Första tiden med bebis – psykologerna tipsar

Att komma hem från BB med en nyfödd bebis kan vara härligt – och jobbigt. Psykologerna Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth ger sina bästa tips.

Första tiden med bebis är omtumlande för de flesta. Och att ta hand om ett spädbarn kan vara en utmaning. Man ska lära känna en ny liten människa och vad han eller hon har för behov. Det kan bli sisådär med sömnen och för kvinnan kan kroppen vara påverkad av förlossningen. Amning, flaskmatning, blöjbyten och många andra rutiner ska komma på plats.

Här ger psykologerna Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth sina nio bästa tips för hur du ska överleva den första tiden med bebis.

må-bra-som-förälder-bok

Helga Johnsson Wennerdal och Clara Zelleroth, båda psykologer, har skrivit boken ”Må bra som förälder – psykologernas strategier för småbarnsåren” (Norstedts).

  1. Släpp förväntningarna– inför undantagstillstånd hemma
    Det kan vara så att föräldraskapet under de första månaderna kräver precis allt av dig. I så fall behöver du låta det vara så. Släpp förväntningarna på dig själv om att vara duktig, att du ska bevisa saker för andra.
    Sov när du kan, ät choklad när du är sugen och om du känner dig lugn av att gå runt hemma i bar överkropp för att när som helst kunna slänga dig i soffan och amma så gör det!
    Du behöver inte ta emot besök. Du behöver kanske inte gå och handla. Du behöver inte städa. Du behöver absolut inte gå promenader två gånger om dagen. Att du ger dig själv frikort just nu för i princip vad som helst, förutom att ta hand om ditt barn betyder inte att du tappar kontrollen. Ta helt enkelt alla genvägar du kan!
  2. Ta varannan natt– om det går
    Är ni två föräldrar, dela på nätterna i den mån det är möjligt. Den som jobbar får sannolikt både dricka kaffe och gå på toaletten ifred. Och tänka klart en tanke då och då. Och prata och skratta med andra vuxna.
    Det är inget som säger att den som arbetar nödvändigtvis har större behov av ostörd sömn än den som är föräldraledig. Prata om vilket upplägg som kan fungera just för er och hur era respektive behov ser ut. Den ena av er kanske inte har några problem med att vakna på natten medan den andra har svårare att somna om vid uppvaknanden men hellre lägger sig sent och går upp tidigt.
  3. Acceptera läget
    Du behöver inte gilla det! Bär ditt barn om det är det barnet behöver, och införskaffa i så fall sjal eller sele. Och gråt om det är vad du behöver. Stanna i gråten, lägg märke till hur den känns i kroppen, låt den få vara där. Det betyder inte att du inte älskar ditt barn eller att du inte duger som förälder.
  4. Välj vem du lyssnar på
    Om det så är din mamma, din svärfar, din storebror eller din BVC-sköterska. Vem har du förtroende för? Öppna öronen för den personens råd, och våga också be om dem! Stäng öronen för andras.
  5. Berätta om det som är jobbigt
    Ta steget och våga berätta också om det som känns svårt, jobbigt eller läskigt. Det kan vara för en vän, i en föräldragrupp eller i ett forum på internet. Att våga dela det som är svårt med andra är också att värna om sig själv. Det är då du kommer att upptäcka att du inte är ensam.LÄS OCKSÅ: Bruksanvisning för nyblivna föräldrar – allt om nyfödda bebisar
  6. Lyssna utan att döma!
    Det kan gälla samma vän, samma föräldragrupp, samma forum på internet. Utgå från att alla nyblivna föräldrar gör så gott de kan och vill det bästa för sitt barn. Självklart ska vi ge varandra råd när det är det som efterfrågas, men ofta är som sagt det största stödet att bara lyssna och bekräfta. Välj dina ord varsamt (eller håll inne med dem) om du i något läge inte håller med.
  7. Vem gör vad – och när ska det göras?
    Prata igenom och tydliggör förväntningar och fördelning av tid och uppgifter tillsammans med din partner. Att tydliggöra vem som gör vad och när det ska göras kan vara till stor hjälp för att minska upplevelsen av stress och otillräcklighet. I synnerhet till en början är det lätt hänt att den som är föräldraledig, och därmed lär känna barnet bäst, automatiskt blir den som tröstar, ger mat och annan omvårdnad också när den andra föräldern är hemma. Det gör det svårt för den andra föräldern att lära känna barnet och att lära sig trösta och mata.
    Vad händer om ni gör en tydlig och medveten fördelning av tiden som kanske inte helt bestäms av vem som gör något snabbast eller ”bäst”? Ett exempel är att bestämma att den förälder som yrkesarbetar tar över omvårdnaden av barnet när hon eller han kommer hem från jobbet, och att den andra föräldern har eftermiddagen och kvällen till förfogande att ta hand om tvätt och dammsugning.
  8. Ta ansvar för umgänget med föräldrar och svärföräldrar
    Sannolikt vill de er alla väl av hela sitt hjärta, och förhoppningsvis har de en önskan om att få tillbringa tid med både er och era barn. Men de är inte sällan övertygade om att de vet precis vad som är bra för er, och delar gärna med sig av dessa tankar. Inte minst har de också sina egna behov och sedan länge invanda rutiner. Om det nu inte råkar sammanfalla med vad som faktiskt är bra just för er familj är det ert ansvar att tala om det. De kommer inte att kunna gissa sig till det. Känner du att du har en tendens att uppleva dig överkörd i samvaron med andra behöver du sannolikt jobba på att sätta gränser och tala om vad du eller er familj behöver.
  9. Skapa egna traditioner
    Börjar du oroa dig för hur julen ska bli redan i oktober? Fundera över vad som egentligen är viktigt och vad ni i er familj behöver. Å ena sidan skapar ni era egna traditioner, å andra sidan ingår ni i ett större sammanhang och sannolikt vill du verkligen att både din egen mamma och din svärmor ska känna sig inkluderade och förstå hur viktiga de är. Kanske vill du fly till sol och stränder långt bort från allt som kan påminna om julen. För många är det inte ens ett alternativ. Men om du i hemlighet går och hoppas att ni ska få influensa behöver du stanna upp och fundera. Om era respektive föräldrar inte går ihop, kan ni fira med varderas ursprungsfamilj vartannat år? Eller skapa en egen morgontradition som blir din stund att njuta, så att du sedan med varmt hjärta kan välja att delta i det övriga firandet och låta det bli som det blir.

LÄS OCKSÅ: Nio sätt att mysa med bebisen

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Lär dig mer om vad barn behöver för att må bra!

Mer information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.

 


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren