Tänk på det här när du köper första vagnen

Tänk på det här när du köper första vagnen

Tänk på det här när du köper första vagnen

Tre hjul eller fyra? Duo eller kombi? Begagnad eller ny? Magen växer – och det är dags att ge sig in i barnvagnsdjungeln. Vi guidar dig igenom första barnvagnsköpet.
 

Aldrig har det funnits större fog för att kalla barnvagnsutbudet en djungel än nu. Modellerna är otaliga, funktionerna oändliga.
Börja med att tänka efter vilka behov ni har. Om barnvagnen främst ska köras på landet behövs kanske något annat än för den familj som bara kör vagn inne i stan, med mycket trottoarer, bussåkande och butiker.
Kör du mycket bil? Då bör du tänka på att barnvagnen ska vara lätt att fälla ihop och passa i bilens bagageutrymme.

LÅT ÅRSTIDEN AVGÖRA
Kommer bebisen att födas på vintern? Då behövs ordentligt utrymme i liggdelen till åkpåse, kläder och extra filt.

Vill du ha duovagn – en vagn med separat ligg- och sittdel – eller kombivagn, där sittdelens rygg fälls ner och man ställer i en mjuk- eller hårdlift?
– Jag tycker att man kan se en trend att många har sittvagn redan från början, och det är förstås en fråga om tycke och smak. Men det är väldigt viktigt för de nyfödda att det finns ett helt plant liggläge på vagnen, säger Anna Strandberg, barnsäkerhetsexpert på Konsumentverket.
– Man ska se till att vagnen är gjord för de allra minsta. Ryggen måste få vila ordentligt.

Att köpa enbart en liggvagn kan däremot vara oklokt, eftersom tiden i den blir väldigt kort. De allra flesta vagnar på marknaden är idag av duo- eller kombimodell. Men nu kommer också de så kallade multivagnarna i allt högre grad, med bebisens första bilbarnstol – babyskyddet – som man klickar fast i vagnens chassi.
– Om man använder ett babyskydd i vagnen så ska man tänka på att barnet inte heller ska ligga där för länge, för ryggens skull.

Många vagnar har numera tre hjul, något som kan vara smidigt till exempel i stan.
– Risken med trehjulingar kan vara att tyngdpunkten hamnar långt bak så att de lätt välter bakåt. Vissa trehjulingar kan också vara instabila snett framåt, säger Anna Strandberg.

ONÖDIGA FUNKTIONER
Det finns också fyrhjuliga vagnar med små svängbara hjul, som gör det lätt att ta sig fram.
– Men utomhus, i det svenska klimatet, är det generellt sett lättast att köra med stora hjul. Samtidigt ska hjulen inte vara för stora, så att barnet når dem när det blir större, säger Anna Strandberg.

Tänk också efter om det finns funktioner du inte behöver – låt dig inte luras till köp enbart av längden på listan över fiffiga saker på vagnen. Du kanske ändå inte kommer att använda ens hälften.
– Det är många funktioner på barnvagnarna idag som är bekvämlighetsfunktioner för vuxna, men som kan leda till vissa säkerhetsproblem, säger Anna Strandberg.

Höj- och sänkbart handtag, till exempel, kan vara jättebra om föräldrarna är olika långa. Men är ni ganska jämnlånga kanske ni lika gärna kan hoppa över den funktionen.
– Vi har fått in en hel del anmälningar mot vagnar med höj- och sänkbara handtag som har gått av, där det bara har funnits en plastled. Det har även kommit in anmälningar mot vagnar med vändbara handtag, där lås­anordningen har släppt.

Anna Strandberg rekommenderar därför att man ser efter så att det finns en extra säkerhetsspärr – gärna i metall – på vagnar som har plastdetaljer i lederna eller i låsningen av handtaget.
– Det är absolut inte alla vagnar med höj- och sänkbara eller vändbara handtag som är dåliga, men just plastdetaljer kan vara en sådan sak att se upp med eftersom vissa plaster är känsliga för UV-ljus, uttorkning, kyla och åldrande. Om det är säkerhetsdetaljer som består av plast, kan det på sikt bli sämre kvalitet på vagnen.

För olika långa föräldrar finns också teleskophandtaget.
– Dem har vi inte fått in några anmälningar emot, säger Anna Strandberg.
En annan bra sak att fundera över är hur länge ni planerar att ha vagnen. Om tanken är att den ska räcka även till ett syskon om några år, kan det vara bra att kolla om det finns en ståbräda som passar till vagnen ni tänkt köpa.

FINNS RESERVDELAR?
Kickie Jansen är grundare av mässan Underbara Barn, och har noggrant följt barnvagnsutvecklingen under de senaste åren.
– Det är en väldig press på barnvagnstillverkarna nu. Vi flyger och åker tåg med våra vagnar, och lyfter dem i och ur bilar. Det är ett otroligt slitage. Därför tycker jag att man bör kolla upp hur det ser ut med reperationsmöjligheter om vagnen går sönder. Det är ungefär som att köpa bil, man vill veta att det finns reservdelar att få tag på om något händer.

Till sist, en brasklapp: Alla bebisar trivs inte med att åka vagn, hur snygg eller välutrustad den än är. Att rulla en tom 7 000-kronorsvagn framför sig medan spädisen kurar i bärsjalen eller selen kan kännas… som slöseri med resurser.

Ett sätt att hushålla med resurser, både de egna och miljöns, är att köpa begagnat. Och det är köparens marknad. En snabb titt på Blocket visar att det i hela landet läggs ut en sisådär tvåhundra barnvagnar varje dag till försäljning.

Försök om möjligt att prova vagnen ordentligt även vid begagnatköp, och åk gärna till en butik och känn på olika modeller för att ha något att jämföra med.

ANVÄND KUDDE I VAGNEN
I Vi Föräldrar nummer 7/2009 skriver vi om att allt fler barn får en ojämn huvudform på grund av att de ligger på rygg och sover. Spädbarn ska sova i ryggläge, men Socialstyrelsen säger samtidigt att ”För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. (…) När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde.”

Man ska tänka på att ha ett mjukt underlag även i barnvagnen.
Så här säger plastikkirurgen Peter Tarnow, som intervjuas i reportaget:
– En plywoodskiva med tunt lager skumgummi som madrass är inget lämpligt underlag för en barnskalle.
Läs mer i Vi Föräldrar nr 7/2009.

Källa: Vi Föräldrar nr 7-09 och publikationen Minska risken för plötslig spädbarnsdöd, Socialstyrelsen.

VILKA TILLBEHÖR BEHÖVS?
När ni väl bestämt er för själva vagnen kommer nästa moment – tillbehören. Tänk på att allt inte behöver vara original! Titta först igenom vad som ingår, och ska du köpa till några tillbehör; kolla även andra alternativ än just originalen. De större barnbutikerna, som Babyland, Babyproffsen med flera, och även mindre affärer och nätbutiker, har ofta myggnät, regnskydd, parasoll och liknande produkter av anonymt märke som oftast fungerar jättebra även till din märkesvagn.

– Ett parasoll, till exempel, kan du spara flera hundra kronor på. Urban Jungles egna kostar runt 400 kronor, medan det finns andra parasoll för runt hundralappen.

– Myggnät finns från 59 kronor till 499 kronor för ett kombinerat insektsnät
och UV-skydd. Chans att spara hundralappar alltså!

– Även regnskydd kan gå att hitta billigare och lika bra varianter av universalmodell istället för märkesvagnarnas egna. Kolla att det passar just er vagn.

– Skötväska kan ni köpa för flera tusen, eller för ett par hundralappar. Kolla
inte bara utsidan! Det är bra om väskan har många fack. En avtorkbar skötbädd ”inbyggd” i väskan kan vara guld värd om du är på språng och inte har tillgång till vanligt skötbord. Den ska också gå smidigt att fästa på barnvagnen, men även ha axelrem så att du kan bära både väska och bebis samtidigt.

– Utbudet av bäddset för vagn är stort och det finns massor av fint att välja på. Men tiden i liggdelen är inte är så lång, ett täcke eller filt och en mjuk kudde räcker gott och väl. Eller så använder du enbart åkpåsen, kanske med ett mysigt skinn i botten. Handla efter årstid.

Testa vagnens funktioner

Ge köpet tid. Känn på vagnen, jämför, ställ frågor och prova funktionerna, som till exempel:

– Avtagbara hjul. Känn efter att det går lätt att sätta på hjulen på rätt sätt. Det ska inte råda någon tveksamhet om att de klickat i rätt.

– Hopfällningsmekanism av hela vagnen. Den ska vara enkel – men samtidigt inte för enkel att fälla ihop. Inte heller här ska det råda någon tvekan om att vagnen är helt uppfälld och ”iklickad”. Titta efter en säkerhetsspärr som ser till att vagnen inte kan fälla ihop sig ofrivilligt.

– Bromsen. Ska vara lätt att hantera och komma åt. Prova också så att bromsen tar snabbt och säkert. Helst ska den bromsa två hjul samtidigt.

– Hur fäller man ryggen i sittdelen när barnet har somnat i vagnen? Är det lätt att nå fällningsmekanismen och räcker det med en hand eller behövs båda?

– Hur ser varukorgen ut, grund eller djup, liten eller stor?

Källa: Anna Strandberg, Konsumentverket

Nu ska vagnen vara unik

Utforma din egen vagn, och lägg till de unika tillbehör som just du vill ha.
Ja, nu hittar man specialsydda överdrag i sköna mönster till barnvagnen på marknaden, Brio erbjuder ”färgfest” till sina kunder och Bugaboo har ett samarbete med designern Paul Frank. För att nämna något av allt som är på gång i barnvagnsvärlden.
– Det är generellt sett mycket starka färger som gäller, som orange och klarblått, säger Rickard Kihlman, produktchef för barnvagnar på Babyland.

Men något revolutionerande på tillverkningsfronten av själva barnvagnarna har inte skett inför 2009, utan det är ”blingblinget” och grejerna runt omkring som är den stora grejen.
– Det bara spottas ut tillbehör i alla möjliga färger och former på marknaden. Det är extremt mycket skötväskor, och även regnskydd, solskydd, åkpåsar, parasoll, dynor… Det ramlar in prylar, säger Rickard Kihlman.

2004 orsakade Bugaboo närmast hysteri i Sverige – alla ville ha den nätta, moderna vagnen som drogs av kändismammor som skådespelarna Gwyneth Paltrow och Angelina Jolie.
– Det fanns ett otroligt sug efter något nytt just då. Förut hade det varit Brio och Emmaljunga, som trygga Volvo och Saab. Och så kom Bugaboon som en liten ärtig Alfa Romeo, säger Kickie Jansen, grundare av mässan Underbara Barn.

Sedan dess har så gott som samtliga tillverkare hängt på den lättare ”city­trenden” men någon ”ny Bugaboo” har inte stuckit upp på marknaden.

Istället börjar en helt annan trend växa sig starkare: allt-i-ett-vagnarna.
– Man har en vagn och sen bygger man om den. Vagnen kan bli till exempel cykelvagn, vandringssele eller slädpulka. Det kommer mer och mer, säger Kickie Jansen.

Publicerad i Gravid nr 3, 2009.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler