Den stora tröttheten

Gravidtrött. Somna i soffan klockan 19 varje kväll.

Den stora tröttheten

Trötthet brukar vara ett av de tidigaste tecknen på att man är gravid.

10  tips för trötta gravida

Orsakerna till att sömnen blir störd kan vara många. Till exempel kramp i benen, hjärtklappning och andfåddhet, kissnödighet, besvär med att vända sig i sängen och fler drömmar än vanligt.

  1. Om du sovit dåligt på natten, försök vila en stund på eftermiddagen.
  2. Det kan vara svårt att gå på som vanligt under graviditeten. Lyssna på vad kroppen ger dig för signaler om vad du orkar med.
  3. Har man svår halsbränna kan man vakna av den på natten. Fråga din barnmorska om syrareducerande läkemedel som är lämpliga för gravida.
  4. Kramp i benen eller vaderna kan förvärras av att balansen mellan kalk och magnesium rubbats. Det är ofarligt. Om du har kramp i vaderna på natten, res dig upp ur sängen och stå på det ben som krampen sitter i. Om du har en sänggavel i fotändan kan du pressa fötterna hårt mot den.
  5. Vid smärtor i bäckenet, försök hålla det så stabilt som möjligt, inga korslagda ben, ingen snedbelastning.
  6. En extra kudde under benen eller höjd fotända på sängen minskar svullnaden och förbättrar cirkulationen i benen.
  7. Hitta en bekväm sovställning med hjälp av kuddar och täcken, prova dig fram och känn efter hur det känns bäst
  8. Om du har mardrömmar, prata med någon som kan hjälpa dig att göra drömmarna lite mer begripliga och inte fullt så skrämmande.
  9. Känner du dig orolig inför förlossningen kan det vara en bra idé att gå med i en föräldragrupp eller prata med din barnmorska om din oro.
  10. Vid nästäppa kan näsdroppar av koksalt lindra.

Elin väntar sitt femte barn och är i vecka 14.
– Den första tröttheten är nästan lite larvig, en slags komisk trötthet. Det går inte att skärpa till sig, det är mer som att svimma och det är omöjligt att vila sig pigg ifrån den, säger hon. 

Sömn är ingen universallösning

Med åren har Elin lärt sig lyssna mer till sin kropp än till sådant hon kanske borde och måste.

– Jag tar alla chanser att sova och försöker påverka sånt jag kan påverka. Äter på regelbundna tider, motionerar och är ganska realistisk med vad jag hinner med under en dag.

– Jag menar inte att sömn är universallösningen mot trötthet under en graviditet, man kan få massor av energi av att prata med en kompis, att hitta på mysiga saker med familjen eller av att låta sig bli lite ompysslad, menar hon.

Tröttheten obeskrivlig i början

 

Att trötthet är föremål för frågor och funderingar under hela graviditeten intygar Elins barnmorska, Malin Unebrand-Almgren som arbetar på barnmorskemottagningen i Flogsta.

– Speciellt förstföderskor kan känna sig lite chockade av den obeskrivliga tröttheten tidigt i graviditeten. Det är en trötthet som normalt sett klingar av efter ungefär tolv veckor och den beror på den oerhörda aktiviteten i kroppen när hormoner produceras. Man får lära sig att lyssna till kroppens viktiga signaler, acklimatisera sig, acceptera att så här är det nu, menar hon.

Malin Unebrand–Almgren försäkrar att det vänder, även om trötthet i olika skepnader kan komma och gå i perioder under en graviditet.

Trött igen - dags för järntillskott?

Nästa trötthetsperiod brukar infalla omkring vecka 20, ofta till följd av att kvinnans järndepåer vid det här laget börjat ta slut. Dels för att det växande barnet behöver järn, dels för att kvinnans blodvolym ökar med ungefär 30 procent under en graviditet. Antalet röda blodkroppar förblir desamma och utspädningseffekten bidrar till en annan sorts trötthet än den tidigare så oresonliga.

Vanliga tecken på att det inte står helt rätt till med järnvärdet är att man blir lite blek, får hjärtklappning och blir andfådd vid minsta ansträngning.

På barnmorskemottagningen i Flogsta rekommenderar man alla gravida kvinnor att börja med tillskott av järn i vecka 18–20.

– Ännu bättre är det förstås att kontinuerligt äta järnrik kost eftersom kroppen lättare tar upp hemjärn än tillskott i tablettform. Men med tillskott av järn brukar det ta en vecka, fjorton dar, sen känner många att de är på banan igen, säger Malin Unebrand-Almgren.

Sömn, mat och motion kan hjälpa

Goda levnadsvanor kan förebygga tröttheten. Många av Malins Unebrand-Almgrens vanligaste råd handlar i grunden om vanligt sunt förnuft. Regelbunden sömn och regelbundna måltider, helst enligt tallriksmodellen, och motion efter förmåga så länge kroppen tycker att det är okej.

– Har man inte varit jätteaktiv innan man blev gravid kan man ändå ta en kvällspromenad för att få lite frisk luft. Är man van att träna kan man fortsätta med det så länge kroppen inte säger ifrån. Sedan är det jätteviktigt att man dricker ordentligt, jag upplever att många kvinnor ligger back vätskemässigt, säger hon.
 

Trött av gå upp och kissa på natten

Många nattliga besök till toaletten under den tredje trimestern gör att just vätska brukar bli en central fråga i trötthetens tecken.

– Man behöver kanske inte bälja i sig två liter precis innan man går och lägger sig, men det är en vanlig missuppfattning att man ska hålla igen med drickat innan natten. Att man känner sig kissnödig handlar inte om urinmängder utan om att föregående fosterdel trycker mot blåsan. Att inte dricka ger bara en dehydrering (uttorkning reds. anm.), det är viktigt att man får i sig vätska.

I slutet av graviditeten blir sömnbesvären allt mer påtagliga. Det ska kissas stup i ett. Det kan göra ont, ofta från bäckenet men även från framfogen, från ländryggen eller från andra möjliga och omöjliga ställen. Det kan krampa i ben och vader. Livliga bebisar sparkar.

Under den sista månaden blir många gravida mer lättväckta. Det kan räcka med att partnern vänder sig i sängen för att kvinnan på nytt, klarvaken, ska försöka komma till ro.

– Redan nu kan det vara idé att börja se över dygnets alla timmar för att hitta tid att sova, precis som många gör senare när bebisen kommit, säger Malin Unebrand-Almgren.

Många tror inte att de kommer att kunna sova på kvällen om de sovit en timme på eftermiddagen, men upptäcker att de visst kan det när de väl försöker, menar hon.

 

Många tankar 

Orsakerna till att man sover sämre under graviditeten behöver inte bara vara kroppsliga.


– Psykologiska faktorer spelar också stor roll för sömnen under hela graviditeten. Mycket energi går åt till att reflektera över den egna barndomen och fundera kring den nya föräldrarollen. Helt beroende av vad man har med sig i bagaget är det mycket som ska bearbetas. Det är jättevanligt att man drömmer intensivt och många beskriver hur tankarna mal på när man av en eller annan anledning vaknat på natten: ”Klarar vi det här?”, ”Kommer det att gå bra?”, säger Malin Unebrand-Almgren.

Hon råder de kvinnor hon träffar att se på drömmarna som något positivt – det är det undermedvetna som hjälper till att bearbeta några av våra rädslor.

– Jag tror att det är viktigt att man vågar prata om sina drömmar, särskilt om de väcker hemska tankar. Många gånger är det drömmar som handlar om livet och döden, allt ifrån hemska katastrofscenarion till tydliga målbildsdrömmar.

Vaknar av drömmar

 Lotta väntar sitt första barn och är gravid i vecka 30. På sistone drömt mardrömmar nästan varje natt.  Precis som Malin Unebrand-Almgren beskriver, är det livets ytterligheter som gestaltar sig på den inre scenen.


– Min katt dog hastigt för en tid sedan och nu drömmer jag konstiga drömmar om katter var och varannan natt. Jag vaknar av drömmarna och har svårt att somna om, säger Lotta.

Hon kände inte så mycket av tröttheten i början av graviditeten, men nu har den hunnit i kapp med stormsteg.

– Det känns som att jag skulle kunna somna när som helst, men när jag lägger mig har jag ändå svårt att somna. Det känns också som att jag har börjat sova väldigt lätt, jag vaknar flera gånger per natt och blir inte precis piggare av att gå upp och kissa stup i ett, särskilt eftersom det blir allt svårare att ta sig ur sängen.

På jobbet tycker kollegorna att hon har en bra anledning att vara trött och undrar varför de själva är så trötta.


– Det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem, det börjar skymma redan strax efter lunch. Så länge jag cyklade till jobbet kände jag mig ganska pigg men sen kom snön och jag började ta bussen, nu har jag lite svårt att urskilja om tröttheten verkligen beror på graviditeten eller om det snarare är vintern och mörkret. Förmodligen är det väl lite av varje, säger Lotta.

Källa: Vardguiden.se, Malin Unebrand-Almgren

Publicerad i Gravid nr 1 2009.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler