Fisk du kan äta när du är gravid

Fisk du kan äta när du är gravid

Fisk du kan äta när du är gravid

Fisk ska vi äta mycket av, den lär göra oss smartare, starkare och piggare. Men det är inte lätt att välja rätt fisk idag, och när man är gravid känns det extra svårt.

 

Trots alla miljölarm är det sämre för hälsan att helt avstå fisk än att råka äta fel fisk någon enstaka gång. Sikta på att äta fisk och skaldjur minst två, ja helst tre eller flera gånger i veckan.
Gör en fisketur i frysdisken och pröva några av nyheterna. Fryst hoki, alaska pollock, kapkummel liksom kammusslor, men även gamla godingar, som färsk sill och laxfilé, kan man tillreda mycket läckert av.

Glöm inte heller bort fisk och skaldjur på burk i din jakt efter att få ihop tre måltider fisk i veckan. Makrill, brissling (skarpsill) eller sardiner i tomatsås är utmärkt att lägga på lunchmackan eller toppa omeletten med. Musslor och räkor i buljong är en bra proteinbas och ger längre mättnad åt sommarens lätta sallader. Eller varför inte byta köttfärsen i pastasåsen mot just musslor, räkor eller bläckfiskringar.

Som gravid ska du dock avstå från vakuumförpackad fisk som serveras kall, till exempel gravad och rökt lax. Men du kan grava din egen lax.

Däremot kan du äta färsk sushi under förutsättning att du und­viker tonfisk, hälleflundra och andra fiskar som av miljögiftskäl inte ska ätas av gravida. Råa skaldjur ska man avstå helt ifrån.

Fiskar att undvika

Tyvärr har miljöförstöringen inneburit att man som gravid måste avstå från en lång rad av våra närfångade fiskar:

Höga halter kvicksilver kan finnas i:

  • abborre
  • gädda
  • gös
  • lake
  • rocka
  • stor hälleflundra
  • svärdfisk
  • tonfisk, fryst/färsk men inte konserverad tonfisk

Höga halter dioxin och PCB kan finnas i:

  • strömming (inte sill)
  • vildfångad (inte odlad) lax från Östersjön, Vänern och Vättern
  • vildfångad (inte odlad) öring från Östersjön, Vänern och Vättern
  • röding (inte odlad) från Vättern.


Den lax som säljs i vanliga butiker är så gott som alltid odlad eller från Atlanten och Stilla havet. Den innehåller inte höga halter miljöföroreningar.

Bra miljö- och hälsoval för dig som är gravid

Bra fiskar ur såväl miljö- och hälsosynpunkt är:

  • Alla krav- och MSC-märkta fiskar med undantag för gös.
  • Torsk, men bara den som är krav- eller MSC-märkt. Färsk och fryst.
  • Sej och sill (men inte strömming). Finns både färsk och fryst.
  • Skrubbskädda, det vill säga vanlig flundra. Finns bara färsk.
  • Hoki, kapkummel, alaska pollock, alaska salmon, pinklax och chumlax. Välj miljömärkt i första hand. Finns bara fryst.
  • Kravmärkt odlad fisk. Det gäller framförallt lax, som finns såväl färsk som fryst.
  • Musslor, helst odlade, och andra skaldjur som hummer och svenska havskräftor. Kravmärkta räkor.
  • Skarpsill, det vill säga den som oftast säljs konserverad och under namnet ansjovis eller brissling.

Gula fiskar, det vill säga fiskar som inte är riktigt lika bra miljöval, men bra mat för den som är gravid:

  • Odlad fisk som lax, regnbåge, röding och torsk, men också mer främmande sorter som tilapia och hajmal (pangasius). De två senare finns bara frysta. Övriga såväl frysta som färska.
  • Kolja, makrill, norsk torsk fiskad i Barents hav och sik. De tre första finns såväl frysta som färska. Sik bara färsk.
  • Nordsjöräka. Den vanliga räkan som säljs färsk och fryst.

Därför är fisk så nyttigt

Att fisk är synnerligen nyttigt och nödvändigt har väl inte undgått någon. Fokus har varit på fiskens speciella långkedjiga omega 3-fettsyror som framförallt finns i fet fisk som lax, makrill, sill, regnbåge, röding, sardiner och ansjovis. Men även den magra fisken innehåller en del omega 3, liksom ägg från höns som antingen fått specialfoder med linfröolja eller fötts upp ekologiskt med mycket grönfoder.

Fiskens fettsyror behövs för barnets hälsa och kanske framförallt för hjärnans och nervsystemets utveckling. Nya forskningsrön tyder också på att om den gravida och ammande mamman regelbundet får i sig rejält med långkedjiga omega 3-fettsyror minskar risken för att barnet utvecklar allergi.

Dessutom kan fettsyrorna skydda den vuxna hjärnan och kanske till och med lindra depression och demens. Blodet flyter lättare och risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Den som har problem med hud och leder kan få lindring av fiskfettsyror.

Det är lätt att fokusera på den feta fisken, men det är mer än bara fettet som är hälsosamt med fisk. Fiskens proteiner, mineraler, vitaminer och antioxidanter är också väldigt viktiga för hälsan. Fisk är bland annat den föda som ger bäst med D-vitamin. En stor fördel är att det handlar om föda med få kalorier. Inte ens den feta fisken är särskilt fet och kaloririk om man jämför med korv, kött och ost.

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

"Älskar min familj, men känner mig fast i familjelivet" Psykologen kommer med råd

Hjälp, jag längtar bort!

"Jag älskar min fru och våra två barn, 2 och 6 år. Men ändå – senaste året har jag börjat känna mig inlåst. Inte med dem, men i familjelivet med allt vad det innebär av pusslande med hämtningar och lämningar, föris och skola, veckomatsedlar, papper att fylla i – ja, allt. Samtidigt har jag ett heltidsjobb som är både stimulerande och krävande.
Min fru gör nästan mer än jag, så jag kan inte skylla på henne. Vi har städhjälp en gång i veckan för att avlasta. Ibland har vi barnvakt och går ut och äter själva. Någon gång i veckan träffar jag kompisar från förr och tar en öl. Jag försöker träna regelbundet och äta bra.
Jag älskar min familj högt, ändå längtar jag bort. Till resor och till att få vara i fred ibland. Vad ska jag göra?"
/Melvin
 

Malin: ”Vad är viktigt för dig i ditt liv?”

Jag tror att många känner igen sig i ditt brev. Allt det yttre är bra och rätt. Och så känns det ändå tomt. Inuti.
Jag tror att det är symtomatiskt – vi fixar allt det yttre som ska känneteckna det goda livet, men på kuppen slukar det all vår vakna tid och det blir inget utrymme kvar till det vi har inuti oss. Vi borde vara lyckliga och nöjda, men istället för att känna att vi har alla rätt kan det yttre livet bli till ett fängelse. Och sådana basala behov som att få vara i fred någon gång ibland kan tyckas ouppnåeliga.
Jag ske ge dig två konkreta tips nu när du har valt att dela med dig. Det första handlar just om den här borde-känslan. När det vi känner inte går ihop med hur vi tycker att vi borde känna mår vi människor dåligt. Men att trycka bort sådana här känslor är ingen framkomlig väg. Jag tycker därför att du ska prata med din fru. Tillsammans kan ni pröva en teknik som har visat sig vara effektiv för att skapa större tillfredställelse och närvaro i livet. Den går ut på att identifiera vilka värderingar man har om vad som verkligen är viktigt, och att sedan skapa beteenden eller handlingar som utgår från dem.
Vad är viktigt för dig i ditt liv – som förälder, som man och som Melvin? Vad kan du göra i din vardag för att leva i enlighet med de värderingarna? Att konkret göra sådant som bekräftar ens värderingar skapar tillfredställelse.
Mitt andra tips handlar om att dela upp er i familjen ibland. Min erfarenhet är att man kan fastna i familjen-ska-vara-tillsammans-fällan. Det är så lätt att tycka att den lilla tid man har med sin familj ska tillbringas tillsammans, allihop. Annars blir det ju liksom ingenting kvar av just familjen. Men ibland kan den där tillsammans-tanken bli lite krampaktig. Det kan lätta upp om man tillåter sig att göra saker med bara ett barn eller på egen hand. Det behöver inte vara svart eller vitt. En kärleksfull familj kan mycket väl bestå av människor som gör saker i olika konstellationer.

/Malin Bergström, barnpsykolog.

Mejla din egen fråga till Malin på fragamalin@vf.bonnier.se