Ska småpojkar få stånd?


Ska småpojkar få stånd?

Fråga

Jag är en tjej på 24 år som är mamma till en kille på snart 4 år.
Jag undrar över en sak. Min son brukar gå fram och ”jucka” på mina syskon och föräldrar när de till exempel sitter i soffan. Han brukar också sitta och dra i sin snopp och har fått stånd flera gånger.
Är det här normalt? Jag tycker att det är pinsamt att fråga BVC om det här.


Orolig -78:a

Svar

Ja, det är normalt. Har du förresten sett hur hundvalpar och unghundar brukar göra så på oss människor? Ja, just det. Och stånd, det får redan våra bebispojkar. Bebisflickor också (fast det inte syns utanpå). Och när pojkarna blir lite äldre så får de ofta stånd då de drar i snoppen.
Men precis som med valparna måste våra småkillar lära sig att så här får de inte göra, jucka mot andra alltså. Och dra i snoppen, det får de göra när de är ensamma på toaletten eller i sitt eget rum. Det här måste din son lära sig.
Be dina syskon och föräldrar om hjälp. Säg till honom mycket bestämt att han inte får göra så här och när han ska dra sig i snoppen, så får han göra det i enrum.
Ju mer bestämd och envis du/ni är, desto snabbare kommer han att sluta.


Malin Alfvén

Ställ en fråga


Klicka här!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Hur klarar man sömnbristen?

Ju mer avslappnad du är när du ska ­somna, desto lättare kommer du in i den välgörande djupsömnen. Några avslappnings­knep:

1. Gör en lista över saker som ska göras nästa dag så att du kan släppa det när det är dags att sova.

2. Försök sova eller vila i samband med amning eller matning. Då är halten av oxytocin som högst. 

3. Klassiker som fortfarande håller: Ha det svalt och mörkt i sovrummet. 

4. Drick inte alkohol och träna inte för sent på kvällen. 

5. Låt bli att dricka kaffe på efter­middagen. 

6. Undvik skärmar sent på kvällen. ­Förutom att det som visas kan få din hjärna att spinna igång så utstrålar de också ett blått ljus som sänker halten av sömnhormonet melatonin i din kropp. Och det är synd, eftersom melatoninet hjälper oss att somna. 

7. Försök släppa oron över att du får för lite sömn. Kroppen går ner i djupsömn, som är viktigast för vår återhämtning, på bara 20 minuter. Sedan är du där i ungefär 50–60 minuter och så går du upp i en ytlig sömnfas igen. Att sömnen blir ­fragmentarisk under en period är alltså inte så farligt. Du blir visserligen in i ­märgen trött av att inte få sova tillräckligt antal timmar – men det är inte direkt fysiologiskt skadligt. 

8. Gör gärna avslappningsövningar och öva mindfulness. Det hjälper dig att vara här och nu istället för att älta det som varit eller oroa dig för det som komma ska. Och just ”älta” och ”vara orolig” är två faktorer som kan störa sömnen ­väldigt mycket.  

9. Råd om att du ska ”sova när bebisen sover” på dagen kan kännas som ett hån – i alla fall om din älskling bara kan sova när du bär hen eller rullar hen i vagnen. Men försök att i alla fall vila lite emellanåt. Att tänka ”nu måste jag sova” kan skapa en oskön press, men att sitta och stirra ut i luften en stund klarar nog de flesta. 

10. Och sist men inte minst, glöm aldrig att någon gång blir det bättre!! Du ­kommer till och med att bli en av dem som på allvar säger ”passa på och njut av småbarnstiden nu, den går ju så fort”.

 

Läs hela artikeln i Vi Föräldrar nr 2, 2016 – ute i butik nu!