Fredrico Marsicano/Shutterstock

Allt gott du KAN äta som gravid – här är okej-listan!

Både mögelostar och sushi går bra att äta när man är gravid. Här är vår dietist Sara Asks lista med tips på ”okej mat för gravida” (sånt som du kanske tvekat på)! 

1. Parmesanost och andra hårdostar när man är gravid?

Sara Ask, Vi Föräldrars dietist: ”Alla hårdostar går bra att äta när man är gravid. Även parmesanost och annan hårdost gjord på opastöriserad mjölk. Tack vare att osten mognar långsamt får den ett lågt pH och lågt innehåll av vatten, vilket gör att bakterier inte trivs.”

2. Äta mögelost när man är gravid? (jo, du KAN det!)

Sara Ask: ”Kitt och mögelost går fint att äta om den upphettas tills den bubblar, till exempel i form av en god pastasås med gorgonzola. Men undvik den här typen av ostar om de inte hettats upp – de kan nämligen innehålla listeria.”

3. Kräftor när man är gravid?

Sara Ask: ”Kräftskivor behöver du inte bojkotta bara för att du väntar barn! Livsmedelsverkets mätningar visar att halterna av kvicksilver ligger under gränsvärdena, och dessutom äter vi dem i väldigt små mängder totalt sett. Kräftor och andra skaldjur går därför utmärkt att äta.”

Gravidrecept – prova det här!
Blanda grovhackade kräftor med lite crème fraiche, rödlök och dill, smaka av med salt och pressad citron. Passar till avokado eller rostat bröd!

4 . Parmaskinka och annat torkat, kallrökt eller gravat kött när man är gravid?

Sara Ask: ”Har du cravings efter goda italienska lufttorkade skinkor? Den kan innehålla toxoplasma, men efter tre dygn i frysen är fritt fram!”

Gravidrecept – prova det här!
Orkar du inte vänta i tre dygn? Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ut skivor av parmaskinka på en ugnsplåt. Sätt högt upp i ugnen cirka 5 minuter, tills skivorna fått gyllenbrun färg. Ta ut och lägg på hushållspapper. Ät som de är eller toppa en soppa med dem.

5. Jordgubbar när man är gravid?

Sara Ask: ”Det finns inget som säger att du ska undvika jordgubbar när du är gravid. Tvärtom, njut av alla härliga bär och frukter – förutom att de är underbart goda ger de järn, folat (folsyra) och många andra nyttigheter.”

Gravidrecept – prova det här!
Ta vara på finaste glöden efter grillmiddagen – grilla jordgubbar på spett! Fräscht och gott med hackad basilika, pressad citron och en klick vispad grädde.

6. Sushi när man är gravid?

Sara Ask: ”Förut fanns ett råd om att undvika sushi under graviditeten – men det är borta sedan flera år (ändå svämmar sushirestaurangerna över av ’Mamma-sushi’ …) Nygjord sushi med lax är ett perfekt sätt att få i sig nyttigt fett och annan näring under graviditeten.”

7. Fisk när man är gravid

Sara Ask: ”De flesta fiskar och fiskprodukter som du hittar i affären funkar alldeles utmärkt under graviditeten. Fisk, särskilt fet fisk som lax, sill och makrill, innehåller omega 3-fett, som är extra viktigt under graviditeten. Gravad och rökt fisk går också bra, om den är nygjord eller nyförpackad. Som tumregel kan man ha att ’nyförpackad’ innebär hälften av bäst-före tiden. Om fisken har tre veckors hållbarhetstid är den nyförpackad i cirka 10-11 dagar. Det kräver ju dock att det finns ett förpackningsdatum på fisken.”

Gravidrecept – prova det här!
Tärna lax och woka några minuter under omrörning. Smaksätt med en skvätt japansk soja och servera med färgglada grönsaker, färskpotatis och en klick aioli.

8. Leverpastej och annat smörgåspålägg när man är gravid?

Sara Ask: ”Funkar fint, men gärna en bra bit från bäst-före-datum och så nyöppnad som möjligt. Leverpastej ger en bra järnkick för både dig och bebisen i magen. Paté, däremot, tillverkas på ett annat sätt och kan tyvärr inte jämställas med leverpastej. Även ren lever och fiskleverolja ska man avstå, eftersom den innehåller onödigt mycket A-vitamin.”

9. Jodberikat salt när man är gravid?

Sara Ask: ”Jod är viktigt under graviditeten – därför är det smart att välja jodberikat salt. Flera mineral, ört och flingsalter är inte jodberikade, så läs på förpackningen.”

10. Goda drycker när man är gravid

Sara Ask: ”Vatten är bästa törstsläckaren, men D-vitaminberikad mjölk (som mini, lätt och mellanmjölk) eller berikad vegetabilisk dryck (som soja eller havremjölk) ger viktig näring. För festligare tillfällen finns nuförtiden ett stort utbud av alkoholfria drycker, både i vanliga affärer och på Systembolaget."

 

Viktigt att tänka på när man är gravid

Välj fisk utan kvicksilver

Fisk och skaldjur innehåller vitamin D, jod och selen, och fet fisk är rik på omega 3, vilket är extra viktigt under graviditeten. Ät gärna fisk upp emot tre gånger i veckan, och välj både fet och mager. Enstaka fisksorter, som till exempel strömming, kan ha förhöjda halter kvicksilver, särskilt egenfångad fisk. Känsligaste tiden är när barnet i magen utvecklar hjärnan och nervsystemet.

Se upp för listeria

Listeriabakterien finns i naturen och finns därför i flera livsmedelsråvaror, speciellt där bakterien kan föröka sig under produktionen, som när man mognar kitt och mögelostar eller i charkvaror som närmar sig utgångsdatum. Kolla både förpackningsdatum och utgångsdatum på charkvaror, kall färdigmat och vakuumförpackade varor. Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk och kitt och mögelostar (som gorgonzola, brie, chèvre och taleggio). Listeria ger influensaliknande symtom som i värsta fall kan leda till missfall, men det är mycket ovanligt.

Undvik toxoplasma

Toxoplasma är en parasit som finns bland både djur och människor. Vanligast är att människan smittas av katter genom deras avföring. Gravida ska därför helt undvika att rensa i kattlådan. Kött från får och gris är de vanligaste smittkällorna när det gäller matvaror. Undvik rått eller rosa kött; det ska vara helt genomstekt. Skölj av frukt och grönsaker. Parasiten dör vid upphettning (minst 65 grader) eller djupfrysning (minst 18 grader) i minst tre dagar.  Symtomen vid toxoplasmainfektion varierar, men vanligast är feber, huvud och muskelvärk och svullna lymfkörtlar. Om parasiten sprids till barnet kan den ge skador på hjärnan, synen eller hörseln och i värsta fall orsaka missfall. 

Källa: Livsmedelsverket.

Artikeln publicerades i Gravid 3, 2015.



Det här är Vi Föräldrar

Vi som jobbar på Vi Föräldrar brinner för frågor som har med barn och föräldraskap att göra. Vi vill ge alla pappor och mammor (och dig som väntar barn förstås) uppdaterad och korrekt info – som en motvikt till alla åsikter och allt tyckande som ofta omgärdar barn och barnuppfostran. För att få svaren vänder vi oss till Sveriges främsta experter; ingen fråga är för liten för att inte tas på största allvar – och ingen är heller för stor. Välkommen hit!



Vi Föräldrar Gravid – ute i butik nu!



Klicka här för att beställa det senaste numret!

Glöm inte att följa oss på facebook


Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler