Dragon Images/Shutterstock

13 må bra-tips för dig som är gravid

Hallå, den där gravidglowen som alla pratar om, var är den? Här är må bra-tipsen som kan göra underverk!

Nästäppa

Besvär: Är du täppt i näsan? Eller har du lock för öronen och ett besvärande behov av att äta med öppen mun för att kunna andas?

Beror på: Under en graviditet svullnar alla slemhinnor i kroppen, även i näsan.

Må bra-tips: Sov med huvudet högt, använd koksalt på dagen och, vid behov, nässpray på kvällen (men varning för att bli beroende!). Många upplever att det hjälper att skölja näsan med ljummet saltvatten. På apoteket finns hjälpmedel om du vill prova.

 

Snarkningar

Besvär: Du har somnat en liten stund på soffan men väcks av att något låter. Du inser att det är du själv som snarkar.

Beror på: Samma som föregående; att alla slemhinnor i kroppen svullnar under en graviditet och du blir täppt i näsan.

Må bra-tips: Sov i framstupa sidoläge, med en kudde som stöd för magen och en mellan knäna för bekvämlighet. Ha gärna en extra kudde under huvudet. 

 

Svullna fötter

Besvär: Du får lufsa iväg i gummistövlar för att köpa extra breda sandaler som går att justera med kardborreband.

Beror på: Svullnad på grund av extra vätska i kroppen som hjärtat ska orka pumpa runt. En del tycker att deras fötter blivit lite större efter att de fått barn. Själva benet växer inte, däremot blir allt på kroppen lite större, även fötterna, om man inte går ner i vikt efter graviditeten.

Må bra-tips: Fötterna kan också bli större på grund av att hålfoten trampas ner i samband med att kroppen blir tyngre i och med graviditeten. Då är det bara att gilla läget och eventuellt prova ut särskilda fotinlägg. Det kan vara skönt att vila fötterna ibland och ha dem i högläge, på exempelvis en stol. Samt att investera i stödstrumpor och större skor.

 

Förändrat luktsinne

Besvär: Lukten av stekos från korvkiosken får dig att vilja kräkas i närmaste papperskorg. Liksom kaffet som du inte längre kan dricka. Eller din partners parfym!

Beror på: Det finns teorier om att kroppen signalerar vad man behöver och inte när man väntar barn, för att man ska leva och äta så hälsosamt som möjligt.

Må bra-tips: Undvik – så gott det går –det som får dig att må dåligt. Stek inte bacon till frukost, be din partner att ta det lite lugnt med rakvatten och parfym ett tag, om du inte klarar doften just nu.

 

Halsbränna

Besvär: En brännande känsla i strupen. Sura uppstötningar. Som att vara en drake utan eld. Det svider och gör ont.

Beror på: Hormoner som gör att övre magmunnen glappar. Samtidigt trycker barnet på och saltsyran stiger upp i matstrupen.

Må bra-tips: Om du gillar havregrynsgröt, grattis! Förutom mot förstoppning hjälper den även mot halsbränna. Undvik starka och syrliga saker. Undvik även den gamla huskuren mjölk och en skorpa innan du lägger dig; det kan leda till förstoppning istället. Ät inte middag för tätt inpå läggdags. Om det inte blir bättre, be din barnmorska om tips.

 

Trög mage

Besvär: Plöstligt tar toalettbesöken en evighet, svettpärlorna tränger fram i pannan och ansiktet blir högrött. Utan resultat.

Beror på: Tarmrörelserna minskar under en graviditet, och risken för förstoppning ökar. Många gravida behöver äta järntillskott under graviditeten. Trög mage kan vara en biverkan.

Må bra-tips: Ät messmör, katrinplommon, linfrön och havregrynsgröt, drick extra mycket vatten. Fungerar både förebyggande och om magen blivit lite trög. Det finns även receptfria läkemedel som kan underlätta när inget annat verkar hjälpa. Hör med apoteket eller din barnmorska vilka preparat som är lämpliga under en graviditet. Om du äter järntillskott kan du höra med din barnmorska om det går att byta till något som är snällare mot magen.

 

Ständigt kissnödig

Besvär: Du skulle lika gärna kunna surra fast dig på toa-stolen och sova där mot slutet av graviditeten. De ständiga utflykterna till badrummet nöter nästan spår i parketten.

Beror på: Bebisens huvud trycker mot urinblåsan. Samt att det kan vara svårt att tömma blåsan ordentligt på grund av graviditetens tryck mot urinblåsan.

Må bra-tips: Acceptera läget. Det är ingen större mening att försöka hålla sig; då kan man kissa på sig om man nyser, hostar, eller tar i lite extra med något. Och det är ännu jobbigare än att behöva springa på toaletten i tid och otid.

 

Konstiga drömmar

Besvär: I sömnen föder du en minigris med Dumboöron och vaknar upp med ett ryck.

Beror på: I stora livsskeenden drömmer vi mer. En graviditet väcker många stora frågor och funderingar: Duger jag som förälder? Har jag rätt partner? Hur blir det med jobbet nu? Detta snurrar runt i hjärnan och bearbetas om natten. Dessutom sover man ytligare när man väntar barn, som en förberedelse på att barnet kommer att väcka en på nätterna.

Må bra-tips: Prata med andra gravida, eller föräldrar, om dina drömmar för att avdramatisera dem; säkert har även de drömt konstiga saker. Och kom ihåg att drömmarna är helt normala och inte säger någonting om barnet som kommer.

 

Kramp i vaden

Besvär: Muskeln i vaden drar ihop sig. Den är hård och spänd. Du känner en plötslig smärta. Aj!

Beror på: Livmoderns tryck mot muskulaturen nedanför, tror man. Man kan få kramp när som helst under dygnet, men många vaknar på natten av kramp.

Må bra-tips: Prova att böja foten snabbt några gånger, trampa på plats eller gå runt. Om du ligger i sängen: Håll foten mot sänggaveln om du har en sådan. Ihållande värk i vaden kan bero på en blodpropp. Då har man ont på samma ställe i vaden, är svullen samt känner att huden är varmare än på andra ställen. Misstänker du blodpropp ska du söka akut läkarhjälp.

 

Illamående

Besvär: De där köttbullarna du åt till lunch hotar med att komma tillbaka – upp ur -halsen! Urk. 

Beror på: Graviditetsillamående har att göra med att hormonnivåerna i kroppen förändras.Om man är trött, stressad eller tom i magen mår man ofta mer illa.

Må bra-tips: Ät några kex i sängen innan du stiger upp på morgonen. Ät små måltider men ofta. Drick mycket vatten men mindre kaffe.

 

Svampinfektion

Besvär: Det kliar och svider i underlivet och du får gryniga flytningar.

Beror på: Att de svampsporer vi alltid har i underlivet har hamnat i obalans, något som är vanligt när man väntar barn.

Må bra-tips: Generellt: Ha inte på dig blöt baddräkt för länge efter badet, sov utan trosor, undvik tajta byxor och använd inte trosskydd – de fungerar som våtvarma omslag som gör att svampsporerna trivs extra bra. En del tror att en sockerrik kost ökar risken för svamp i underlivet. Undvik också att tvätta underlivet med tvål. Be gärna din barnmorska om tips som kan lindra.

 

Stora känslosvängningar

Besvär: Det som börjar som ett skratt slutar med hulkningar och gråt fast du inte är ledsen alls.

Beror på: Humöret åker berg- och dalbana på grund av alla hormoner som far runt i kroppen.

Må bra-tips: Prata med dina nära och kära om dina känslosvängningar så att de förstår att du ibland kan börja gråta utan anledning. Stressa inte. Försök undvika att bli trött, eftersom minsta bagatell kan bli en jättegrej då.

 

Hemorrojder

Besvär: En liten kula har bosatt sig vid ändtarmsöppningen. Den kliar och svider. Kan även sitta på insidan. Ibland blöder det lite från den.

Beror på: En kombination av förstoppning och ökat tryck på kärlen. Man kan säga att hemorrojder är som åderbråck i ändtarmen.

Må bra-tips: Undvik förstoppning genom att äta lagom mycket fibrer. Om det inte hjälper finns receptfria och effektiva -läkemedel på apoteket, till exempel Lunelax, ett pulver som blandas ut i vatten. På apoteket finns också salvor som lindrar, till exempel Xyloproct. Hemorrojder går ofta tillbaka när man fått sitt barn och trycket mot tarmarna lättar. Om inte kan barnmorskan eller din husläkare föreslå behandling.

Artikeln publicerades i Gravid 4, 2015

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler