Så kan du lindra foglossning

13 tips på hur det kan kännas bättre när du har foglossning.

1. Ta hand om din kropp och din rygg; hitta lämp­liga träningsformer under hela graviditeten, gärna med hjälp av en sjukgymnast som också kan ha träningsprogram som du kan göra hemma.
2. När du tränar; anpassa rörelserna. Cykla eller simma utan kraftiga bensparkar, gör inte sådant som gör ont.
3. Variera din arbetsställning ofta.
4. Tyngden när du står upp ska vara på båda fötterna mitt under hålfoten. 5. Skorna måste sitta stadigt på foten och gärna ha en mjuk sula.
6. Sitt ner när du tar på dig strumpor, skor och byxor.
7. Det gör mindre ont om du tar små, korta steg (som om du har en snäv kjol på dig!) i lugnt tempo.
8. Undvik ojämna underlag och trappor. Måste du gå i trappor är det bra om du gör det som ett litet barn genom att ta ett steg i taget och går baklänges ner.
9. Undvik mjuka, djupa soffor och fåtöljer och att sitta stilla länge.
10. Sitt inte med benen i kors.
11. Ha gärna en kudde i korsryggen, gärna även när du kör bil.
12. Tänk på hur du lyfter och bär. En ryggsäck är bättre än en tung handväska på axeln.
13. När du sover och vilar; ligg på sidan med kudde mellan knäna och under hela underbenet. Om du byter till andra sidan; försök att ta tyngden på underarmarna, lyft upp magen och byt därefter sida med magen mot madrassen.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler