Stressa mindre i vardagen – få lugnare morgnar

Stressa mindre innan förskolan – så här gör du! Här är 8 bra sätt att få det mysigare på morgnarna.

Det kan vara en prövning, för både tålamod och ­relationer, när barn och vuxna ska vakna, komma i ordning och helst hinna till förskola och jobb i tid.

ingegerd_gavelin

Ingegerd Gavelin är föräldrarådgivare och socionom. Ingegerd är också mindfulnesslärare och står bakom appen Mindfulness för föräldrar.

– I många barnfamiljer blir det en hög koncentration av stress när många uppgifter ska lösas och många viljor ska samsas under kanske en timmes tid. Uppstår det mycket konflikter mellan de vuxna eller med barnet finns det skäl att ta det på allvar. För barnet blir det annars inte ens roligt att gå upp, och föräldern kanske känner sig som världens sämsta, säger Ingegerd Gavelin, numera pensionerad socionom med lång erfarenhet som föräldrarådgivare.

Har man haft en jobbig morgon ­tillsammans med sitt barn kan en olycklig känsla ligga kvar och skava.

– Det är bra att göra slut på konflikten innan man skiljs åt genom att säga ”Nu är inte jag arg på dig längre. Jag var så stressad förut, jag gjorde fel”. Det gör skillnad för barnet om den vuxna tar på sig det ansvaret. Men man kan ju inte be om förlåtelse hur många gånger som helst, så man bör ­fundera över vad det är som inte fungerar.

Läs också: ”Barn behöver att vi finns för dem hur det än är”

Utvärdera – gör så här

Ingegerd Gavelin rekommenderar några dagars grundligt detektivarbete, då man undersöker vad det är som går snett, när det händer och varför. Skriv gärna ner dina iakttagelser.

– Titta på det utan värdering. Och glöm inte att titta på de morgnar som fungerar bättre – där finns nyckeln, säger Ingegerd Gavelin.

Vad som behövs för att åstadkomma en förändring är individuellt, och det är ­viktigt att utgå från sig själv när man söker lösningar.

– De som hamnar i kaos behöver fundera inifrån. Jag möter alltför ofta föräldrar som säger: ”Man ska ju göra så här, men det ­funkar inte”. Om man i varje fråga måste leta tips utifrån hittar man inte sina egna lösningar.

Hon berättar om vad som har fungerat i några olika familjer:

– En familj behövde ha så mycket utrymme på morgonen att de gick till lekplatsen före förskolan. Och en mamma, vars barn inte ville gå till förskolan, började prata med barnet redan på kvällen om vilka tider han skulle gå dit olika dagar under den kommande veckan. Det hjälpte honom att förstå mer av vad som skulle hända, och då blev det lättare för honom att hantera. I en annan familj, där alla var morgontrötta, hjälpte det att ha allt förberett, att till och med ha vällingen klar i kylen.

Läs också: ”Jag blir galen” – om att bli arg på sitt barn

”Gör ett baklängesschema”

Förberedelser och rutiner kan låta trist, men kan ge ett inre lugn.

– Att ta tio minuter på kvällen till att förbereda inför morgonen kan vara ett sätt att skapa trygghet för sig själv.

Är det svårt att komma ut genom dörren i tid kan man testa att använda ett ­bak­längesschema.

– Man lär sig hur lång tid det tar att klä på barnet. Tar det tio minuter måste man kanske stiga upp tidigare. Räkna baklänges och se till att det finns utrymme för smärre katastrofer och för barn som behöver sitta i knäet en stund, säger Ingegerd Gavelin.

Det här kan minska trotset

När ens barn stretar emot är det lätt att uppfatta det som trotsigt och motsträvigt. Enligt den danske familje­terapeuten och författaren Jesper Juul ­handlar det snarare om en del av barnets utveckling och att barnet behöver ges ­utrymme att få försöka själv. I sin populära bok Din kompetenta familj skriver han:

”Det handlar om att ge barn plats, ­möjlighet och stöd i att lära sig allt det som det ska under några få år. Därför måste föräldrarna ge barnet möjlighet att göra saker som det ännu inte behärskar och vänta med att hjälpa till ända tills barnet själv ber om det.”

Att man har för bråttom till jobbet för att kunna ge barnet den tiden som behövs vid ­påkläd­ningen är ingen ursäkt, tycker Jesper Juul:

”Om du inte har tid att låta ditt barn utvecklas måste du skaffa dig mer tid.”

Gör det bästa av situationen

Men om det trots allt inte finns tid en morgon råder han oss föräldrar till att göra det bästa av situationen och bekräfta barnets ­upplevelse, säga att man förstår men att man just den dagen har så bråttom att man vill få hjälpa barnet just då.

Ingegerd Gavelin är inne på samma spår.

– Det brukar fungera att gå barnet till mötes, att säga: ”Jaha, du vill inte ta på dig kläderna. Jag märker att det är viktigt för dig idag, men då får vi svepa in dig i en filt”. När barn känner att man bryr sig om vad de säger vänder det ofta situationen och de vill hjälpa till. Och det kommer inte att bli så att barnet vill ha filten varje dag, säger ­Ingegerd Gavelin.

Och man bör välja sina ­konflikter.

– Man kan gå i strid om de viktiga ­sakerna men inte om småsaker. Särskilt inte när man är stressad. Man får strunta i att förskolepersonalen ser att barnet inte är rätt klätt och sådant.

Om ni är två – dela på ansvaret

Både Ingegerd Gavelin och Jesper Juul menar att orsaker till svårigheter i familjelivet ofta ligger på ett djupare plan än i till exempel dålig planering. Jesper Juul lyfter fram de vuxnas förmåga att samarbeta med varandra, om man lever i en parrelation, som avgörande för hur relationen mellan barn och vuxna fungerar.

”Det är kvaliteten på de vuxnas samspel som anger tonen och bestämmer ­atmosfären i hela familjen”, skriver han.

Jesper Juul menar också att familjer ­behöver laganda för att må bra tillsammans, något som utvecklas genom att barnen ­känner att föräldrarna kan samarbeta.

En orsak till att samarbetet inte fungerar kan vara att det finns en snedfördelning av ansvaret i en familj. För att rätta till det och kunna jobba bättre som ett team krävs det en ansträngning från båda håll; att den ena föräldern släpper ifrån sig ansvar och att den andra föräldern aktivt går in och tar ansvar, enligt Jesper Juul.

Stanna upp och fundera

Har de vuxna svårt att komma överens på morgnarna kan ett sätt vara att ansvara för varannan dag.

– I många familjer är det en bra lösning. Om man har en morgon med många utmaningar kan det vara skönt att tänka att man inte behöver ta dem även nästa morgon, säger Ingegerd ­Gavelin.

Men det är ju inte ett ­alternativ för ensamstående föräldrar.

– Då gäller det att vara i nuet och tänka att det inte behöver bli likadant kommande dag. Om man är ensamstående faller allt på en själv. Då kan man behöva förbereda mer och försöka hitta en stund för sig själv. Rutiner blir ofta viktigare.

”Man ska inte försöka vara perfekt”

De flesta föräldrar upplever nog ibland att vardagen mest består av lämna-hämta-mata-natta, vilket kan upplevas särskilt tufft i perioder där varje moment innebär olika utmaningar. Enligt Ingegerd ­Gavelin är det viktigt att ta sig tid att stanna upp och fundera över det som fungerar och det som inte fungerar, men också att acceptera delar av vardagen och inte fastna i negativa tankemönster.

Så här skriver hon i sin egen bok Att möta sitt barn och sig själv: ”Vardagssysslorna är livet. Vi kan inte komma ifrån att matlagningen, städningen, tvätten tar oerhört mycket tid. /…/ Om vi kan acceptera att det bara är så, kan vi lättare stå ut.”

– Om jag varje morgon blir överraskad och besviken över att det är svårt att väcka min 2-åring eller att komma överens med min man blir det en ackumulerad besvikelse. Då blir mitt liv väldigt tufft. Om jag däremot ser hur det är hos oss och vad som händer kan jag skapa en förändring, säger hon.

Och det räcker att vara ”tillräckligt bra”, påminner Ingegerd Gavelin.

– Man ska inte försöka vara perfekt.

Man kan inte räkna med helt konfliktfria ­morgnar.

Mindre stress på morgonen– gör så här

Svara på frågorna för att få fram EGNA tips. 

  1. När och varför kör det ihop sig?
  2. Om ni är två föräldrar – blir det konflikter mellan er vuxna eller mellan vuxna och barn.
  3. Vad funkar bra – och när?
  4. Om ni är två föräldrar – hur funkar samarbetet mellan er?
  5. Vilka olika behov finns det inom familjen?
  6. Vad behöver vi för att det ska funka hos just oss?
  7. Går jag/vi upp i tid? Räkna baklänges.
  8. Vad har mitt/vårt barn för önskemål? 

    Om Ingegerd Gavelin

    Ingegerd Gavelin är föräldrarådgivare, socionom och mindfulnesslärare. Senast var Ingegerd verksam på Klarahusets föräldramottagning i Stockholm. Ingegerd Gavelin har skrivit flera böcker, bland annat Att möta sitt barn och sig själv och Lita på din tonåring – om trots och tillit, och står också bakom appen Mindfulness för föräldrar som finns att ladda ner där appar finns. Ingegerd Gavelin bloggar på Vardag & Förundran.

    FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ
    VIFÖRÄLDRAR.SE

    Las mer och bli medlem_knapp

    Här hittar du fler artiklar om:


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren