Guide: Vilken bilbarnstol ska vi köpa till vår bebis?

Vad ska man tänka på när man köper den första bilbarnstolen till sin bebis? Vi Föräldrars stora guide hjälper dig att hitta det babyskydd som passar er bäst.

B

ebisens första bilbarnstol kallas babyskydd. Det är som en liten korg i ­hårdplast med bär­handtag som ­brukar gå att använda tills bebisen är runt 9 månader.

Det finns tre varianter att välja bland: babyskydd utan bas som ­monteras med trepunktsbälte, ­babyskydd som monteras med bälte eller bas, och babyskydd med bas som monteras med så kallade isofixfästen.

Ta mig direkt till guiden

Vad ska man tänka på när man väljer babyskydd?

När man väljer bör man ta hänsyn till vilken bilmodell man har. ­Utrymmet i bilen, bälteslängden och huruvida det finns isofixfästen eller inte, är faktorer som påverkar vilket skydd som passar bäst.

Isofix innebär att babyskyddets bas monteras med särskilda fästen som redan finns i bilen.

– Idén med isofix är att få bort ­stroppar, bälten och allt som gör det komplicerat för föräldrar. Många barn sitter fel. Isofixen minskar risken för felbruk, eftersom det ­fungerar likadant i alla bilar, säger Robert Bell på Säkerhetsbutiken i Stockholm, där man både hyr ut och säljer nya och begagnade bilbarnstolar.

På senare år har det börjat säljas kombinationssystem, där man ­köper ett babyskydd och en bas och sedan kan komplettera med en ­bilbarnstol när ­barnet har växt ur babyskyddet. Bilbarnstolen måste vara av samma märke som babyskyddet och av rätt modell för att passa basen.

– Det kan verka bra för ekonomin, men det kan mycket väl vara billigare att köpa en fristående bilbarnstol som kanske ­passar familjens behov bättre, säger Robert Bell.

Köpa nytt, begagnat – eller hyra babyskydd

De kombinationssystem som finns på ­marknaden har som mest en maxvikt på 18 kg, medan det finns andra bilbarnstolar som har en maxvikt på 25 kg. När man väljer babyskydd till sin bebis kan det vara svårt att veta hur stort barn man kommer ha och vilka andra behov som kommer finnas ­längre fram. Kanske visar det sig att bil­barn­stolen inte passar i en ny bil eller att man inser att man vill ha stolen på en annan plats i bilen än man tänkte när man först köpte babyskyddet – då kan det lätt uppstå problem.

– Om du funderar på kom­bi­na­tions­system, var beredd på att även sätta dig in i valet av nästa bilbarnstol, råder Robert Bell.

Robert Bell påpekar också att om man får ett syskon inom ett par år, är det en nackdel att babyskyddet inte kan ­användas utan att man köper en extra bas, ­eftersom den ­ursprungliga basen används till det äldre syskonets ­bilbarnstol.

I valet av babyskydd behöver man också ta ställning till om man vill köpa ett nytt eller ett begagnat. Har man ingen egen bil kanske det räcker med att hyra ett skydd vid ­speciella tillfällen. Det går att hyra babyskydd via vissa barnmorskemottagningar och bvc, en del för­säkrings­bolag, i vissa babybutiker och hos NTF, Nationalföreningen för trafik­säkerhetens främjande.

Robert Bell tycker inte att man behöver vara rädd att plasten är för gammal eller att det finns osynliga sprickor i skyddet. Är babyskyddet skadat syns det vanligtvis tydligt, menar han.

– Men det är inte bara plasten som ska fungera. Klädsel och stoppning slits och måste kännas okej för en liten bebis.

Däremot kan ett äldre babyskydd vara testat och godkänt enligt en äldre ­säkerhetsstandard. Ett tio år gammalt skydd kan vara ­föråldrat sett till dagens kunskap och säkerhetskrav.

– Inget av de babyskydd som gjordes år 2000 är i tillverkning idag. Som en ­tum­regel bör man kanske säga att en ­praktisk användningstid av ett babyskydd är ­mellan fem och sju år, säger Robert Bell.

En bas gör det enkelt att sätta fast ­baby­skyddet i bilen och att till ­exempel lyfta ut en bebis som ­somnat i baby­skyddet under bil­resan. Att fästa ett babyskydd med enbart bälte samtidigt som bebisen sitter fastspänd i skyddet kan däremot vara lite trixigt, ­särskilt om bilens bälte är av det kortare slaget.

– Basen är i första hand en bekvämlighets­fråga, säger Robert Bell.

Enligt honom går det inte att säga vilket alternativ som är säkrast. I ­Säkerhetsbutiken rekommenderas inte föräldrar det ena eller det andra.

– Saknar man egen bil är det ­däremot dumt att köpa ett babyskydd med bas. Det blir två saker att bära istället för en, säger Robert Bell.

Små barn ska åka bakåtvänt

Babyskydd ska alltid monteras bakåtvända i bilen. Ett litet barn har extra svårt att stå emot den kraft som uppstår vid en krock på grund av att huvudet är stort i relation till kroppen samtidigt som nacken är mycket svagare än hos en vuxen. När ­bebisen sitter bakåtvänd är den dessutom bäst skyddad vid en sidokrock.

– Amerikansk statistik visar att i 90 ­procent av de fall där en krock har lett till personskada har föraren panikbromsat inför krocken. Vid inbromsningen tvingas barnet tillbaka in i babyskyddet och ­skyddas av dess inredning. Skulle barnet sitta framåtvänt skulle det istället tvingas ut ur stolen, säger Robert Bell.

Robert Bell säger att det under det senaste året har börjat cirkulera en oro bland föräldrar att det skulle vara farligt för barn att ha vinterkläder på sig i babyskyddet. Men det är en vantolkning av­ ­amerikanska rön.

– Det är visserligen korrekt för barn som sitter i framåtvända bilbarnstolar, eftersom det då är viktigt att bältet sitter nära kroppen. Men det stämmer inte för barn som sitter i bakåtvända babyskydd eller bakåtvända bilbarnstolar, säger han.

I Sverige rekommenderas det att barn åker bakåtvänt så länge som möjligt (som minst upp till 4–5 år).

Är dyrare babyskydd alltid säkrare än billigare?

– Alla godkända babyskydd är så gott som likvärdiga. Många föräldrar propsar på att dyrare måste vara bättre, men det finns inget samband mellan produktens pris och säkerhet.

Att babyskyddet är felmonterat eller att barnet inte är ordentligt fastspänt är däremot vanliga misstag som ökar skaderisken.

Det finns inte något entydigt svar på vilken plats i bilen som är säkrast. En del menar att mittplatsen i baksätet är tryggast, eftersom den är längst från de så kall­ade krock­ytorna. Samtidigt är bilens front, tack vare EuroNCAP-­kraven, bästa platsen för att klara en våldsam krock framifrån.

Robert Bell är positiv till att ha barnet fram i bilen, där föräldern har bättre ­uppsikt, förutsatt att krockkudden är urkopplad. Finns det en påkopplad krockkudde vid passagerarsätet fram är det däremot livsfarligt att ha barnet där.

Kan man lita på en urkopplad ­krockkudde?

– Krockkudden är som en glödlampa. Får den ingen ström går den inte igång. Inte ens om man tänder eld eller slår på den. Så finns det en knapp eller nyckel för av- och påsättning av krockkudden kan man använda den och behöver alltså inte lämna in bilen till en verkstad.

– Finns det däremot ingen sådan ­nyckel ska man anlita en märkes­verkstad som kopplar ur kudden.

Guide: 6 godkända babyskydd – vilken passar din bebis bäst?

Monza är ett babyskydd från 2Me.

Babyskydd Monza från 2Me.

2Me Monza

Cirkapris: Babyskydd: 799 kr. Isofixbas*: 799 kr. Totalt pris: 1 598 kr. Billigast!
Köpställen: sba-sweden.se
Passar från: Nyfödd till 13 kilo.
Godkänd enligt: ECE44.
Vikt (babyskydd): 2,5 kilo. Lättast!
Förankringsmetod: Bas eller bilens ­trepunktsbälte.
Sele: Trepunktssele.
Separata tillbehör: Bas och åkpåse.
Övrigt: Har solskydd och dyna med extra stöd för ­bebisens huvud. Babyskyddet finns i tre olika färger. Ej kompatibel med barnvagn.

Babyfix är ett babyskydd från Axkid.

Babyskydd Babyfix från Axkid.

Axkid Babyfix

Cirkapris: Babyskydd: 1 450 kr. Isofixbas: 745 kr. Totalt pris: 2 195 kr.
Köpställen: axkid.com
Passar från: Nyfödd till 13 kilo.
Godkänd enligt: ECE44.
Vikt (babyskydd): 3,5 kilo.
Förankringsmetod: Bas eller bilens ­trepunktsbälte.
Sele: Fempunktssele.
Separata tillbehör: Bas, som kan monteras med bilens trepunktsbälte eller i bilens isofix-fästen, om sådana finns.
Övrigt: Har solskydd och ­nackkudde för bebisen. Kan monteras med adapter på barnvagnar anpassade för Maxi-Cosi.

 Babysafe i-size från Britax Römer är ett babyskydd.

Babyskydd Babysafe i-size från Britax Römer.

Britax Römer Babysafe i-size

Cirkapris: Babyskydd: 2 295 kr. Två isofixbaser, Babysafe i-size, 1 795 kr/Baby safe i-size flex /2 295 kr.
Totalt pris: 4 090/4 590 kr.
Köpställen: britax-roemer.se
Passar från: Nyfödd till 15 månader
(längd 40–83 cm).
Godkänd enligt: UN129/i-size.
Vikt (babyskydd): 4,7 kilo.
Förankringsmetod: Bas eller bilens ­trepunktsbälte.
Sele: Fempunktssele.
Separata tillbehör: Två olika baser (se mer info ovan), samt regnskydd.
Övrigt: Solskydd samt ett ombonat inlägg för bebisen. Är ­kompatibelt med Britax ­barnvagnar samt flera andra vagnar på marknaden (i vissa fall krävs adapter). Baby­skyddet finns i sju färger.

 iZi go modular i-size från Besafe är ett babyskydd.

Babyskydd iZi go modular i-size från Besafe.

Besafe iZi go modular i-size

Cirkapris: Babyskydd: 2 899 kr. Isofixbas: 1 999 kr. Totalt pris: 4 898 kr.
Köpställen: besafe.se
Passar från: Nyfödd till 12 månader
(längd 40–75 cm).
Godkänd enligt: UN129/i-size.
Vikt (babyskydd): 4,2 kilo.
Förankringsmetod: Isofix-bas eller bilens ­trepunktsbälte.
Sele: Fempunktssele.
Separata tillbehör: Bas och regnskydd.
Övrigt: Solskydd samt ett ombonat inlägg för bebisen. Kan ­användas till vissa vagnar med adapter. Babyskyddet finns i sex färger.

Aton Q i-size från Cybex är ett babyskydd.

Babyskydd Aton Q i-size från Cybex.

Cybex Aton Q i-size

Cirkapris: Babyskydd: 2 899 kr. Isofixbas: 1 999 kr. Totalt pris: 4 898 kr.
Köpställen: cybex-online.com
Passar från: Nyfödd till 13 kilo
(längd 45–75 cm).
Godkänd enligt: UN129/i-size.
Vikt (babyskydd): 4,9 kilo. Tyngst!
Förankringsmetod: Isofix-bas eller bilens ­trepunktsbälte.
Sele: trepunktssele.
Separata tillbehör: Bas, regnskydd och insektsnät.
Övrigt: Har solskydd och ombonat inlägg för bebisen. Är kompatibelt med Cybex barnvagnar samt andra vagnar med adapter. Babyskyddet finns i tre färger.

Pebble Plus i-size från Maxi-Cosi är ett babyskydd.

Babyskydd Pebble Plus i-size från Maxi-Cosy.

Maxi-Cosy Pebble Plus i-size 

Cirkapris: Babyskydd: 2 799 kr.
Isofixbas: 2 299 kr. Totalt pris: 5 098 kr. Dyrast!
Köpställen: maxi-cosy.se
Passar från: Nyfödd till 12 månader
(längd 45–75 cm).
Godkänd enligt: UN129/i-size.
Vikt (babyskydd): 4,55 kilo.
Förankringsmetod: Bilens trepunktsbälte eller isofix-bas.
Sele: trepunktssele.
Separata tillbehör: Bas, myggnät, regnskydd och åkpåse.
Övrigt: Solskydd samt ett ombonat inlägg för bebisen. Är kompatibelt med barnvagnar från Maxi-Cosi och Quinny samt andra vagnar med adapter. Babyskyddet finns i tio färger.

Förklaringar till begreppen i tabellen

Isofixbas: En isofixbas är en babyskydds-bas som fästs i bilens isofixfästen. På basen klickar du sedan fast babyskyddet. På så sätt behöver inte babyskyddet förankras med bilens bilbälte. Ofta finns en lista på babyskyddets hemsida på vilka bilar som passar. Testa, rådfråga i butiken eller titta på babyskyddets hemsida.

Godkänt enligt: Babyskyddet ska vara godkänt enligt en säkerhetsstandard. Det innebär att tillverkaren garanterar att man följt de tekniska krav som finns i lagstiftningen.

Förankringsmetod: Med förankringsmetod menas hur man fäster babyskyddet i bilen. När det står isofixbas betyder det att babyskyddet fästs i en bas som i sin tur fästs i bilens isofixfästen (se här bredvid). Men många babyskydd kan även fästas med bilens bilbälte, det är bra om du till exempel ska åka i en annan bil och inte vill eller kan montera om eller ta med basen.

Tänk på det här innan ni köper babyskydd

  • Kommer du att bära ­barnet i babyskyddet? Om du kommer att bära bebisen i babyskyddet, till exempel fram och tillbaka till bilen, kanske du föredrar ett skydd som väger lite mindre.
  • Hur långa är bilens ­bälten? Korta bälten kan skapa problem vid montering av vissa skydd. Bälten räcker alltid till en bas, så har du korta bälten ska du välja babyskydd med bas.
  • Testa skyddet. Är du osäker på om babyskyddet ­passar? Prova att montera babyskyddet i din bil innan du bestämmer dig.
  • Är skyddet godkänt? Babyskyddet ska vara godkänt och märkt med ECE44 eller UN129 (kallas också i-size). Använd endast babyskydd av kända märken som säljs i Sverige. Undvik amerikanska och sydeuropeiska skydd, som i många fall inte uppfyller kraven. UN129/i-size är en ny standard som även omfattar krocktest från ­sidan. Under en övergångstid kommer det vara möjligt att köpa babyskydd ­godkända både enligt ECE44 och UN129. Endast stolar som är gjorda för isofix (se artikeln här intill) kan idag godkännas enligt UN129. Stolar som är tänkta för montering med bilbältet eller för en bas som monteras med bälte, godkänns enligt ECE44. Alla skydd som köps idag ­kommer att vara godkända ­under hela sin användningstid.
  • Om du köper begagnat: ✪ Köp helst från någon du litar på. ✪ Kontrollera tillverkningsåret. Hittar du inget tillverkningsår, ta inte emot skyddet. ✪ Ta inte emot ett krockat skydd. ✪ Ta av klädseln och inspektera. ✪ Säkrast är att köpa en modell som fortfarande finns till försäljning. Då är man säker på att babyskyddet ­fortfarande uppfyller gällande ­säkerhetsstandard och att det ­förmodligen går att hitta en bruks­anvisning på fabrikantens hemsida. ✪ Köp endast ett välkänt märke. Det finns en del importerade produkter som inte uppfyller standardkraven.

Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Exklusiva artiklar om graviditet, barn & föräldraskap (+ ljudartiklar!)

Konsumentguider för föräldrar: Barnvagnar, bilbarnstolar med mera

Unikt fråga-svar-material med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Guide: Vilken bilbarnstol ska vi köpa till vår bebis?
NÄSTA Kan barnen dela rum fast de är stora?