Hon äter så ensidigt - och lite

Hon äter så ensidigt - och lite

Fråga

Jag har en dotter på nyss fyllda 3 år. Hon äter sedan en tid tillbaka väldigt lite och ensidigt. Hon vill helst bara äta bröd med eller utan smör, eller havregryn i mjölk (mjölken ligger dock oftast kvar efter att hon fiskat upp havregrynen). Ibland äter hon tomater och morötter. På dagis säger de att hon äter bra. Eftersom hon alltid ätit välling både morgon och kväll har jag inte varit så bekymrad tidigare.
Sedan några veckor tillbaka vill hon dock inte äta välling längre. Eftersom hon nästan inte dricker mjölk, utan bara mineralvatten, och inte äter ost eller yoghurt, och dessutom äter så ensidigt, är jag nu orolig för att hon inte ska få i sig tillräckligt med proteiner, kalcium och järn. Inte minst eftersom hon inte längre vill ha någon välling.
Finns det någon anledning till oro och har ni några tips på hur man kan få i sitt barn järn och kalcium – kan man ge vitamin-  och mineraltabletter?
Cecilia

Svar

Att din dotter äter bra på dagis är ett gott tecken – då kan hon ju faktiskt äta, och får säkert i sig en del näring där också. Men självklart behöver hon på lång sikt äta även hemma.
Hon har just slutat med vällingen, och befinner sig sannolikt i en övergångsfas. Det är inte alls ovanligt att barn i perioder är väldigt petiga med maten, som ett sätt att stärka sin självständighet och visa att de vill bestämma själva. Det blir lätt en ond cirkel. Försök att inte tjata och göra så stor affär av det.
Det du kan göra är att se till att det finns mat vid regelbundna tider (frukost, lunch, mellanmål, middag) och att din dotter inte äter eller dricker mellan måltiderna, eftersom det förstör aptiten.
Det är också viktigt att måltiden är en mysig stund, där även du och eventuellt andra familjemedlemmar äter. Sedan får dottern avgöra vad och hur mycket hon vill äta.
Vad gäller kalcium ökar absorbtionen i tarmen hos dem som har ett lågt intag. Man glömmer lätt att pannkaka, grädde, glass och annan mjölkmat bidrar med kalcium.
Och protein och järn finns inte bara i rejäla stekar utan bland annat även i korv, köttfärsrätter och ljust bröd. Även potatis innehåller faktiskt en del järn.
Om problemen med maten blir långvariga, tycker jag att ni ska be om att få komma till en dietist som kan ge mer konkreta råd och eventuellt räkna på behovet av vitamin- och mineraltillskott. Men ha lite is i magen först, och mycket tålamod… 
Sara Ask

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler