Må-bra-mat för dig och bebisen

Må-bra-mat för magen

Må-bra-mat för dig och bebisen

Vad får man äta när man är gravid?

Mormors gamla råd om att äta för två under graviditeten har uppdaterats. Det räcker att som gravid få i sig ungefär 300 extra kalorier per dag. Yoghurt, en smörgås och en frukt kan räcka.

Viktigast är inte att du äter mycket, utan att du äter rätt, varierat och regelbundet. Inte bara för att du ska orka bära på nytillkomna extrakilon utan för att bebisen i magen ska utvecklas och växa ordentligt.

Hur mycket och vad man ska lägga till varierar från person till person. Om du äter varierat får du i dig alla näringsämnen du behöver. Ett enkelt sätt att få i sig bra mat är att äta regelbundet – frukost, lunch, middag och gärna ett mellanmål både på för- och eftermiddagen. Forskning har visat att regelbundna måltider underlättar för kroppen att ta upp näringsämnen och vitaminer.

– Om man ändå oroar sig för att inte äta en tillräckligt allsidig kost kan man ta en multivitamintablett om dagen, säger Anna Ottosson, legitimerad dietist och ordförande i Dietisternas riksförbund.


Lite extra av…

Det finns några saker du kan vara extra noga med under graviditeten. Kroppen behöver till exempel mer kalcium än vanligt. Kalcium behövs för utvecklingen av din bebis benstomme och tänder. Det finns bland annat i mjölkprodukter och ost.

Även järn är viktigt, både för din och din bebis blodbildning. Ät kött, blodpudding, fullkornsbröd, spenat, torkade aprikoser och broccoli. Stek gärna i järngryta och ta en C-vitaminrik frukt efter maten så tar kroppen upp järnet bättre. Efter graviditetsvecka 20 brukar du behöva äta järntillskott.

B-vitaminet folsyra är viktigt för att kroppen ska kunna bilda blodkroppar. Forskning visar också att extra folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Du som funderar på att bli gravid eller redan är gravid rekommenderas att ta tillskott, som finns att köpa på apoteket. Annars finns folsyra bland annat i gröna bladgrönsaker, frukt och apelsinjuice.


Artiklarna publicerades i Vi Föräldrar Gravid 4/2007

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler