Shutterstock

Har du också matångest? – Här är råden du behöver ha koll på

Fisk från Östersjön? Nej! Sushi? Ja! Kaffe? Nja! Kostråden för gravida är många och kan ibland kännas motstridiga och förvirrande. Vi har kollat vad som verkligen gäller.

I ämnet mat för gravida kommer ständigt nya trådar på nätets olika  diskussionsforum: ”Vågar jag äta enligt LCHF-dieten som gravid?”, ”Hjälp, jag råkade ta en bit smörgåstårta!”, ”Hur mycket kaffe är för mycket?”

Då och då kommer nya larm kring hur barnet i magen kan skadas om den gravida kvinnan äter fel eller undviker att äta rätt saker. Hur ska man egentligen förhålla sig till alla råd? Hur ska man ”njuta av tiden som gravid” när man samtidigt förgås av oro över den där biten parmaskinka man råkade peta i sig på lunchen, eller fiskgratängen som kanske innehöll fel sorts fisk?

Varför kommer det så många matlarm hela tiden?

– Från Livsmedelsverkets sida kommer det inte nya larm hela tiden. Vi har ändrat våra kostråd för gravida och ammande två gånger sedan 1990-talet: en gång 1995 och en gång 2008, där den största förändringen framför allt gällde råd om vilka sorts fiskar man bör undvika, säger Emma Halldin Ankarberg, toxikolog på Livsmedelsverket.

Däremot kan det komma många matlarm i media. Ofta handlar det om enstaka rapporter från studier som behöver kompletteras med fler. Forskarna måste ha fått en samsyn innan Livsmedelsverket anser det tillräckligt vetenskapligt stärkt för att det ska ändra sina råd.

Alltså gäller det att inte dras med i vartenda larm som media tar upp, och försöka nöja sig med Livsmedelsverkets webbplats. Där står råden: vad gravida behöver äta, inte bör äta så ofta och vad de helt bör undvika.

Varför ordet ”bör”?

– Våra råd är ju inte lag, och vi vill undvika pekpinnar. Därför använder vi ordet bör, säger Emma Halldin Ankarberg.

Snart dags att se över råden igen

Varför ändrade Livsmedelsverket råden? Varför var det till exempel okej med Östersjöfisk på 1990-talet men inte idag?

– Det som hände var att man fick mer vetenskapliga fakta under den här perioden. Kvicksilvret, till exempel, gick att ringa in. Man kunde tydligare bestämma riskerna och hur mycket man kunde äta innan det påverkade. Vad gäller Östersjöfisk är det främst dioxiner och industrikemikalien PCB man vill undvika att få i sig. Sedan 1970-talet har halterna PCB i Östersjön sjunkit, men samtidigt har forskningen upptäckt mer och mer hur farligt det är, säger Emma Halldin Ankarberg.

Snart ska myndigheten åter se över 2008 års råd till gravida och ammande, men man vet inte ännu om något kommer att ändras.

Emma Halldin Ankarberg vittnar om att många gravida som ringer till Livsmedelsverket är oroliga.

– Ofta är de oroliga i onödan, men de är så pass oroliga att de tvivlar på sig själva och behöver personligt stöd. Det räcker inte att läsa på webbplatsen, säger hon.

 

”Extra sårbar som gravid”

Allra bäst vore det egentligen att låta bli att ringa Livsmedelsverket när du är orolig. Det menar i alla fall Hanna Thermaenius, psykolog på BUP, som arbetar med mödra och barnhälsovård.

Hon tror att oron egentligen inte handlar om mat utan är mer existentiell.

– Vi lever i ett samhälle där man gärna vill kunna kontrollera allt. Som gravid är du extra sårbar, men det är samtidigt en mentalt viktig tid i livet då det gäller att lära sig hantera oro. Det finns alltid risker med att vänta och ha barn. Det gäller att vara i livet och inte i oron, säger hon.

Oro fungerar så att den först stiger i kroppen, sedan vänder den och går ner. Den som råkat få i sig lite mögelost och börjar googla eller ringa Livsmedelsverket hinner inte uppleva att oron faktiskt lägger sig.

– Att söka bekräftelse hos en expert minskar inte oron. Ingen opererar ut en bit mögelost ur magen om du ätit den, och det finns en gräns. Du kan inte bli forskare på graviditet och mat för att minimera -riskerna. Att leva är att utsätta sig för risker, säger Hanna Thermaenius.

Kerstin Andersson, barnmorska från Björkskatans hälsocentral i Luleå, har arbetat i över 20 år med mödravård. Hon upplever att gravida är mer oroliga idag. De har mer frågor och har sökt information innan de kommer.

– Det är inte lätt att vara gravid idag. De googlar och vet mer än jag ibland. Även vi som jobbar inom sjukvården får googla själva nuförtiden – det gäller barnmorskor, läkare och alla, säger hon.

Kerstin Andersson får hela tiden frågor om nya rön, från facebook eller någon tidning. Ibland kan hon inte svara.

– Jag måste hålla mig till det som är vetenskapligt beprövat, säger Kerstin Andersson.

Första gången hon träffar blivande föräldrar har de hälsosamtal, pratar kost, motion och livsstil. De får Livsmedelsverkets broschyr i handen, men den kan ibland ge ångest.

 

Räcker det med sunt förnuft?

– Gravida kan bli livrädda när de ser råden om alkohol och inser att de kanske varit berusade i början av graviditeten, innan de visste. Jag brukar lugna dem och säga att det sällan är så farligt, att de ska ha haft otur i så fall, säger Kerstin Andersson.

Hon tänker ibland att de som borde vara oroliga (som kanske har en missbruksproblematik) ofta inte är ett dugg oroliga, medan de som gör allt rätt från början ändå är mest oroliga.

Människor reser mer idag, och får höra om råd som gäller i andra länder.

– I Danmark får man till exempel inte färga håret som gravid, men här har vi inga direktiv angående det, säger Kerstin Andersson.

Ibland är det trögt innan saker händer i Sverige. I USA har man sedan länge avrått från koffein, men det var först 1995 som Livsmedelsverket rekommenderade gravida att skära ner på kaffe och svart te. Kerstin Andersson rådde gravida att skära ner på koffein innan Livsmedelsverket gjorde det. Lite irriterad kan hon vara över att det tog så lång tid innan Livsmedelsverket gick ut och rekommenderade folsyra.

– I vissa länder tillsätter man folsyra i mjöl, det gör vi inte i Sverige. Det är inte så lätt att få i sig folsyra, men nu finns ju tabletter med 400 mikrogram, som jag rekommenderar, säger Kerstin Andersson.

Den stora förändringen i kostråden som Kerstin Andersson upplever gäller fisk; att gravida inte alls ska undvika den viktiga omega 3-källan.

Det kan ändå kännas ganska krångligt med alla listor över vad man bör och inte ska äta. Vågar man som barnmorska säga ”använd sunt förnuft, ät lite av allt”?

– Visst vågar jag säga det. Men det beror lite på dem som är gravida – vissa är så ångestladdade att de behöver veta mer konkret, säger Kerstin Andersson.

 

Största matsnackisarna just nu

”Vilken sorts fett är bäst?”

Fett är bra – det är livsviktigt och behövs för många funktioner i kroppen. Fleromättade fetter, som bland annat finns i fet fisk och rapsolja, måste komma via maten eftersom kroppen inte själv kan bilda dem. Livsmedelsverkets hållning är att ”de flesta skulle må bra av att minska på det mättade och öka på det omättade fettet”. I somras kom en rapport om att det nyttiga, fleromättade -omega 3-fettet kunde öka risken för allergi. Ta det med ro. Ett enda larm gör ingen sanning, påpekar Livsmedelsverket.

”Är  LCHF, 5:2 och andra dieter okej?”

Gravida ska inte banta eller fasta. Livsmedelsverket avråder från olika dieter under graviditet och amning. Anledningen är att man inte vet hur det påverkar fostret eller det lilla barnet. Har man av medicinska skäl behov av att leva efter en diet bör man diskutera detta med en läkare och/eller dietist. Men inspireras gärna av vettiga kostråd – som Medelhavsmaten, med mycket frukt och grönt, frön, nötter, yoghurt, olivolja, bönor och baljväxter, fullkornsbröd, mager ost och vitt kött. Ät allsidigt, kolhydrater också, helst fullkorn.

”Hur många koppar kaffe kan jag dricka?”

Det är koffeinet som inte är så bra, och därför är det bäst att hålla antalet koppar per dag nere (och inte dricka mer än tre koppar kaffe eller sex koppar svart te om dagen).

”Vilka fisksorter är okej?”

Tidigare framstod det som så krångligt att veta vilka fisksorter som var okej att många gravida började undvika fisk. Men risken är att man då missar viktiga näringsämnen, som DHA (ett omega 3-fett), jod och selen. Därför har Livsmedelsverket försökt göra det enklare att äta fisk, genom en tydligare lista över vilka som är okej eller inte. Aktuell fisklista finns på slv.se.

Hur är det då med sushi? Jo, sushi är helt okej – men fråga restaurangpersonalen om fisken är färsk. Tidigare var Livsmedels-verkets råd att se till att restaurangen hade fryst fisken i tre dagar, och det gjorde -restaurangerna ofta, men nu har man kommit fram till att det är okej att äta färsk, -nygjord sushi.

”Hur tidigt ska man ta folsyra?”

Det är särskilt viktigt att få i sig folsyra -tidigt, helst redan innan man blir gravid. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret, men det gäller framför allt de första 12 veckorna av graviditeten.

”Är konstgjort socker farligt?”

På nätet finns diskussioner om hur nyttigt det egentligen är med aspartam och andra sockerersättningsmedel. Inte heller där finns någon forskning som tyder på att det är -farligt för gravida.

”Är det viktigt att äta ekologiskt?”

Många gravida är rädda för att äta konventionellt odlade livsmedel och föredrar ekologiska. Studier har inte kunnat visa några generella skillnader rent näringsmässigt. Dessutom menar Livsmedelsverket att gränsvärdena är så lågt satta att det inte är farligt med till exempel ”vanliga” grönsaker. Sedan kan man ju välja ekologiskt ändå – bland annat för miljöns skull.

 

Här finns mer att läsa!

På Livsmedelsverkets webbplats finns aktuella kostråd för dig som är gravid.Där kan du också bland annat skriva ut en ost och fiskguide att ha med i plånboken.  

Mer info: slv.se.

Artikeln publicerades i Gravid nummer 1, 2016

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler