Vårens barnvagnstrender: Design och flexibilitet

Vill du verka cool i vår ska vagnen kännas unik och kunna förändras i takt med barnet. För de mer traditionella är det svenskt som gäller. Se bildspelet längre ned!

I vår är det trendigt att avvika från trenden, många föräldrar söker en vagn med unika egenskaper. Visst är trotjänarna Brio och Emmaljunga fortsatt oerhört populära, men alla vill inte följa strömmen.
– De som tycker om klassiska vagnar med fyra hjul tycker att trendvagnar ser hemska ut. Och de som gillar trendvagnar kan inte stå ut med att ”alla kör Emmaljunga eller Brio”, och vill ha något som utmärker sig och gärna kostar en rejäl slant, säger Branko Gyllenknapp, som driver webbvagnbutiken barnvagn.se.

Viktigast är att vagnen, oavsett märke, är väl genomtänkt i designen. Vagnen ska ha många funktioner, vara flexibel men ändå rymlig, lätt att köra men stabil.
– Funktion i kombination med design och till viss del miljötänk är viktigt för våra köpare. Nya Orbit G2 går till exempel att källsortera, säger Tina Sundin, som är vd på Bonti, en specialbutik för barnprodukter.

När modellen väl är vald kommer färgfrågan. I vår sprider sig metallicfärgerna från bilvärlden, framför allt brun metallic. Brio har gjort en special metallic edition av barnvagnen Go, med endast 550 exemplar globalt.
– Metallic är definitivt en stor trend. Vi ser inte att man vill ha vagnar som ser alltför futuristiska ut, men färger kan man alltid leka lite extra med, säger Helga E. Heun, som jobbar med pr på Brio.

Svart fortsätter dock att vara en stor färg. Dessutom finns både klara och lite mer dova färger i rött, blått, grönt, lila och beige i paletten. För den som vill pimpa vagnen är det swivelhjul som gäller. Och givetvis finns vardagslyxiga tillbehör som hållare för både Iphone och kaffe latte.

För alla som vill köpa begagnat finns till exempel Blocket och Loppi.se.
– Det våra köpare är ute efter är bra exemplar av de mest kända märkena som Brio eller Buggaboo, gärna med ett eller max två år på nacken. Sedan finns det de som vill uttrycka sin stil, de letar coola retrovagnar som ingen annan har, säger Katarina Bergegård, vd på Loppi.se.

Fotnot: Presentationen av några av vårens barnvagnar är inte ett test och säger ingenting om barnvagnarnas eventuella brister vad gäller säker­het eller om deras användarvänlighet.

Artikeln är publicerad i Vi Föräldrar nr 5, 2011.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler