Ladda inför förlossningen

Dagen för förlossningen närmar sig. Kanske känner du både längtan och en skräckblandad förtjusning – det ska bli en lättnad att bli av med den enorma magen, samtidigt som oron för förlossningen finns där. En tröst är att de allra flesta förlossningar går bra, och att du och ditt barn tas omhand av kunnig och kvalificerad personal.

Förbered dig inför förlossningen genom att sova och vila så mycket som möjligt de sista dagarna och nätterna. Tanka krafter – dem kommer du att behöva, dels under förlossningen och dels efteråt när du ska ta hand om den nya familjemedlemmen.

… energimässigt

  • Att förbereda sig inför förlossningen bör vara som att förbereda sig inför ett maratonlopp. Under förlossningen gör man i genomsnitt av med 500 kalorier i timmen. Det motsvarar just en maratonlöpares timförbrukning.
  • Har du någonsin hört talas om en maratonlöpare som inte har laddat med extra energi? Det tokiga nu är att du inte riktigt vet när ditt lopp kommer att starta, såvida inte ett kejsarsnitt är planerat.
  • Du kan få vänta i upp till 14 dagar efter utsatt datum. Och vem orkar äta pasta och spagetti i två veckor?
  • Försök ändå att äta bra och näringsrik mat ofta och så mycket som du orkar.

… mentalt

  • Mentalt kan du göra mycket för att förbereda dig. Ställ in dig på att du under förlossningen troligen kommer att uppleva den största smärta du hittills har upplevt, om du inte har fött barn tidigare.
  • Men se även att smärtan har en funktion. Det är en naturlig del av förlossningen och kommer när vävnaderna töjs ut för att barnet ska få fri passage på sin väg ut ur livmodern.
  • Varje värk och varje krystning leder dig ett steg närmare att få hålla ditt barn i famnen.

… kroppsligt

  • Det är bra om den fysiska förberedelsen redan har påbörjats genom att du har hållit igång så mycket du har kunnat under graviditeten. Att vara i god fysisk form underlättar förlossningen och återhämtningen.
  • Motion och träning ger dig bättre ork och starkare muskler som du med all säkerhet kommer att få stor hjälp av under krystningsarbetet.
  • Du kan även dra nytta av olika former av avspänningsträning eller yoga.
  • Att kunna slappna av när tillfälle ges är en stor tillgång, framför allt om förlossningen drar ut på tiden.
  • Dessutom kan vissa andningsövningar vara till hjälp – dels får du något annat att fundera över och dels kan andningsteknikerna hjälpa dig att slappna av och att fokusera kraften.

Artikel publicerades i Vi föräldrar Gravid nr 2 2008


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Ladda inför förlossningen
NÄSTA 5 av 10 sittvagnar gick sönder i testet