Fixa nätterna tillsammans - få bättre relation

Vaknätterna med bebisen kan sätta djupa spår i parrelationen. Men sömnchocken kan ge dig och din partner ett bättre förhållande. Receptet heter gräl och massor av bekräftelse.

Tips!

Barn som bärs mycket skriker totalt sett mindre, visar forskningen. Mycket fysisk kontakt dagtid kan alltså ge lugnare nätter.

Klockan är 00.30 och du har just glidit in i din djupsömn när bebisen börjar knorra och gråta. Vems tur är det att gå upp? Den som ammar...? Den som inte jobbar...? Den som aldrig brukar höra barnet...? Eller – varför just jag!? Arga tankar börjar jäsa och slutar ofta i en explosion av anklagelser riktade mot partnern.
    – Här måste man stoppa sig. Försök inte lösa några problem på natten, det blir bara värre, säger psykolog Marianne Bonnert, som driver egna mottagningen Lalouni & Bonnert och har lång erfarenhet av föräldrautbildning och parterapi för småbarnsföräldrar.
– Prata om problem dagtid, och gör det snart, innan de växer sig för stora, fortsätter hon.

Tänker i svartvitt

Det är helt normalt för ett litet barn att vak- na varannan timme, och vissa barn sover inte hela natten förrän de är 1,5–2 år. Men även barn som i vanliga fall sover bra blir ju sjuka ibland och nattsömnen rubbas. En liten tröst är att den lilla bebisen dock alltid får sin sömn, även om det är i form av korta pass – det är ”bara” föräldrarna som blir hålögda.
– Det är väl belagt att tiden med små barn är omtumlande, och det är ofta då man får problem med parrelationen. Det är den pe- riod i livet då man är som mest pressad och stressad, säger Marianne Bonnert.
Som förälder blir man förstås både upprörd, orolig och stressad när inget av det man gör för att få barnet att sluta skrika och istället somna hjälper.
– Det finns plötsligt inte utrymme i relationen för att backa undan och låta den andre vara i fred. Och när man blir stressad tycker man att den andre bör göra något. Då är det lätt att känslomässigt dra iväg. När man inte får sova blir man dessutom lätt väldigt svart-vit i sitt tänkande – och på natten blir tan- karna ännu svartare.
Småbarnstiden är också en tid när många flyttar till ett större boende och går upp i arbetstid – mer pengar behövs och vi är ofta mitt i karriären. Pressen på oss är ofta större än under någon annan period i livet, samti- digt som vi sover mindre än någonsin.
– Att missa sömn bidrar till att man blir deppig. Det är då katastroftankarna kommer: ”Jag kommer aldrig att få sova...”Ofta grundläggs senare problem i relatio- nen under just småbarnsåren. Marianne Bonnert berättar att många som kommer till henne för parterapi har burit på sina problem sedan dess.
– Problemen i relationen blir större ju längre tiden går, så det är viktigt att ta tag i det tidigt.
Hur vänder vi då en negativ trend som uppstått under stress och press och sömnlösa nätter? För det går, enligt Marianne Bonnert. Vi kan till och med gå stärkta ur det – om vi stöttar varandra.
– Nyckeln till en bra relation ligger i bekräftelse. Vi behöver bli sedda och uppskattade i vår relation.

Gräl är inte fel

Man har nämligen forskat på vad som gör vissa par lyckligare än andra:
   – Stabila par kan gräla men ger varandra fem gånger mer uppskattning än negativ kommunikation, berättar hon.
Bekräftelsen och uppskattningen får vi i de små sakerna. Som att brygga en kopp kaffe åt kärestan, eller hyra en överraskningsfilm. Och gärna bekräfta vilken god far eller mor din partner är. För det mår vi bra av att höra:
   – När man blir bekräftad i sin föräldraroll känner man sig även bekräftad som partner. Och då blir det lättare att bekräfta den andre.
På motsvarande sätt leder ständig kritik till mer kritik tillbaka. Resultatet är att vi känner oss ensamma.
   – Man blir sur och missunnsam och vänder sig ifrån varandra. Om man nu ändå har svårt att hejda sin irritation från att pysa ut på natten går det dock att kompensera.
    – Ös på med uppskattning alla andra tider på dygnet. Då blir grälen på natten inte lika farliga för relationen och kanske handlar mer om sakfrågan. Om vi känner att vi duger blir kritiken lättare att ta.

Se även

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler