Hjälp ditt barn att minska på sockret

Vi Föräldrars barndietist Sara Ask tipsar om nio enkla sätt att dra ner på barns intag av socker – utan att det blir tråkigt!

  1. Ändra i kakrecepten
    Testa att dra ner på sockret i favoritrecepten. Chokladbollar, bullar och småkakor behöver sällan så mycket socker som receptet säger. Frukt, bär, torkade dadlar, kokosflingor och vaniljpulver ger också sötma och smak. Om man vänjer sig vid lite mindre söt smak verkar smaklökarna kunna bli bättre på att känna sötman.
  2. Vill ni ge godis? Då är lördagsgodis bra!
    Godis en gång i veckan är en lysande uppfinning när barnen blivit så stora att de upptäckt godishyllan. De allra flesta barn behöver tydliga ramar runt godis och annat gott, annars tjatar de sig blå. Självklart går det att göra avsteg från en-gång-i-veckan-principen; tricket är att inte låta det vara resultatet av ett långdraget tjat. Det är bra om barnet lär sig att tjat om godis inte lönar sig.
    Sara Ask, Vi Föräldrars barndietist

    Foto: Andreas von Gegerfelt

    Sara Ask, Vi Föräldrars barndietist


  3. Baka kakor i miniformat
    Om du bakar själv, gör minifika med pyttesmå chokladbollar, dammsugare, bullar eller vad du tänkt göra. Ofta räcker det gott med en munsbit, särskilt om man är liten och har mycket spring i benen.
  4. Var närvarande vid middagen
    Att äta den där goda middagen fullt närvarande är så mycket mer av en njutning än att sitta vid tv:n eller surfplattan och kanske inte ens märka när sista biten slinker ner. Forskning visar att både barn och vuxna som äter framför tv -eller surfplatta tenderar att småäta mer efteråt – gissningsvis för att man inte känner samma mättnad som om man äter med full närvaro. Och om man är mätt kan det vara lättare att slippa sug efter sötsaker och annan snabb energi.
  5. Uppdatera fiskdammens påsar
    Fyll gärna ut fiskdammspåsarna med annat än bara godis. Roliga reflexer, färgglada fingerdockor, klistermärken, tatueringar eller serpentiner kan också vara uppskattat. 
  6. Se över frukosten
    Smaksatt yoghurt och sötade flingor kan göra frukosten sötare än man kanske tänkt sig. Prova ”bananpengar” (skivade bananer), bär eller en riven frukt i naturell mild yoghurt istället.
  7. Fixa matigare mellis
    Nyponsoppa, kräm och söta rismellis ger mycket socker utan att man tänker på det. Macka och mjölk, frukt, avokado, ägg eller yoghurt mättar bättre och ger mycket mer näring.
  8. Trösta med kramar istället för med glass
    En bra vana är att inte trösta med godis, glass eller annat ätbart. En vyssjande famn och mjuka ord är så mycket bättre än att lägga grunden för tröstätande.
  9. Servera vatten eller mjölk till maten
    Vänj ditt barn vid vatten och mjölk som vardagsdryck – och hellre juice än saft och läsk vid särskilda tillfällen. Till skillnad från saft och läsk innehåller juice en del vitaminer och mineralämnen. Men allra smartast är det att servera frukten hel istället för pressad – då följer en massa annat nyttigt med på köpet.

Läs också: Smakportioner – 11 saker som är bra att känna till

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Mer information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren