Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Hur lång ledighet behöver barn?

Förskolepsykologen och förskolläraren om hur lång ledighet ett barn behöver från förskolan. Och hur man ska tänka om man inte kan ta ledigt och ens barn ska gå på sommarförskola.

Behöver barn vara lediga från förskolan?
Behöver barn vara lediga från förskolan? Foto: Shutterstock

Redan i april brukar mejlen och lapparna från förskolan komma – det är dags att meddela hur lång sommarledighet barnet ska ha.

Men hur viktig är en lång ledighet för barnet, kontra att hela familjen får semester tillsammans?

Gunilla Niss är förskolepsykolog, konsult och författare .
Gunilla Niss är förskolepsykolog, konsult och författare .

Alla barn behöver få en sammanhållen ledighet, men inte nödvändigtvis under sommaren, menar Gunilla Niss, förskolepsykolog, konsult och författare. Men, poängterar hon, hur lång ledighet barnet behöver beror också på vilket barn det handlar om. 

– För de flesta barn är dagarna på förskolan ganska tuffa; det är många barn och det händer mycket hela tiden. Så jag skulle säga att en lång, sammanhållen ledighet är bra, framför allt för barn som är under 3 år.  

Valeria Giordano Eriksson är förskollärare och förskolechef inom Stockholms stad. Hon håller med Gunilla Niss:

– Förskolan kräver att barnen hela tiden anpassar sig. För att allt ska funka måste barnen helt enkelt ibland göra saker som de inte har lust med just då. Ett barn kan älska att gå på förskolan, men det behöver ändå en period då det får komma ur de här rutinerna.

Just att få komma ur vardagsrutinerna är en stor vinst med lite längre sammanhängande ledighet, tycker Gunilla Niss, men betonar att det viktiga under ledigheten är att vara tillsammans, inte vad man gör eller var man befinner sig.

– Det är viktigt för barn precis som för oss vuxna att bryta vardagsrutiner för att göra något med sin förälder. Att ”bara” vara hemma tillsammans kan också vara väl så avkopplande och meningsfullt för både föräldrar och barn. Det är viktigt att få ta det lugnt ibland och njuta av livet, säger Gunilla Niss.

Men är ”en längre, sammanhängande ledighet” lika med tio veckors sommarlov? Nja. Det första man kan konstatera är att fyra veckor är en lång tid för ett litet barn, fullt tillräcklig som avkoppling. Kanske har man föräldradagar sparade som man kan pussla med om semesterveckorna är få.

Läs också: Så lång är en lagom lång dag på förskolan

Pussla med semesterveckorna

För det andra kan drömmen om ett evighetslångt sommarlov krocka ganska rejält med jobbverkligheten. Att föräldrarna saxar sina semesterveckor så att det blir inga, eller få, veckor tillsammans, tycker Gunilla Niss är synd.

– Visst går det att sprida ut veckorna för att förlänga ledigheten för barnet, men jag skulle ändå rekommendera föräldrar att försöka ta några veckor tillsammans. Det blir ett annat tempo när man är två vuxna, säger Gunilla Niss.

Det gäller förstås i de familjer där det finns två vuxna. Är man ensam om ansvaret för barnet, eller kanske vikarie med dåligt förhandlingsläge på arbetsplatsen, får man göra det bästa av situationen.

– Ibland går det inte att ge sitt barn en lång ledighet. Det viktigaste är att de vuxna inte oroar sig eller får ångest över att sommarledigheten är för kort eller för att barnet inte får någon ledighet alls. Barn påverkas mycket av vad föräldrar känner och tycker, säger Gunilla Niss.

Fördelar med sommarförskola

Dessutom ska man veta att det också finns fördelar med att vara i förskolan på sommaren.

– Tempot i förskolan kan vara lite lugnare. Vi kan vara ute mer och utnyttja de parker och grönområden som finns i området. De äldre barnen brukar få gå och bada, och det händer att vi besöker sommaraktiviteter som kommunen anordnar, säger Valeria Giordano Eriksson.

Tempot är ofta lugnare i förskolan på sommaren.
Tempot är ofta lugnare i förskolan på sommaren. Foto: Shutterstock

Vara på en annan förskola

Många förskolor stänger verksamheten under några veckor mitt i sommaren. Men eftersom föräldrar som har behov av barnomsorg har rätt till det även under semestertider, hålls vissa förskolor öppna. Det innebär att ens barn kan hamna i en ny miljö, med okända vuxna och barn.

– Då får man leta andra trygga punkter. Som förälder kan man ta reda på vilka andra barn från barnets förskola som flyttar med till sommarförskolan. Prata med barnen om vilka andra barn som också kommer att vara där. Det är ofta någon personal som följer med till sommarförskolan. När är personal som barnet känner där? Ta med ditt barn och gör ett besök på den nya förskolan så kan barnet få träffa någon som ska arbeta under sommarperioden. Det känns tryggt för alla parter att ha mötts en eller flera gånger innan barnet ska lämnas, säger Gunilla Niss.

Vuxna står för tryggheten

Hon påpekar också att barn i olika åldrar hänger upp sin trygghet på olika saker.

– Ju yngre barnet är, desto viktigare är det att det finns någon vuxen som barnet känner på plats på sommarförskolan. Sedan är förstås barn också viktiga för varandra, och finns det en kompis som följer med till den nya förskolan är det naturligtvis toppen, oberoende av hur gammalt barnet är.

Men det är inte bara åldern som har betydelse. Barnets personlighet spelar också roll.

– Det finns barn som tycker att det är spännande när det händer nya saker, och det finns barn som tycker att alla förändringar är jobbiga. Föräldrarna känner sitt barns personlighet och hur hen brukar reagera vid förändringar. Det är bra att skriva ner vad barnet tycker om att göra och vad hen kan ha svårt för. Pedagogerna som ska ta emot barnet har stor nytta av sådan information, säger Gunilla Niss.

Förbereda förskolestarten

Vare sig barnet är ledigt i två eller fem veckor är det viktigt att fundera över hur det ska bli när det är dags att återvända till förskolan, tycker Gunilla Niss. Plötsligt ska barnet vara från sina föräldrar på dagarna igen. En del barn har längtat tillbaka medan andra barn har ”tappat kontakten” och det blir som en nystart. På de flesta förskolor har några barn bytt avdelning och nya barn har kommit istället.

– Det är förändringar som ibland kan vara svåra för barnen. De känner inte igen sig riktigt. Det kan bli som att börja på nytt, säger Gunilla Niss.

Hon tipsar om att, om man har möjlighet, låta barnet vänja sig stegvis vid att vara tillbaka på förskolan. Det kan räcka med att låta barnet börja en onsdag istället för en måndag, eller hämta barnet efter lunch de första dagarna efter ledigheten.

– Och så är det förstås viktigt att prata positivt om att komma tillbaka till förskolan. ”Så spännande det ska bli att träffa kompisarna igen och kanske har det kommit några nya barn!”

Hon har också ett konkret tips för hur man kan underlätta för barnet att komma tillbaka till förskolan efter flera veckors ledighet:

– En bra sak kan vara att fotografera förskolan, pedagogerna och kompisarna. Sedan kan man ta fram bilderna då och då under sommaren och prata om dem. Förklara att ”Emma är också ledig nu, vad tror du hon gör?” och ”Nu är vi här hos farmor och farfar, men efter sommaren ska du börja på förskolan igen”. Bilder är ett bra sätt för små barn att koppla ihop saker och att minnas, säger Gunilla Niss.

Läs också: Ledsna lämningar på förskolan – 9 tips