Min pojke fungerar inte på dagis

Min pojke fungerar inte på dagis

Fråga

Jag har en pojke på 3,5 år som inte riktigt fungerar bra på sitt dagis. Det började så smått förra terminen när han gick på mellanbarnsavdelningen, då var han enligt personalen ibland lite hårdhänt och lekte inte i gruppen utan ville mest leka ensam och ha alla leksaker för sig själv. Nu har han börjat på en storbarnsavdelning, och första tiden var allt så bra, men nu har det börjat bli små incidenter.
Vid ett tillfälle nöp han en pojke i armen och själv hävdar att han gjorde det för att pojken retades med honom. I dag hade han inte velat ligga stilla på vilan utan stökat tills fröken blivit arg på honom och då slog han sin fröken. Han har, enligt personalen, så smått börjat leka i grupp, men när jag hämtar leker han ofta ensam.
Han är lång och stor för sin ålder, men har varit något sen i talet. Han har aldrig haft svårt att lära sig och blev blöjfri vid två års ålder. Han är ofta kärleksfull hemma, vill gärna kramas. Vi upplever inte att han är aggressiv.
När lillebror föddes ville han inte så gärna dela med sig av sina saker, annars tycker vi inte att han beter sig illa mot andra barn. Nu har dagis begärt ett samtal med oss om vår son.
Tror du han har något fel? Kan det vara så att han vantrivs på avdelningen eller är det något utvecklingsfel? Varför är han bråkig efter att det fungerat så bra en tid? Jag har läst om adhd med mera, visst finns det kriterier som han uppfyller, men det kan väl alla barn göra.
Hoppas du kan hjälpa mig

Svar

Visst blir vi oroliga när personalen berättar saker för oss som händer på dagis och som vi inte känner igen hemifrån. Jag tror att det beror på att din son för närvarande inte tycker det är så kul med de andra barnen, utan tycker om att pyssla för sig själv. Då andra barn stör honom, markerar han det genom att till exempel nypa eller stöka omkring. Han har ju till och med själv berättat för er varför han blev arg, vilket jag tycker är imponerande.
En nackdel med dagis för den här sortens barn är att man gör det mesta i grupp. Ofta försöker man ”tvinga” eller locka in dessa barn i gruppaktiviteten i stället för att låta dem vara i fred och sedan komma in i leken när de själva vill. Det är ändå så mycket man måste göra i grupp.
Men leken måste få bygga på lust att leka. En del tycker om att leka med många, en del bara med en och en del för sig själva. Antingen kan det vara för att de är så till sin personlighet eller för att de befinner sig en sådan period. Det kan vi inte ändra på förrän barnet självt vill.
Kanske handlar det också om att han på grund av sitt lite sena tal inte tycker att han kan göra sig så förstådd som han gjorde på mellanbarnsavdelningen. Och det gör att han för närvarande väljer att vara mer ensam.
Någon bokstavsdiagnos tänker jag inte på då jag läser ditt brev. Jag tror att detta är en övergångsfas och att han så småningom kommer att växa in i dagismiljön igen, under förutsättning att han får ta det i sin takt.
Malin Alfvén

Ställ en fråga


Klicka här!

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler