pasta” i topp.

Vi bad vår barndietist Sara Ask, med lång erfarenhet som barndietist på Karolinska universitetssjukhuset, att titta på innehållet i sju snabba favoritmaträtter. Jämförelsen är gjord utifrån näringsbehovet hos en 2–5-åring.

Sara Ask, barndietist.

Foto: Maria Annas

Sara Ask, barndietist. Foto: Maria Annas.

– Det är lätt att få för sig att hel- och halvfabrikat ska vara helt tomma på näring, men så är det inte; halvfabrikaten står sig ganska bra jämfört med det man lagar själv, säger Sara Ask.

En rätt som skiljer ut sig på ett positivt sätt i jämförelsen är blodpuddingen, som har ett högt järninnehåll.

– Järn är ett av de absolut viktigaste ­näringsämnena för växande barn. Det behövs både för blodet och för hjärnans utveckling, säger Sara Ask.

Är några barnrätter sämre än de andra?

Hon vill helst inte peka ut någon av ­rätterna som sämre än de övriga – men korv och makaroner utmärker sig genom att inte sticka ut.

– Här finns lite av varje men inte mycket av något. Det är ingen fara rent närings­mässigt om ett barn i princip bara äter korv och makaroner under några månader, utöver frukost och mellanmål, men det är jättebra om man lyckas få in andra rätter på sikt.

Är det något särskilt man behöver tänka på om man har ett barn som i princip lever på de här rätterna?

– Det bästa är i så fall om man kan varva barnfavoriterna. Vissa rätter ger mycket av något och vissa ger mycket av annat. Falafel ger till exempel inget B12, om den inte innehåller ägg vill säga, men det gör korven. Å andra sidan ger falafeln mycket folat, och det gör inte korven, säger Sara Ask.

Så pannkaka en dag, färdiga köttbullar nästa, fiskpinnar den tredje dagen … Det är helt okej, alltså?

– Om barnet dessutom äter vanlig frukostmat – som yoghurt eller mjölk (D-vitaminberikade), bröd, frukt, kanske några grönsaksbitar emellanåt, då är det här rätter som täcker barnets näringsbehov. Men det är inte rätter som utmanar barnet att prova nya smaker och nya livsmedel, och det tycker jag är ännu en viktig aspekt av måltiden. Jämförelsen visar att de här sju maträtterna är en trygg grund att stå på, och utifrån den kan man i lugn och ro smyga in annan mat, kanske var tredje dag eller så. Men man kan känna sig lugn som förälder; det finns god marginal. Den här stressen att få barnet att äta av ”allt” direkt vill jag hjälpa till att få bort. Det måste få ta sin tid. Ibland månader och år.

Vad gör man när barnet inte vill testa nya maträtter?

Om ens barn är skeptiskt till alla nya maträtter, hur kan man göra då?

– Se till att det alltid finns något på bordet som barnet kan tänkas äta, kanske kokt ägg som kan ge mättnad och en del näring. Eller rivna morötter, pasta och ketchup. Man får komma ihåg att många barn äter för att bli mätta och inte för att det ska vara en sensationell upplevelse.

Sara Ask har även tittat på näringsinnehållet i en ”vuxenmaträtt”, lax med morotsbulgur. (Resultatet ligger efter barenens favoriträtter.)

– Jag ville se om näringsinnehållet blev jättemycket bättre om man lagar något lite annorlunda, säger Sara Ask.

Rätten ser ut att innehålla en massa nyttigheter – lax, yoghurt, grönsaker, hel bulgur – och borde väl skilja sig markant från de ­övriga? Jo, visst gör den det, mycket tack vare att lax är en fet fisk som därmed innehåller nyttiga fettsyror, och även mängden D-vitamin och vitaminet B12 sticker ut. Men skulle man ha ett barn som enbart åt lax och bulgur morgon, middag, och kväll skulle intaget av bland annat fibrer och kalcium bli lågt. Det är återigen variationen som är det viktiga.

– Många barn uppskattar laxtärningar utan sås eller gröna strån på. Men har man ett barn som inte gillar fet fisk, som lax, kan det finnas anledning att fortsätta ge D-droppar även efter 2 års ålder – och att tänka på andra källor till omega 3, till ­exempel att använda rapsolja i matlagningen, säger Sara Ask.

Test: 7 populära barnrätter – och en vuxenfavorit

Vi Föräldrar näringstestar korv och makaroner.

Barnfavoriten korv och makaroner.

Korv och makaroner

Portion: 160 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 11 gram
Fett: 14 gram
Kolhydrater: 29 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer: 18 %
Järn: 14 %
Selen: 5 %
Kalcium: 3 %
Folat: 6 %
D-vitamin: Inget D-vitamin.
B12:  38 %
Salt*: 35 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Lite av varje näringsämne, men inte mycket av något.

ViForaldrar naringstestar barnrätter.

Barnfavoriten blodpudding med lingonsylt.

Blodpudding med lingonsylt

Portion: 140 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 17 gram
Fett: 13 gram
Kolhydrater: 30 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  27 %
Järn: 300 % – järnrikast!
Selen:  17 %
Kalcium: 4 %
Folat: 6 %
D-vitamin: 1,4 %
B12: 13 %
Salt*: 35 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Oslagbar ­järnkälla.

Vi Föräldrar näringstestar barnens favoritmat.

Barnfavoriten fiskpinnar och potatis.

Fiskpinnar och potatis

Portion: 200 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 14 gram
Fett: 12 gram
Kolhydrater: 31 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  18 %
Järn: 15 %
Selen:  72 %  – gott om selen!
Kalcium: 4 %
Folat: 31 %
D-vitamin: 12 %
B12: 100 %
Salt*: 25 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Mer näring än man kan tro, t ex B12 och selen.

Vi föräldrar näringstestar barnens matfavoriter.

Barnfavoriten falafel med ris.

Falafel med ris

Portion: 180 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 10 gram
Fett: 10 gram
Kolhydrater: 35 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  90 %
Järn: 25 %
Selen:  20 %
Kalcium: 12 %
Folat: 90 %  – mycket folat!
D-vitamin: Inget D-vitamin.
B12: Inget B12.
Salt*: 25 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Bra vego-järnkälla, och fibrer som är viktiga för immunförsvaret.

Vi Föräldrar näringstestar barnrätter.

Barnfavoriten pannkaka med hallonsylt.

Pannkaka med hallonsylt

Portion: 150 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 10 gram
Fett: 11 gram
Kolhydrater: 39 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  13 %
Järn: 9 %
Selen:  37 %
Kalcium: 26 %
Folat: 43 %
D-vitamin: 8 %
B12: 125 % – mycket B12
Salt*: 25 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Näringstät (portionen är en av de mindre här, 150 g, ändå mycket näring i relation till rätterna i större ­portioner).

Vi Föräldrar näringstestar barnens favoriträtter.

Barnfavoriten köttbullar och potatismos.

Köttbullar och potatismos

Portion: 250 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 12 gram
Fett: 11 gram
Kolhydrater: 31 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  18 %
Järn: 19 %
Selen:  12 %
Kalcium: 15 %
Folat: 33 %
D-vitamin: 5 %
B12: 75 %
Salt*: 50 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Bra tillskott av de flesta näringsämnen.

Vi Föräldrar näringstestar barnens favoriträtter.

Barnfavoriten köttfärssås och spagetti.

Köttfärssås och spagetti

Portion: 230 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 15 gram
Fett: 9 gram
Kolhydrater: 40 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  36 %
Järn: 24 %
Selen:  14 %
Kalcium: 6 %
Folat: 23 %
D-vitamin: 4 %
B12: 38 %
Salt*: 50 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Relativt bra med näring, även järn, särskilt om den görs på nötfärs.

Vi Föräldrar näringstestar barnens favoriträtter.

Vuxenfavoriten lax med hel bulgur.

Lax med hel bulgur

Portion: 220 gram
Näringsvärde per portion
Energi: 300 kalorier
Protein: 15 gram
Fett: 13 gram
Kolhydrater: 28 gram
Näringsämnen i procent av rekommenderat dagligt intag för barn 2–5 år
Fibrer:  55 %
Järn: 25 %
Selen:  52 %
Kalcium: 9 %
Folat: 54 %
D-vitamin: 60 % – massor av D-vitamin!
B12: 375 %
Salt*: 25 %
Barndietist Sara Asks kom­­mentar: Dela upp i ­separata skålar – då ökar chansen att alla vid bordet vill äta.

* När det gäller salt handlar det om procent av ”saltbudgeten” – att nå upp till 100 procent är inget att eftersträva.

Så här gjordes testet

Barndietist Sara Ask har räknat ut närings­innehållet i sju vanliga barnfavoriter och en jämförelse­rätt (lax med bulgur). Livsmedels­verkets livsmedelsdatabas har använts för beräkning av näringsinnehållet. Tänk på att näringsrekommendationen är ungefärlig och att alla barn är olika. I jäm­förelsen har halvfabrikat med medelhögt köttinnehåll använts. Mjöl och spannmåls-produkterna är raffinerade (ej av fullkorn). Salt anges inte, eftersom saltinnehåll beror på hur mycket salt man själv tillsätter i mat­lagningen. Dessutom skiljer sig salt­innehåll åt mellan olika halvfabrikat.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Test: Hur nyttig är barnens favoritmat?
NÄSTA Är det dåligt för våra barn att titta på teve?