Halvfabrikat: Älskade vardagshjältar (bättre än många tror)

Halvfabrikat har fått lite dåligt rykte, men rätt komponerat är färdigköpta fiskpinnar, vegobiffar och köttbullar inte så dumt. Vi Föräldrars barndietist ger upprättelse till gamla och nya godingar.

  • Blodpudding
    Ett prima sätt att tanka på järnförråden: en medeltjock skiva blodpudding motsvarar hela rekommenderade intaget av järn för ett barn i förskoleåldern.
    Finns både med och utan socker, men sockerinnehållet är inga problem så länge barnets tänder borstas noga på morgonen och kvällen.
    Det funkar utmärkt med mjölk eller vatten till blodpudding – att det måste vara juice till är bara en myt (däremot är det smart att äta något C-vitaminrikt till vegetarisk mat eftersom det hjälper kroppen att ta upp järnet där).
  • Köttbullar
    Ett fat med köttbullar och lingonsylt

    Foto: Shutterstock

    Tillsammans med makaroner och ärter blir köttbullar en klassiker som inte behöver skämmas för sig.
    Läs på förpackningen om du vill ha högt köttinnehåll (det kan vara allt mellan 30 och 70 %) men kom ihåg att hemtrillade köttbullar inte heller består av 100 % kött, de blandas också ut (med potatis eller gryn), annars blir de för hårda.
  • Vegobiffar eller falafel
    Ett fat med falafel, tomater och basilika bredvid.

    Foto: Shutterstock

    Ett knaprigt sätt att trolla in mer grönsaker i menyn. Välj gärna vegobiffar med inslag av bönor, ärter eller linser – det brukar betyda att de mättar och ger bra med näring.
  • Quornbitar
    Enkelt att steka och servera med exempelvis bulgur, potatismos, ris och färgglada plockgrönsaker. Produkter av soja och quorn innehåller bland annat protein, fibrer, zink och lite järn.
  • Fiskpinnar
    Ett fat med fiskpinnar på ett träbord.

    Foto: Shutterstock

    De panerade fiskbitarna må inte vara den bästa omega 3-källan men lite fisk är bättre än ingen fisk alls. Dessutom kan barn i förskoleåldern ha lättare att ta till sig panerad fisk än till exempel en fiskgryta, antagligen eftersom konsistensen och smaken är mer förutsägbar.
    Paneringen suger upp en del fett, så välj gärna ett D-vitaminberikat flytande fett till stekningen för att optimera näringsinnehållet.
    Servera med exempelvis potatis eller ris, grönsaker att plocka ur skålar och gräddfil med lite pepparrot för den som är ute efter lite mer smak.
  • Fiskbullar
    Lena och lätta att äta. Pröva gärna laxvarianterna också.
    Visst, ren fisk innehåller mer näring, men fiskbullar ger också lite av varje. Och kanske kan de tjäna som inkörsport till mer avancerade fiskrätter med tiden!

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Las mer och bli medlem_knapp

Nyheter & fördjupningar om barn, föräldraskap & graviditet

Mer information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren