Bebis som somnar sent – kan man påverka dygnsrytmen?

Har du en bebis som inte sover, som vaknar flera gånger varje natt eller somnar väldigt sent? I så fall är du inte ensam. Nyfödda bebisar har ingen aning om det här med dygnsrytm.

Du sover som bäst när din lilla bebis börjar gny – för tredje gången samma natt. Kroppen känns tung som bly, men likväl måste du upp och trösta.

Alla med små barn har varit där – även de som välsignats med nattsovande barn har fått kämpa mot avbruten sömn och trötthet. Speciellt i ­början.

Det är nämligen så att bebisar föds helt utan dygnsrytm. De får förvisso en liten, liten dygnsrytm i mammas mage, och lite melatonin går över till barnet via moder­kakan.

Melatonin styr barnets och föräldrarnas sömnbehov.

– Men barnet kan inte själv producera melatonin förrän tre månader efter födseln, säger Marianne Ors, barnläkare, neuro­fysiolog och sömnspecialist vid Skånes ­universitetssjukhus.

– Dygnsrytmen utvecklas därför ­successivt. Hur det lilla barnet sover, och när, är väldigt individuellt.

Tips! Kolla in Vi Föräldrars onlinekurs – bättre sömn utan sömnmetoder

Nyfödda sover mycket

Sömn och vakenhet regleras från ­hjärnan, som hos en nyfödd är tämligen outvecklad.

– Det är en slump vilka som är vakna när. Men den stora majoriteten små bebisar sover nästan dygnet runt, säger Marianne Ors.

Till en början sover den lilla bebisen 16–18 timmar per dygn. Sedan förändras sömnen snabbt genom att hjärnan utvecklas och att ­bebisen påverkas av mammas och pappas rutiner.

Melatoninproduktionen utvecklas succesivt

Många förordar att tidigt få in rutinen med tystnad och mörker för att få bebisar att sova bra, eftersom det stimulerar ”sömnhormonet” ­melatonin.

– Ja, det är en bra rutin att få in från ­början. Melatoninproduktionen utvecklas successivt, och vissa mognar tidigare än andra när det gäller ­sömnen. Kanske ­reagerar din bebis tidigt på melatonin. Men det är faktiskt så att hela mekanismen som styr sömn och vakenhet inte är helt på plats förrän uppåt skolåldern, säger Marianne Ors.

”Mycket stenåldersbiologi bakom sömnen”

Vi hjälper naturligt barnen att få sin dygnsrytm, berättar Marianne Ors.

– Vi ”puffar” dem att sova på natten ­genom vårt beteende. Vi är ju dagvarelser och inte nattdjur. Det är mycket stenåldersbiologi bakom ­sömnen.

Att till exempel låta bebisen somna till en radio är inget Marianne rekommenderar.

– Visst kan man pröva; det är ju inte ­farligt. Men det är en mindre bra strategi rent biologiskt. Vår hjärna är ständigt på jakt efter intryck genom ­hörsel, syn, ­känsel.

Finns det inte så mycket signaler för ­hjärnan att ta in slår den mycket lättare över till sömn. Det gäller också för mycket små barn.

Vakna på natten = oftast vakna även på dagen

De första levnadsmånaderna är en ­dynamisk period med stora variationer i sovandet. Och varje utvecklingsfas innebär oftast några extra vaknätter. Men en viss systematik finns det ändå, menar ­Marianne Ors.

– De barn som vaknar varannan timme varje natt gör oftast det på dagen också. Det stör förstås ­föräldrarna, som ska amma eller ge flaska, och är extra jobbigt när familjen har syskon som kanske också blir väckta.

Eventuell oro för att barnet mår dåligt av sitt nattugglande är dock ogrundad.

– Ett friskt barn som får mat så att det blir mätt får också lagom med sömn.

Hunger kan väcka nyfödda bebisar

Maten har faktiskt större betydelse än man tror, menar Marianne Ors.

– De första månaderna styrs vakenheten mest av mättnad och hunger. En bebis kan förbruka energin i sin måltid på två timmar, och då börjar det kurra i magen – och det väcker absolut en bebis, natt som dag.

Men även senare styr mättnaden mycket av ­sömnen.

– En fysiologisk reaktion som kan vara bra att känna till är att när magen blir full blir barnet ­sömnigt.

Läs också: Sömnmetoder – 8 skäl att låta bli

Våga be om hjälp

Sovandet utvecklar sig så småningom till l­ängre sömnperioder på natten och två sovpass på ­dagen. Men det kan dröja.

– Det är stor bredd på när barn gör det ena och det andra. Vi är olika från ­början.

En bra idé är därför avlastning, så att man orkar. Särskilt viktigt blir det för singel­föräldrar.

– Mor- och farföräldrar kan bjuda på en god nattsömn. Och dina vänner kan förstås också trösta din bebis på natten.

Inte minst en mamma som ammar behöver ta igen sig, menar Marianne Ors. Hon ska ­producera uppåt 1,5 liter mjölk per dag, ­fylld med kalorier.

– Se därför till att mamman får avlastning så att hon får äta, dricka och vila sig ordentligt, säger hon.

En sak vet vi i alla fall med säkerhet: Det ­kommer att bli bättre. Den vetskapen gör dig inte piggare, men den kan lindra när din lilla nattuggla ler mot dig för tredje eller tionde gången den natten.

En dag har ni vänt på dygnet så att det passar vuxna önskemål bättre.

Läs också: Barns sömn – så funkar det

3 sov gott-tips

• Ha mörkt och tyst i sovrummet, det är en bra rutin att få in från början. Vissa barn är dessutom känsliga och väcks av minsta knäpp.

• Stimulera inte barnet på natten när det vaknar till. Undvik att prata högt och att tända lampor.

• Acceptera att en extra slurk mat kan göra underverk för barnets sömn.

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 2/2017

 


Bli medlem idag!
digital prenumeration 79 kr/mån Ingen bindningstid!

4 000 artiklar om graviditet, barn & föräldraskap, inklusive ljudartiklar!

Guider för föräldrar om barnvagnar, regnkläder och att barnsäkra hemma!

Sök bland hundratals frågor & svar till vår barnpsykolog Malin Bergström

Jag godkänner prenumerationsvillkoren. Därmed samtycker jag till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
NUVARANDE Bebis som somnar sent – kan man påverka dygnsrytmen?
NÄSTA Låt bebisen smaka på allt – och förebygg allergi