8 vanliga morgonmissar – och hur du löser dem

För stressigt på morgnarna? För tjatigt? Varsågoda, här är Petra Krantz Lindgrens förslag på hur man kan förändra.

1.

Ni har 
för lite tid

Petra Krantz Lindgren: Det handlar om att vara förberedd, att vara steget före.

Gör så här: Lägg fram kläder och duka frukostbordet kvällen före.
 Ställ klockan tidigare (förstås).

2.

Du ger dåliga instruktioner

Petra Krantz Lindgren: ”Många föräldrar är otydliga när de säger åt sina barn. Det finns tre typer av instruktioner som är svåra för barn:

• Otydliga instruktioner: ”Sätt fart nu!” (Med vad?) ”Gör det du ska!” (Och vad är det jag ska?)

• Långa instruktioner: ”Nu vill jag att du borstar tänderna, sedan går du in på ditt rum och bäd
dar sängen, sätter på dig byxor, tröja och strumpor, sedan tar du din väska och kommer.”

• Nekande instruktioner: ”Ta inte på dig kjol!” (Vad vill du att barnet ska ta på sig?) ”Sluta genast springa runt!” (Är det okej om barnet hoppar?)

Gör så här: Ställ dig själv frågan ’Var det som jag bad om tydligt för mitt barn?’ 
Ge tydliga och ’görbara’ instruktioner.

3.

Du glömmer att förvarna

Petra Krantz Lindgren: En del föräldrar tycks tro att barnen är i standby-läge på morgonen; att de är påklädda, tandborstade och klara, bara sitter och pysslar i väntan på förälderns rop från hallen. Så är det förstås inte. Du är i en egen bubbla på morgonen, det är ditt barn också. Och det barn gör är viktigt för dem.

Gör så här: Acceptera att barn också behöver ställtid och förvarna i god tid att det är dags att gå. Sätt dig gärna ner på huk, förklara att du ser att barnet leker, bekräfta att det verkar roligt och säg sedan att det är dags att gå.

4.

Ditt barn vill ha mer närhet

Petra Krantz Lindgren: Många barn behöver närhet på morgonen efter att ha sovit hela natten (och varit ’ifrån’ sina föräldrar). Om föräldrarna inte bjuder in till närhet kan det hända att barnet tar till egna ’knep’ som det vet funkar ganska bra i jakten på kontakt, som att klä på sig långsamt, peta med maten, och gömma sig när föräldern ropar. Negativ uppmärksamhet kan vara bättre än ingen uppmärksamhet alls.

Gör så här: Planera in tid för samtal, samvaro och närhet. Sitt på sängkanten och prata en stund. Ät gemensam frukost.

5.

Du har själv
 fel fokus

Petra Krantz Lindgren: Jag pratar om de där tillfällena 
när du fastnar i en tidningsartikel/ Facebook/klädval, och sedan tittar på klockan, blir stressad och skäller på ungarna … Oväntat skäll leder till negativa associationer kring morgnarna.

Gör så här: Behåll fokus på det som är viktigast. Ta ansvar om det är du som är sen, skäll inte på barnet.

6.

Du tjatar för mycket

Petra Krantz Lindgren: Uppmuntra det som fungerar bra! Samarbete kommer ur en upplevelse av gemenskap och tilltro till varandra. När föräldern hela tiden tjatar och påminner tappar barnet lusten att samarbeta och blir istället motvilligt. Fokusera inte på det negativa: ”Aaah, nu hamnade stöveln på fel fot!’” Om föräldern bara ser det barnet missat blir barnet inte lika motiverat att hjälpa till. Det blir roligare om du fokuserar på det som är bra: ’Åh vad bra att du
 har satt på dig strumpor!”. Strunta i om de är olika.

Gör så här: Lämna över ansvar till barnet och backa. Var uppmuntrande.

7.

Du har dåliga argument

Petra Krantz Lindgren: Vi säger ofta: ”Nu måste vi gå an­nars kommer vi för sent till förskolan”. Är det sant? Är det för att barnet ska hinna i tid till förskolan som du vill komma ut? Är det ens viktigt för barnet att komma i tid? Jag har själv haft en 2-­åring som inte tyckte om att gå till förskolan. Att jag sa ”Vi kommer för sent” var inget han brydde sig om. Ett argument ska vara giltigt, för barnet eller för dig.

Gör så här: Var ärlig. Säg kanske ”Jag vill att vi går nu så att jag hinner i tid till jobbet. Det är viktigt för mig att vara där halv nio eftersom jag har lovat mina arbetskompisar det”.

8.

Ni har för mycket tid

Petra Krantz Lindgren: Så kan det faktiskt vara. Problemet då är att barnet hinner kom­ma igång med egen lek och inte vill bli avbruten. Alternativet kan vara att sätta barnet framför teven men då kan det bli svårt att 
få det därifrån, haha.

Gör så här: Kolla hur mycket tid saker och ting tar på morgonen och planera efter det. Gå upp före barnet och väck barnet när du är färdig med ditt och kan ha fokus på ditt barn.

Petra Krantz Lindgren är beteendevetare, föreläsare och författare.


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

Faktagranskade råd om graviditet, bebisar, barn & föräldraskap

Fritt antal artiklar, konsumentguider & ljudartiklar

Exklusiv frågebank med barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren